رعایت-اصول-تبلیغ-نویس
۰۱ اسفند

فروش خود را با رعایت اصول تبلیغ نویسی افزایش دهید!

یکی از اصول موفقیت در کسب و کارها، تبلیغ نویسی و داشتن تبلیغات هدفمند و تاثیرگذار است ولی قبل از شروع به یادگیری اصول تبلیغ نویسی باید با برخی از اصطلاحات مهم آشنا بشید و کسب و کار خودتون رو بهتر بشناسید. در این مقاله از یاراپلاس در ابتدا به معرفی انواع کسب و کارها می‌پردازیم و در ادامه به اهمیت و تاثیر اصول تبلیغ نویسی بر روی نرخ بازگشت سرمایه و فروش اشاره می‌کنیم.

اصول تبلیغ نویسی 2
اصول تبلیغ نویسی ۲

اول تبلیغ نویسی

انواع کسب و کارها

کسب و کارها به دو دسته مهم انفعالی و عامل تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی و تعریف آن ها میپردازیم.

کسب و کار انفعالی

اگر به بسیاری از کسب و کارها نگاه کنیم، متوجه می شویم که صاحبان کسب و کارها دست رو دست گذاشتن و منتظر اتفاقات و تغییرات هستند!! برای مثال مغازه دارها منتظر مشتری نشسته اند تا مشتری از جلوی ویترین مغازه آن­ها رد بشود و داخل مغازه برود و آنجا تازه مسئولیت خود که کار فروشندگی است را آغاز کنند!

اگر کسب و کار شما نیز اینگونه است باید بگم که در این نوع از کسب و کارها اگر تعطیلاتی در پیشرو داشته باشید فروش شما کم می­شود. به طور کلی صاحبین کسب و کارها، کار خاصی انجام نمی­دهند و منتظر مشتریان و خریداران هستند تا آن­ها تصمیم به خرید از آنها بگیرند و نمی شود از آن ها انتظار موفقیت زیادی را داشت.

کسب و کار عامل

حالا به بررسی کسب و کار های عامل که تمام کسب و کار­های موفق در دنیا جزو این گروه از کسب وکار­ها هستند، می پردازیم. در واقع کسب و کار­های عامل، کسب و کارهایی هستند که هیچ وقت شرایط بد اقتصادی و سیاسی تاثیر بلندمدتی روی آن­ها ندارد و خودشون تعیین می­کنند که در این ماه چقدر قراره رشد کنند و فروش داشته باشند.

این مقاله هم جالبه!
استراتژی ویدیو مارکتینگ ( سه و چهار )

کسب و کار­های انفعالی همیشه از وضعیت بازار ناراضی‌اند و تمام شکست­های خودشون را به گردن وضعیت بد اقتصادی کشور و سیاستهای اشتباه دولت می­اندازند که در کسب و کار های عامل دقیقا برعکس آن عمل می شود و این یکی از بزرگترین تفاوت های یک کسب و کار انفعالی و عامل است.

یکی از راه­های تبدیل کسب و کار شما به یک کسب و کار عامل این است که با رعایت اصول تبلیغ نویسی از تبلیغات اثرگذار و هدفمند استفاده کنید و شما تصمیم گیرنده میزان رشد و افزایش درآمد ماه بعد خود باشید.

انواع کسب و کارها
انواع کسب و کارها / اصول تبلیغ نویسی

نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

اصطلاح بازگشت سرمایه یا (Return On Investment) همینطور که از اسمش پیداست نسبت سود حاصل از یک سرمایه گذاری را در قالب درصدی از هزینه‌­ی اولیه به ما نمایش می­دهد یا به زبان ساده ­تر بازگشت سرمایه نشان می­دهد که وقتی بودجه هایی صرف تبلیغات می­کنیم چقدر از این سرمایه­ای که گذاشتیم به ما برمی­گردد و این تبلیغات چقدر تاثیر گذار و سودآور است.

ROI از طریق کم کردن هزینه تبلیغات از سود خالص و تقسیم آن بر هزینه ی کل تبلیغات بدست می‌­آید:

ROI در اصول تبلیغ نویسی

ROI مثبت

برای مثال فرض کنید در ماه گذشته شما تبلیغاتی به هزینه ۱۰۰۰۰۰ تومان انجام دادید و ۱۲۵۰۰۰ تومان از این تبلیغی که انجام داده اید به شما سود رسیده است در این صورت شما باید بازگشت سرمایه ها به صورت زیر محاسبه کنید:

ROI +

همانطور که در مثال بالا مشاهده می­کنید ROI  به صورت درصد بیان شده یعنی ما ۲۵% بازگشت سرمایه مثبت داشتیم.

