در حال بارگیری...
بازاریابی رابطه مند از طریق محتوای اجتماعی
۰۲ شهریور

بازاریابی رابطه مند از طریق محتوای اجتماعی

هدفمند داخل شبکه های اجتماعی بازاریابی کنید.

بیش از سه دهه است که بازاریابی رابطه مند مجددأ رونق یافته است. در حال حاضر، با استقبال زیادی که از بازاریابی محتوایی وجود دارد، در کانال های رسانه های اجتماعی یعنی جایی که مصرف کنندگان چشم به افرادی که میشناسند، می پسندند، و اعتماد دارند دوخته اند، شاهد چنین نوعی از بازاریابی هستیم. بازاریابان رابطه مند از این حالت شگفت زده نشده اند. در دوران گذار از وضعیت پیشنهاد پایین ترین قیمت به شرایطی شبیه پیشنهاد ازدواج هستیم و در واقع انتظار مواجهه با مصرف کننده ای می رود که قدرت این را داشته باشد تا پیام های بازاریابی را نشنیده گرفته و در عوض به آن دسته از پیام هایی توجه نشان دهد که مفید، به هنگام و مرتبط با حل مساله هستند و از آنهایی تجلیل می کند که برای او الهام بخش، طنزآمیز، یا شگفت انگیز هستند.

شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی

آنچه در واقع تغییر کرده است، وسیله ی نقلیه ای است که به ما امکان میدهد آنچه در بازاریابی رابطه مند به حرف می گوییم را در عمل نیز پیاده کنیم. سالها، به بخش فروش و بازاریابان راهنماییهایی ارائه شده است که بتوانند اعتماد سازی کرده و قرار را سریع تر هماهنگ کنند. آنها که مهارت و تجربه ی سخنرانی آسانسوری؟

کنفرانس ها و نمایشگاه های تجاری که مشتریان احتمالی را هدف قرار می دهند، مسیر اصلی برای برقراری روابط سریع هستند. تماسهای ناخوانده راهی برای به جلو راندن مشتری احتمالی از میان قیف فروش است البته پیش از آن که زمانی برای تأمل بیابد. از نظر بسیاری از افراد، بازاریابی رابطه مند اساسأ فضایی برای ایجاد تفاهم و سازگاری ایجاد می نماید که عرصه را برای کسب و کار أتی آماده می سازد.

اعتماد سازی از طریق محتوای شبکه های اجتماعی:

social-media-marketing
social-media-marketing

در عین حال، اعتمادسازی به عنوان راهی هوشمندانه تر برای حفظ مشتری پیشنهاد شده است.
بازاریابان ترغیب شده اند گوشه ای از قابلیت ها و شایستگی های خود برای رفع نیازهای مخاطب هدف خویش را به نمایش بگذارند. فرهنگ های امریکای لاتین و شرق به ما آموخته است اهمیت نیکخواهی، ارتباطات باز و اجتماعی شدن را در این فرایند بهتر درک کنیم.
هرچند، بسیاری از ما به یاد می آوریم که روزی آرزوهای خود را در مقابل رییس به زبان آوردیم تا علت عدم موفقیت در بستن قرارداد را توجیه کنیم. مدیر عامل ها به اظهار چنین آرزوهایی نظیر “… ای کاش یک کم وقت بیشتر داشتم تا می توانستم صداقت و تمایلی که نسبت به تحقق منافع أنها داریم را ثابت کنم.” واکنشی نشان نمی دهند و از طرفی، از آنجا که اثر این نوع ویژگیهای رابطه ای در کوتاه مدت ملموس و قابل اندازه گیری نیستند، مدیران اجرایی اغلب تمایلی ندارند مدت ها به انتظار بنشینند تا از مزایای برقراری رابطهی دراز مدت بهره مند شوند.
مانع دیگر که پیش روی بازاریابی رابطه مند قرار دارد مربوط به وقت و انرژی مورد نیاز برای متقاعد ساختن مخاطبان هدف است. زمانی که به توسعه ی بین المللی کسب و کار خود مشغول بودم، اغلب می شنیدم که پرسنل فروش، ذات آمریکایی ما را ” بزن و در رو”” توصیف می کردند. ما دوست داریم راه حلی سریع ارائه داده و به سراغ معامله ی بعدی برویم. از نظر برخی، توانایی جست و جوی فرصت هایی که ذات مهربان و یاری رسان آنها را ثابت کند در خون آنها وجود ندارد. از نظر آنها، این کار نه تنها وقت می برد بلکه مسیری که به سوی بستن قرارداد وجود دارد دیگر مستقیم نخواهد بود. مخاطب هدف تا چه اندازه به تلاش آنها برای رابطه سازی پی می برد و برای آن اعتباری قائل می شود؟
به همین دلیل، بازاریابی محتوایی اجتماعی قهرمان روز شده است. کنفرانس خبری، تماس های ناخوانده و ملاقات های فروش در دوره و زمانه ای که مشتریان پیش از قرارداد بستن با عرضه کننده تقریبا دوسوم تا ۹۰ درصد تحقیقات خود برای تصمیم گیری را پشت سر گذاشته اند، منجر به ایجاد اعتماد نمی شود. اما یک بلاگ مرتبط و به هنگام می تواند سیری قابل اطمینان از حل مساله را به نمایش بگذارد. و زمانی که بدون هیچ هزینه ای در اختیار مخاطب قرار می گیرد، ناخودآگاه این سیگنال را مخابره می کند که بازاریاب به مخاطب هدف خود اهمیت می دهد. به علاوه، در صورتی که مطالب کافی ارائه شود، هم تسلط بر موضوع را به نمایش گذاشته و هم آگاهی از نقاط درد مخاطب را منتقل می کنند.

