در حال بارگیری...
دیجیتال مارکتینگ 1
۲۶ دی

دیجیتال مارکتینگ چیست | بازاریابی دیجیتال چیست ؟ Digital Marketing

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در سال‌های اخیر با پیشرفت چشمگیری روبه‌رو بوده است. به همین علت رفتار خرید اغلب مشتری‌ها فرق کرده و خیلی از افراد اکنون ترجیح می‌دهند که کارهایشان را آنلاین انجام بدهند و در وقت خود صرفه جویی کنند. برای مثال خرید لباس، غذا، عملیات بانکی و ده ها مورد مهم دیگر .این کار نشان می‌دهد که بازاریابی دیجیتال چقدر وارد زندگی‌مان شده است، حتی اگر خودمان هم خبر نداشته باشیم!

اگر کسب و کاری نتواند خودش را با این تغییرات وفق بدهد، به مراتب دیگر از صحنه رقابت حذف خواهد شد. اصلا یکی از اهداف بازاریابی دیجیتال، آسان‌تر کردن زندگی افراد است. کسب و کاری که نتواند این سهولت را به دست مشتری خودش برساند، دیگر از چشم مشتری می‌افتد!
پس کسب و کارها، با هر اندازه‌ای و با هر فعالیتی حتما باید بدانند که بازاریابی دیجیتال چگونه کار می‌کند و بهترین ابزار حاضر در دیجیتال مارکتینگ چیست تا بتوانند با تکنیک‌های مناسب، به مشتریان و مخاطبین خودشان برسند.

به همین علت ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس تصمیم گرفتیم که این راهنمای جامع را برای شما آماده کنیم تا علاوه بر اینکه اهمیت دیجیتال مارکتینگ در عصر امروز را بررسی کنیم، تمام مراحل جذب، حفظ و توسعه مشتری را با استفاده از به روزترین تکنیک‌های دنیای بازاریابی دیجیتال به شما آموزش بدهیم.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده برای آن بیان کنیم دیجیتال مارکتینگ به کلیه فعالیتهایی که برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات در فضای مجازی انجام می‌گیرد گفته می شود. دیجیتال مارکتینگ در واقع نوع جدید و امروزی بازاریابی یا مارکتینگ است.

به کمک دیجیتال مارکتینگ و تنها با چند کلیک می توان به بازار هدف و مشتریان بالقوه دست پیدا کرد از این رو استفاده از دیجیتال مارکتینگ به یک ضرورت در دنیای امروز تبدیل شده است.

دیجیتال مارکتینگ | دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ | دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ :
به مجموعه فعالیت هایی که برای تبلیغ محصولات و خدمات که با استفاده از ابزارهای دیجیتالی (  طراحی سایت، شبکه های اجتماعی، موبایل و….) صورت می‌گیرد گفته می‌شود و فرقی نمی‌کند این بازاریابی به صورت رایگان یا هزینه دار باشد.

بازاریابی دیجیتالی فقط محدود به کسب و کارهای آنلاین نمی‌شود بلکه خیلی از کسب و کارهای سنتی هم از طریق دیجیتال مارکتینگ سعی می‌کنند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند.
در بازاریابی دیجیتال سعی می‌شود که از ابزارهایی مانند وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و … رفتار کاربران و مخاطبان را تحلیل کنند تا بعد از بررسی های انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی روی این افراد کسب کرد.

این مقاله هم جالبه!
پاپ آپ موبایل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در حقیقت هدف اصلی در دیجیتال مارکتینگ فروش بیشتر با داشتن سطح مخاطب وسیع تر است در حالی که در بازاریابی سنتی نمی‌شود به این طیف گسترده از مخاطب دست یافت.
از خود وب سایت گرفته تا ابزارهایی که به صورت آنلاین به شما در گسترش نام تجاری‌تان یاری می‌رسانند و همچنین بازاریابی از طریق ایمیل، بروشورهای آنلاین و … همه این ها طیف وسیعی از تاکتیک ها و ابزارهایی است که تحت عبارت دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

بهترین متخصصان دیجیتال مارکتینگ کسانی اند که طبق یک برنامه صحیح برای استفاده از این ابزارها در راه رسیدن به اهدافشان پیش می‌روند این اهداف می‌تواند یکی از ۳ هدف فروش بیشتر، برندسازی، وفادارسازی مشتریان قبلی یا ترکیبی از آنها باشد.