این مقاله هم جالبه!
معرفی مهمترین ابزارهای آنالیز دیجیتال مارکتینگ

اگر شما بتوانید تبلیغاتی را طراحی کنید که نرخ بازگشت سرمایه ۲۵ درصدی داشته باشید به این معناست که بعد از مدتی مشخص ۲۵ درصد از پولی که شما صرف این تبلیغات کرده بودید به پول شما اضافه می­شود. در این زمان که شما میدانید تبلیغاتی دارید که نرخ بازگشت سرمایه ­ای با ۲۵ درصد سود به شما می­دهد قطعا شما هزینه بیشتری صرف این تبلیغ می­کنید اما همه ی تبلیغات بازگشت سرمایه مثبت به ما نمی­دهد و فقط تبلیغاتی میتوانند این بازگشت سرمایه را به ما بدهند که با اصول تبلیغ نویسی و هدف طراحی شده باشند میتوانند به شما نرخ بازگشت مثبت با سود بالا بدهند.

ROI منفی

اما سوالی که اینجا پیش میاد این است که بازگشت سرمایه میتونه منفی هم باشد؟ باید بگم بله و بزرگ ترین اشتباه کسب و کارها سرمایه گذاشتن روی این گونه از تبلیغات است. با یک مثال ساده واضح تر می تونم براتون توضیح دهم:

برای مثال شما در کمپین تبلیغاتی ۱۰۰ هزار تومان پول را صرف تبلیغات کرده­ اید اما از این کمپین شما فقط ۹۰ هزارتومان سود دریافت می کنید که با توجه به فرمول، بازگشتت سرمایه شما به صورت زیر است:

ROI منفی در اصول تبلیغ نویسی

شما روی تبلیغاتی که انجام دادید ۱۰- درصد بازگشت سرمایه داشتید یعنی شما با این تبلیغ ۱۰ هزار تومان ضرر کرده ­اید. حالا شما فرض کنید چنین تبلیغاتی را ادامه دهید چه اتفاقی می­افتد؟!! با ادامه دادن این کمپین تبلیغاتی در مدت زمان کوتاهی بودجه‌­ی تبلیغاتی شما تمام می‌شود و ضرر­های زیادی را متحمل خواهید شد. البته شما میتوانید با کمی آزمون خطا و استفاده از اصول تبلیغ نویسی حرفه‌ای ROI مثبت را برای تبلیغات خودتون داشته باشید.

این مقاله هم جالبه!
چگونه عنوان مناسب برای پست هایمان بنویسیم ؟ |یاراپلاس

آیا بازگشت سرمایه صفر به معنای ضرر است؟!

با توجه به فرمول، بازگشت سرمایه صفر به این معنا نیست که شما از تبلیغاتتون هیچ سودی به دست نیاوردید بلکه به این معناست که هزینه ای که برای تبلیغ می­کنید با سود حاصل از تبلیغ برابر است و بازگشت سرمایه شما صفر خواهد شد. اما این بازگشت سرمایه تنها برای کسب و کار شما ضرر ندارد بله بسیار هم برای شما مفید است، چطور؟

شما اگر بخواهید آمار این بازگشت سرمایه را به مدیر مالی شرکتتون بدید قطعا بهتون می­گوید تبلیغات شما کاملا بی اثر بوده زیرا شما هر چه  هزینه برای تبلیغات کرده­‌اید همان قدر هم سود داشته­‌اید.

اما اگر قصد داشته باشیم این موضوع را از دید یک بازاریاب نگاه کنید متوجه خواهید شد که مشتریان جدیدی با شما آشنا شدند که این می‌تواند در کوتاه مدت برای شما سودآور باشد.

اگر بخواهیم به هدف یک کسب و کار نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که هدف یک کسب و کار خلق مشتری جدید هست پس با این دید و نگرش تبلیغاتی که بازگشت سرمایه صفر دارد کاملا به نفع یک کسب و کار بوده و در طولانی مدت برای برند قطعا سودآور خواهد بود. به عبارتی دیگر شما هیچ سودی دریافت نکردید اما ۲۰ تا مشتری جدید به مشتریان قبلی خود اضافه کرده­‌اید و اگر این مشتریان جدید به برند اعتماد کنند و خرید های بعدی خودشان را هم انجام بدهند در طولانی مدت برای شما سودآور هستند.

آیا بازگشت سرمایه صفر به معنای ضرر است؟
آیا بازگشت سرمایه صفر به معنای ضرر است؟ اصول تبلیغ نویسی

کلام پایانی

با رعایت اصول تبلیغ نویسی همانند تکنیک های نوشتن کپشن خوب در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و … در تبلیغات خود می توانید به سود سرشاری برسید. اکثر کسب و کارها این مورد را در نظر نمی گیرند و گاها دیده می شود که خودشان این کار را به ضورت غیر تخصصی انجام می دهند و جز هزینه عاید دیگری برایشان ندارد. بنابراین حتما از شرکت های تبلیغاتی حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.

این مقاله هم جالبه!
تبلیغات گسترده با دیجیتال مارکتینگ

آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس با داشتن کارشناسان و متخصصین حرفه ای تبلیغ نویسی آماده ارائه مشاوره و خدمات به شما عزیزان است. با ما در تماس باشید.

5/5 ( 4 نظر )
برچسب‌ها:

دیدگاه خود را بنویسید