این مقاله هم جالبه!
با توجه به این نکات ارزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی را درک نمایید

برند ها در شبکه های اجتماعی:

هرچند، در این نقطه یعنی زمانی که برندها به ناشران محتوا تبدیل می شوند، یک چالش به وجود می آید و آن حجم اطلاعات است. بر حجم نیم میلیارد بلاگ ثبت شده ای که ما را با توصیه های مفید خود بمباران می کنند اضافه میشود. مقدار اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در ۴۸ ساعت گذشته که متجاوز از کل اطلاعات جمع آوری شده در طول تاریخ تا سال ۲۰۰۳ است را به این همهمه اضافه کنید.
برندها در چنین شلوغی و سر و صدایی کجا قرار می گیرند؟ کار با برقراری رابطه ای عاطفی با مخاطبان از طریق داستان گویی، شوخی و طنز، مشاوره ی الهام بخش، اثبات سخاوتمندی، و ارائه ی محتوای تصویری آغاز می شود. اگر داستان به نحوی باشد که بیش از اطلاعات، ارزش های شما را نمایان سازد، مخاطبان نه تنها با آنچه به آنها ارائه می دهید همزاد پنداری می کنند بلکه شما را رصد کرده و پیام شما را ترویج می کنند.
در این نقطه، مخاطب رفته رفته شما را شناخته و به شما اعتماد می کند. مخصوصا زمانی که کانالهای رسانه های اجتماعی، از نیات واقعی شما برای عموم مردم پرده برداری می کنند. برندها و مشاغل کوچک که این مزیت را به رویکرد بازاریابی معامله ای ترجیح میدهند، خود را چون صدایی واقعی که با داستان و فرهنگی واقعی حمایت می شود به گوش همگان می رسانند. در نتیجه، دوست داشتنی” هم خواهند شد و لایک دریافت می کنند. بدون کانال های رسانه های اجتماعی و محتوا، مسیرهای اندکی برای سنجش میزان قابلیت اطمینان بازاریاب وجود دارد. در دنیای بی.توبی”، خریداران مجبور هستند به سال ها معامله ی رو در رو که امکان نظارت کافی رفتارها و تخصص فرصت طلبانه ی بازاریابان را به وجود می آورد، متوسل شوند. در دنیای بی تو.سیه برای بررسی اعتماد اغلب هیچ گونه تماس با بازاریاب با پرداختن به پیام های آنها وجود ندارد مگر آنکه دنبال کنندگانی اجتماعی و ارتباطات موجود در این فضا آنها را تایید و حمایت نمایند.
اما زمانی که مخاطب هدف ” اجازه داد تخصص خود را آنلاین به اشتراک بگذارید، قوانین رقابت، درهای جدیدی برای کار آفرینان باز می کند. کسب و کارهای کوچک در حال کشف راههایی برای رقابت با محتوای بهتری هستند که بر روی ابزارهای بیشتر و از طریق کانال های اجتماعی مرتبط تر ارائه می شوند. این نوع بازاریابی که بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا نامیده می شود، پذیرای روابطی دراز مدت نر و ماندگارتر است. اما مهم تر از آن، در را برای شرکت هایی که منابع محدودی دارند باز می کند تا بتوانند جدیدترین های صنعت خود را رونمایی کنند.

این مقاله هم جالبه!
صفحه ی اینستاگرام خود را در راستای اشتغال زایی بیشتر بهینه سازی نمایید.
0/5 ( 0 نظر )

سید حسین موسوی

علاقه زیاد به حوزه بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ باعث شد تا آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس رو راه اندازی کنم. تیم یاراپلاس همواره تلاش میکنه تا برای همه علاقه مندان این حوزه یک منبع آموزشی کامل رو جمع آوری کنه.

دیدگاه خود را بنویسید