آیا بازاریابی دیجیتال با بازاریابی آنلاین یکسان است؟

دیجیتال مارکتینگ | تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی آنلاین
دیجیتال مارکتینگ | تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی آنلاین

بارها با کسانی مواجه شدیم که دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال را با بازاریابی اینترنتی (بازاریابی آنلاین) یکسان تعریف کرده‌اند. ولی این ۲ باهم تفاوت دارند.

دیجیتال مارکتینگ ( بازاریابی دیجیتال ) : بازاریابی با استفاده از ابزارها و رسانه های دیجیتال است.
بازاریابی اینترنتی ( بازاریابی آنلاین ) : بازاریابی با استفاده از ابزارها و رسانه های اینترنتی(آنلاین) است.

مفهوم بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده تر از بازاریابی آنلاین است.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ : 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آن دسته از امکانات و روش هایی هستند که به شما این امکان را می دهند تا بتوانید با آن به کسب و کار بپردازید. در دیجیتال مارکتینگ ابزارها و روش های کاربردی زیادی وجود دارد که آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ از آن ها استفاده می کنند. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پرازیم.

دیجیتال مارکتینگ | ابزارها و تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ | ابزارها و تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ

۱. بازاریابی موتورهای جستجو(Search Engine Marketing) :

 SEM یک اصطلاح عمومی به معنی بازاریابی در موتورهای جستجو است و در واقع تمام فعالیت‌هایی که در راستای استفاده از تکنولوژی موتورهای جستجو جهت افزایش بازدید یک سایت، جذابیت و درآمد انجام می‌گیرد، بخشی از SEM هستند و مفهوم آن خیلی جامع تر از SEO در نظر گرفته می‌شود بنابراین SEM شامل SEO نیز می‌شود.

این مقاله هم جالبه!
چه زمانی برای پست گذاشتن در اینستاگرام مناسب است؟
دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی موتورهای جستجو
دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی موتورهای جستجو

۲. بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) :

 اگر بدانید در هر ۱ دقیقه ۴/۲ میلیون جستجو در گوگل انجام می‌شود آن موقع است که به اهمیت سئو پی می‌برید.
یکی از بهترین و پرکاربردترین روش‌های بازاریابی دیجیتال که رقابت بسیاری در آن وجود دارد سئو می‌باشد که باعث می‌شود هدفمندترین مخاطبین ( مخاطبی که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می‌گردد قطعا هدفمندترین مخاطب شماست چون با توجه به نیازش شما را انتخاب می‌کند) را داشته باشید. سئو ابزاری است که با هیچکدام از ابزارهای دیگر قابل مقایسه نیست.

در این روش شما با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت، سرعت سایت، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می‌شود سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه می‌کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.
اگر به مبحث سئو علاقه‌مندید آموزش سئو و بهینه سازی را دنبال کنید.

دیجیتال مارکتینگ | سئو
دیجیتال مارکتینگ | سئو

۳محتوا (content) :

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از محتوا داشته باشیم آنرا اینگونه بیان می‌کنیم “محتوا شامل هر چیزی می‌شود و درواقع اطلاعاتی است که به اشکال مختلف بیان می‌شود”.

محتوا بخش مهم و ضروری برای ایجاد یک راه ارتباطی بین کسب ‌و‌ کار و مصرف‌کننده است که از طریق برخی از رسانه‌ها به صورت صوتی، متنی و ویدیویی یا از طریق هر یک از هنرهای مختلف مثل اینفوگرافیک و…  بیان می‌شود. علاوه بر این از طریق تولید محتوا است که مردم از اطلاعات برند آگاهی پیدا کرده و تصمیم به استفاده از آن می‌گیرند .
اگر بخواهیم تعریف جامع تری از محتوا را بیان کنیم اینگونه آن را تعریف می‌کنیم:

“محتوا ارائه دادن اطلاعاتی با یک هدف مشخص به مخاطبان است که از طریق یک کانال و در یک فرم خاصی انجام می‌شود”.

قبل از اینکه به بررسی مورد بعد بپردازید حتما مزیت‌های تولید محتوای عالی را بررسی کنید.

این مقاله هم جالبه!
آموزش سئو و بهینه سازی محتوا با گروه تبلیغاتی یاراپلاس

۵ عنصر اساسی محتوا:

  • اطلاعات : یعنی مشخص کنیم هر محتوا دارای چه اطلاعاتی است و قرار است چه ایده هایی را منتشر کند که بتواند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد.
  • هدف : یعنی مشخص کنیم هدف ما از انتشار این محتوا چه می‌باشد. محتوا زمانی ارزشمند است که آن را برای هدفی خاص تعریف کرده باشیم.
  • مخاطب : یعنی مشخص کنیم مخاطب محتوای ما چه کسانی می‌باشند تا بتوانیم با توجه به نیازهایشان برای آنان تولید محتوا خوبی کنیم.
  • کانال : یعنی مشخص کنیم چگونه این محتوا در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد پس باید با تمام کانال‌هایی که مخاطبان شما در آن حضور دارند، شروع کنید. تولید محتوا شبکه های اجتماعی بسیار متفاوت است و با کانال های دیگر فرق می‌کند.
  • فرم : پس از انتخاب کانال‌ مناسب نوبت به انتخاب فرم می‌‌رسد. برای انتخاب فرم مناسب باید با انتخاب نوع محتوا شروع کنید به طور مثال مقاله، ویدئو، پادکست و … بسازید سپس فرم را از نظر نوع رسانه ای که می‌خواهید ارائه دهید انتخاب کنید تا بتوانید یک محتوای مطلوب تولید کنید.
دیجیتال مارکتینگ | محتوا
دیجیتال مارکتینگ | محتوا

۴بازاریابی محتوا (content marketing) :

بازاریابی محتوا امری بسیار مهم و ضروری برای هر کسب و کار اینترنتی است و روی تمامی اقداماتی که یک کسب و کار آنلاین چه کوچک و چه بزرگ با هر سرمایه و بودجه ای در این راستا انجام می‌دهد تاثیرگذار خواهد بود.

در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبانتان می‌توانید برای رفع نیازشان محتوا تولید کنید که این باعث می‌شود به مرور زمان مخاطبان شما تبدیل به مشتریان بالقوه شما شوند و دیگر لازم نیست به دنبال مشتری بگردید و آنها را قانع کنید که از خدمات شما استفاده کنند بلکه مشتری با میل  خودش به سمت شما می‌آید و خواستار محصولات و خدمات شما می‌شود.

تولید و مدیریت محتوای با کیفیت و اختصاصی در شبکه های اجتماعی، وب سایت، وبلاگ و … در جهت آگاه سازی از نام تجاری، برقرار سازی ارتباط پیوسته با مشتریان صورت گیرد.
آیا می دانید بازاریابی محتوا در رسانه های اجتماعی چه کاربردی دارد؟ این مطلب جذاب و پرنکته را از دست ندهید!

دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی محتوا
دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی محتوا

۵استراتژی محتوا (Content Strategy) :

اگر بخواهیم با یک تعریف ساده این مبحث را بیان کنیم این گونه بیان می‌شود که استفاده درست از محتوا در قسمت‌ها و ابعاد مختلف یک کسب و کار را استراتژی محتوا می‌گویند که شامل برنامه ریزی، توسعه و تولید محتوا چه به صورت نوشتار و متنی و چه در اقسام  مختلف رسانه ها است.

این مقاله هم جالبه!
آموزش سئو به زبان ساده

استراتژی محتوا اشاره به فرآیند تولید،‌ ذخیره و توزیع محتوا طبق برنامه‌ای سازمان‌یافته و اصولی، حول محوری مشخص و برای مخاطبانی از قبل تعیین شده است. موفقیت این فرآیند باید در تمام چرخه عمر محتوا، بر اساس شاخص‌های شفافِ عددی اندازه‌گیری شود. استراتژی محتوا شما باید هویّت محتوا از لحاظ ساختار و سبک را مشخص نماید و چارچوب‌های محتوا را برای کلیه اهداف شرکت تعیین نماید.

برای اینکه مفهوم استراتژی محتوا را به درستی درک کنیم آن را با یک مثال بررسی می‌کنیم :

 بیایید فرض کنیم که می‌خواهیم یک خانه بسازیم. برای ساخت خانه، ابتدا به طرح و نقشه نیاز داریم. نقشه‌‌های ساختمانی، طرح‌هایی پر جزئیات هستند که تمام ابعاد و زوایای ساخت یک خانه را پیش از آنکه پی‌ریزی و عملیات ساخت و ساز آغاز شود، به ما نشان می‌دهند. این طرح‌ها و نقشه‌ها، اندازه‌های دقیق، مکان لوله‌کشی‌ها و سیم‌کشی‌ها، حتی محل دقیق نورگیری اتاق‌ها، در و پنچره‌ها را به ما نشان می‌دهند.
می توان گفت، استراتژی محتوا در حقیقت معادل همین طرح‌ها و نقشه‌ها در زمینه تولید محتوای یک تجارت است و نشان می‌دهد که چگونه باید از محتوا برای رسیدن به اهداف تجاری استفاده نمود.

 

دیجیتال مارکتینگ | استراتژی محتوا
دیجیتال مارکتینگ | استراتژی محتوا

نکته :حال به این سوال می‌رسیم مگر استراتژی محتوا همان بازاریابی محتوا نیست؟

اگر بخواهیم سریع جواب این سوال را بدهیم جواب خیر است! استراتژی محتوا یک عبارت بسیار فراگیر است و موارد بسیار زیادی را شامل می‌شود. در حالی که بازاریابی محتوا تنها بر روی یک قسمت از استراتژی محتوا تاکید دارد. درک تفاوت بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا و همچنین چگونگی کارکرد این دو در کنار یکدیگر، از بنیادی‌ترین نیازها برای موفقیت در یک کسب و کار آنلاین شماست.

پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر بازاریابی محتوا مقاله انواع خدمات بازاریابی محتوا را مطالعه کنید.

 

۶بازاریابی درونگرا یا ربایشی (Inbound Marketing) :

بازاریابی درونگرا یا ربایشی رویکردی برای جذب مشتریان از طریق محتوای مفید و کاربر پسند و تعاملات مرتبط با آن است. با استفاده از بازاریابی درونگرا یا ربایشی مشتریان بالقوه، شما را از طریق کانالهایی مانند وبلاگ، موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی پیدا خواهند کرد و این بر خلاف بازاریابی برونگرا است که بر سر جلب توجه باهم مقابله می‌­کنند. بازاریابی ربایشی از طریق خلق محتواهایی برای رفع مشکلات و نیازهای مشتریان مورد نظر شما، مشتریان بالقوه واجد شرایط را جذب نموده و برای کسب و کارتان اعتماد و اعتبار ایجاد می کند.

این مقاله هم جالبه!
توضیحاتی در رابطه با انواع خدمات بازاریابی محتوا
دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی درونگرا یا ربایشی
دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی درونگرا یا ربایشی

۷. شبکه های اجتماعی(Social Media) :

یکی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی هستند.
امروزه بخش مهمی از نیازهای اجتماعی انسان در شبکه های اجتماعی تامین می‌شود و این می‌تواند خبر خوبی برای متخصصان دیجیتال مارکتینگ باشد چراکه کافی است راه های پخش شدن یا به اصطلاح ویرال(viral) شدن یک محتوا را بدانند آن وقت می‌توانند با هزینه ای بسیار کمتر از دیگر راه های تبلیغاتی برای برند مورد نظر تبلیغات کنند و به اهمیت شبکه های اجتماعی پی ببرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مقاله تمام نکات شبکه های اجتماعی تمام اطلاعات و نکات را برای شما عزیزان به طور خلاصه و جامع و کامل آماده کرده‌ایم.

دیجیتال مارکتینگ | شبکه های اجتماعی
دیجیتال مارکتینگ | شبکه های اجتماعی

۸. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) :

در میان ابزارهای مختلفی که در یک کمپین تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان ایمیل مارکتینگ را یکی از ارزانترین ابزارهای تبلیغاتی دانست.
ایمیل همچنین یکی از ابزارهای مناسب برای دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌آید ولی استفاده صحیح از ایمیل یک فن است و هرکسی نمی‌تواند ادعای بلد بودن ایمیل مارکتینگ داشته باشد.
ایمیل مارکتینگ ابزاری است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی‌توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد. این روش بازاریابی دیجیتال زمانی کاربرد بیشتری دارد که مشتریان و مخاطبان مورد نظر کسب و کار از ایمیل به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده بیشتری می‌کنند. هر کسب و کاری با ایمیل مارکتینگ می‌تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان خود تبدیل کند و این ادعا ثابت شده است.
اگر قصد استفاده از این روش را دارید دقت کنید که در دام تفکر اشتباه در بازاریابی ایمیلی  گرفتار نشوید.

 

این مقاله هم جالبه!
اهمیت دیجیتال مارکتینگ در عصر امروز
دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی ایمیلی
دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی ایمیلی

۹. بازاریابی ویدیویی (Video Marketing) :

یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی محتوا ویدیو مارکتینگ است. محتواهای ویدیویی تاثیرگذاری بیشتری می‌توانند روی مخاطب داشته باشند نسبت به دیگر فرمت های محتوایی.
اگر شما بتوانید ویدیوی تاثیرگذار تبلیغاتی بسازید مطمئن باشید خیلی راحت می‌توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان علاقه مند کنید.

هر آنچه نیاز دارید در رابطه با ویدیو مارکتینگ بدانید در مقاله از ابتدا تا انتها ویدیو مارکتینگ برای شما عزیزان آماده کرده آیم.

دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی ویدیویی
دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی ویدیویی

۱۰. موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing) :

امروزه با پیشرفته شدن تلفن های همراه بیش از نیمی از کاربران اینترنت از طریق گوشی های موبایل خود در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی فعال هستند به همین دلیل امروزه بازاریابی موبایل یکی از اثربخش ترین تاکتیک های بازاریابی دیجیتال است که می‌تواند از طریق هر نوع ابزار یا شبکه اجتماعی و مخابراتی با مخاطب ارتباط برقرار کند.

دیجیتال مارکتینگ | موبایل مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ | موبایل مارکتینگ

۱۱. بازاریابی چریکی :

بازاریابی چریکی یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و نوپاست که در این روش سعی می‌شود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت شود. کسب و کارهای نوپا هیچ وقت در ابتدا نمی‌توانند با رقبایشان مقابله کنند پس به جای پول خرج کردن باید ایده های خوب داشته باشند تا بتوانند بیشترین بازدهی را دریافت کنند.

دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی چریکی
دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی چریکی

۱۲. تبلیغات اینترنتی (وب سایت) :

نمونه ای از اثربخش‌ترین تبلیغات اینترنتی وب سایت داشتن و تبلیغات کلیکی در گوگل است این روش برای کسانی مناسب است که مشکلی بابت هزینه های تبلیغاتی ندارند و دوست دارند خیلی سریع هم بازخورد خوبی دریافت کنند.

یکی از محبوب ترین روش های تبلیغات اینترنتی رپورتاژ آگهی است که می‌تواند از چند جنبه برای شما مفید باشد : اول اینکه شما از طریق رپورتاژ آگهی می‌توانید بک لینک های با کیفیت و دائمی دریافت کنید دوم اینکه از طریق لینک منبع ترافیک سایت شما بالا می‌رود و سوم اینکه به برندسازی شما کمک می‌کند و مهمترین مزیت رپورتاژ آگهی این است که به سئو سایت شما بسیار زیاد کمک می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله بهترین روش های تبلیغات اینترنتی را مطالعه کنید.

این مقاله هم جالبه!
بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ چه ویژگی هایی دارد ؟
دیجیتال مارکتینگ | تبلیغات اینترنتی
دیجیتال مارکتینگ | تبلیغات اینترنتی

۱۳. تبلیغات براساس کلیک (PPC) :

یکی از روش های رایج و موثر در تبلیغات، تبلیغات در موتورهای جستجو است. تبلیغات کلیکی یا (PPC : Pay Per Click) تبلیغاتی هستند ­که مبلغی براساس هر کلیک از تبلیغ کننده دریافت می‌شود. تبلیغات گوگل (Google Adwords) از تبلیغات کلیکی است.

دیجیتال مارکتینگ | تبلیغات کلیکی
دیجیتال مارکتینگ | تبلیغات کلیکی

 

۱۴. تبلیغات بنری :

تبلیغات بنری هنوز هم به عنوان یکی از پر استفاده‌ترین روش‌های تبلیغاتی مطرح است. چرا که این نوع تبلیغات همیشه در معرفی و مطرح کردن نام یک برند در فضای اینترنت موثر است. با بکارگیری درست این روش تبلیغاتی و طراحی یک بنر جذاب و متقاعدکننده می‌توانید کاربران بیشتری را به سمت برند خود هدایت کنید و در نهایت به تعداد مشتریان خود بیفزایید.

دیجیتال مارکتینگ | تبلیغات بنری
دیجیتال مارکتینگ | تبلیغات بنری

۱۵. بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing) :

تصور اکثریت مردم این است که ویروس‌ها چیزی جز بیماری و دردسر برای ما ندارند. به همین خاطر جذابیت اسم بازاریابی ویروسی باعث شد تا بخواهم بیشتر در مورد بازاریابی ویروسی بدانیم.
پس از کمی تحقیق به این نتیجه رسیدم که برخی از ویروس‌ها نه تنها برای کسی ضرری ندارند، بلکه بطور معجزه آسایی می‌توانند زندگی ما را دگرگون کنند و راه صد ساله ما را در رسیدن به موفقیت کسب و کارمان سرعت ببخشند!
چگونه؟
با استفاده از بازاریابی ویروسی!

اما بازاریابی ویروسی دقیقاً به چه معنی است؟

بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، زمانی صورت می‌گیرد که استراتژی یک کسب و کار طوری باشد که مخاطبان خود را تشویق به انتقال پیام بازاریابی کند.

این روش، شباهت بسیاری با منتشر شدن ویروس در محیط اطراف دارد و دقیقاً به همین دلیل است که نام ویروسی یا وایرال بر روی آن گذاشته شده است.
در واقع، تنها تفاوت این ویروس با سایر ویروس‌ها این است که در بازاریابی محتوا، ویروس شما از جنس محتوا است (و در دنیای دیجیتال زندگی می‌کند).

دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی ویروسی
دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی ویروسی

۱۶. بازاریابی از طریق همکاری در فروش(Affiliate Marketing) :

همکاری در فروش به هرگونه فعالیتی که باعث آسان تر شدن فروش یک محصول یا خدمات می شود گفته می‌شود.
این کار معمولاً توسط افرادی انجام می شود که تولیدکننده یا مالک محصول نیستند و به اصطلاح به آنها بازاریاب گفته می‌شود که می خواهند با همکاری در فروش به درآمد برسند. آنها وظیفه معرفی محصول، ویژگی‌ها و کاربردهای آن را دارند تا مشتریان را ترغیب به خرید محصول یا خدمات کنند و به عنوان پورسانت درصدی از سود فروش آن محصول یا خدمات به آن ها تعلق می گیرد به همکاری در فروش بازاریابی پورسانتی هم گفته می شود.

این مقاله هم جالبه!
راهنمایی کوتاه اما مفید درباره تبلیغات در فضای مجازی
دیجیتال مارکتینگ | همکاری در فروش
دیجیتال مارکتینگ | همکاری در فروش

۶ مرحله حیاتی که در پشت کمپین های بازاریابی دیجیتال موثر وجود دارد :

    ۱. تعریف خلاصه ای از کسب و کار شما :

  • بازار کسب و کار خود را بررسی و آنالیز کنید.
  • در مورد رقبایتان تحقیق کنید.
  • اهداف و مقاصد خود را مشخص کنید.

     ۲. بودجه خود را تعریف کنید :

  • تخصیص منابع درستی داشته باشید.
  • به چه دارایی هایی نیاز دارید.
  • استراتژی توزیع را مشخص کنید(ppc).

    ۳. تعریف پرسونای خریدار :

  • شناسایی چالش ها و اهداف.
  • شناسایی قالب ها و کلیدواژه ها.
  • انتخاب ابزارها و کانال های بازاریابی مناسب.

    ۴. تولید محتوا :

  • آگاهی داشتن از برند.
  • تبدیل کردن کاربر به مشتری.
  • پرورش لید یا سرنخ : لید یا سرنخ درمورد افراد و سازمان هایی است که به هر روشی با خدمات و محصولات ما آشنا شدند و برای کسب اطلاعات و یا در نهایت خرید به ما مراجعه می­‌کنند که ما آنها را لید (سرنخ) و یا مشتری راغب می‌گوییم.

    ۵. اجرا :

  • داشتن برنامه زمانی (Time Plan).
  • خلق دارایی.
  • برنامه ای برای توزیع.

    ۶. گزارش :

  • بررسی کردن.
  • اندازه گیری کردن.
  • تطبیق کردن.

مزیت های دیجیتال مارکتینگ :

دیجیتال مارکتینگ | مزایا دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ | مزایا دیجیتال مارکتینگ

در گذشته صاحب یک کسب و کار برای تبلیغ برند و کار خود باید زمان و هزینه زیادی را برای تبلیغات صرف می‌کرد تا بتواند محصولات خود را به مشتریان معرفی کند ولی امروزه کسب و کارهای کوچک و نوپا نیز در کمترین زمان می‌توانند به راحتی به معرفی برند و کسب و کار خود با استفاده از دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال  بپردازند و از آن جا که امروزه  عصر ارتباطات و خدمات آنلاین است به راحتی می توانند  امکانات و قابلیت های خود را به مشتری معرفی کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

  1. محدودیت زمانی و مکانی ندارد : اولین ومشخص ترین مزیت دیجیتال مارکتینگ نسبت به روش های سنتی این است که زمان تلف شده در آن معنی ندارد و هیچ وقت محدودیت زمان و مکانی برای افراد ایجاد نمی کند.
  2. در دیجیتال مارکتینگ محصولات و خدمات در کنار هم قرار گرفته و به راحتی امکان مقایسه آنها وجود دارد. همچنین اینکه تمامی اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات به طور کامل وجود دارد و دیگر نیازی نیست برای پیدا کردن ویژگی یک محصول جاهای مختلفی که آن محصول را دارند بررسی نمایید و ‌می‌توانند آن محصول را پیدا کنید و حتی خرید داشته باشید.
  3. در دیجیتال مارکتینگ به راحتی می توانید متوجه شوید که تبلیغات‌تان چگونه بازخوردی داشته است و آیا نتیجه رضایت بخش هست یا نه و اگر نه به راحتی می‌توانید روش را تغییر دهید . شما به راحتی می توانید به صورت آنلاین ببینید که چه تعداد بازدید کننده از تبلیغاتتان داشته اید و هر روزتان را با هم مقایسه کنید در صورتی که در بازاریابی سنتی این امکان وجود ندارد.
  4. یک مزیت بسیار بزرگ درباره دیجیتال مارکتینگ این است که این امکان را فراهم می آورد که در تمام دنیا دیده شوید ، کاری که در روش سنتی تقریبا غیر ممکن است و یا هزینه های بسیار بالایی دارد . شما با یک تبلیغات خوب و حتی انتخاب یک کلمه کلید مناسب ، می توانید مدت‌ها سایت خود را با آن کلمه بالا نگه دارید.
  5. هزینه تبلیغات در این فضاها کمتر و هدفمند تر از روش های سنتی است.
  6. قیمت محصولات و خدماتی که عرضه می‌شود نسبت به  قیمت بازار واقعی کمتر خواهد بود زیرا هزینه ای بابت اجاره و … پرداخت نمی‌شود.
  7. دیجیتال مارکتینگ این امکان را به کسب و کار شما می دهد که به آسانی گسترش پیدا کند و در شبکه های اجتماعی پر طرفدار و یا با ایمیل زدن می توان به صورت گسترده بازاریابی کرد.
  8. روابط بین سیستم و کاربران به دلیل سیستماتیک بودن ادامه دار خواهد بود و پس از هر خرید و فروش برای هر دو طرف روش‌ها و پیشنهاد های مختلفی بر اساس سفارش منتقل میگردد و مشتری را نسبت به خود مشتاق تر نگاه خواهد داشت.
  9. مدیران کسب و کار میتوانند به سرعت خدمات و محصولات خود را به روز گردانند که این امکان در روش های سنتی کمتر امکان پذیر است و یا شامل هزینه های اضافی خواهد بود.
  10. خطا های مربوط به نیروی انسانی نیز در این روش نسبت به روش سنتی کمتر است.
  11. به دلیل کمتر بودن تعداد نیروی انسانی و سیستمی بودن کارها هزینه های کمتری پرداخت می‌شود.
  12. و ……..
این مقاله هم جالبه!
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ قسمت اول

هر چه از فواید بازاریابی دیجیتال توضیح دهیم کم است چرا که دارای چنان گستره‌ی وسیعی است که هر روز و هر لحظه دری به سوی واقعیت ها برای ما باز می‌نماید.

معایب دیجیتال مارکتینگ :

دیجیتال مارکتینگ | معایب دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ | معایب دیجیتال مارکتینگ

با وجود همه مزایایی که دیجیتال مارکتینگ برای ما دارد معایبی نیز دارد که مانع از ورود عده‌ای به این فضاها می‌شود.

  1. مشکلات مربوط به اینترنت باعث کند شدن و از کار افتادن کارهای فضای مجازی میگردد بنابراین عده ای از ورود به این فضا و کار با آن خودداری می‌کنند.
  2. از آنجا که بسیاری از مردم کار کردن با اینترنت و کامپیوتر را بلد نیستند و دیجیتال مارکتینگ به اینترنت و نرم افزار و سخت افزار وابسته است پس این افراد کمتر می‌توانند به این حوزه وارد شوند.
  3. یکی از اصلی‌ترین معایب بازاریابی دیجیتال همین غیر ملموس بودن کالا و خدماتی است که ارائه می شود و کاربر نمی تواند آنها را از نزدیک ببیند و شاید این امر در او احساس نگرانی ایجاد کند.
  4. کاربران با توجه به این که نمی توانند کالا را لمس و یا تست کنند و از نزدیک ببینند ، ترس از این دارند که مبادا کالا خراب و یا آسیب دیده باشد.
  5. بخاطر خیلی از موارد دیده شده در کشور و وجود هکرها ، خیلی از افراد نمی توانند به پرداخت های آنلاین اعتماد کنند.
  6. و …

سخن نهایی!

این که بدانید دیجیتال مارکتینگ چگونه کار می‌کند فقط با شناختن عناصر تشکیل دهنده آن ممکن نمی‌باشد. برای اینکه این مسیر را با موفقیت ادامه دهید علاوه بر شناخت تمامی این مباحث، باید آن‌ها را در کنار یکدیگر به صورت ترکیبی استفاده کنید.

این مقاله هم جالبه!
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست ؟ | اینفلوئنسر کیست ؟

این را بدانید علاوه بر این که روی هر کدام از این روش ها به صورت جداگانه و با یک رویکرد مختلف تمرکز می‌کنید، باید یک استراتژی و برنامه کلی هم برای بازاریابی دیجیتال خودتان داشته باشید تا تمامی جوانب را دربرگیرد و همچنین چشم انداز شما را  در خودش جای داده باشد.

از دوستان و همراهان عزیزی که تا آخر مقاله آموزشی دیجیتال مارکتینگ با ما همراه بودند تشکر می‌کنم. ما در یاراپلاس تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مقالات کامل و جامعی را برای شما ارائه دهیم . در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنم سایر مقالات آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس را نیز مطالعه کنید.

5/5 ( 7 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید