ابزارهای آنالیز دیجیتال مارکتینگ
۱۹ اسفند

معرفی مهمترین ابزارهای آنالیز دیجیتال مارکتینگ

برای پیشرفت هر کسب و کار بهترین کار این است که بتوانیم مشتریان و کمپین های خودمان را بررسی کنیم. اینکه هر کاربر چه نظری در مورد کالا و یا خدمات ما دارد و اینکه سلیقه بیشتر آن ها چه چیزی را می پسندد به ما کمک می کند تا فروش بیشتری داشته باشیم.
امروزه همه دیجیتال مارکتینگ را می شناسند و در مورد قدرت آن شنیده اند. امروز با آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس همراه باشید تا بیشتر در مورد آنالیز دیجیتال مارکتینگ بدانیم و کسب و کارمان را به سمت رشد بییشتر حرکت دهیم.

آیا آنالیز در دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

قطعا هدف شما برای خواندن این مقاله این است که کسب و کارتان را پر سود تر کنید! کاری که آنالیز کسب و کارتان برای شما انجام می دهد دقیقا همین است. فقط لازم است تا وقت کافی را برای آن بگذارید و نقاط قوت و ضعف خودتان را در بیاورید. البته این کار به راحتی انجام نخواهد شد و وقت زیادی برای آن لازم است. پس توصیه اول ما این است که به فکر تمام شدن بررسی و آنالیز نباشید و حوصله بیشتری داشته باشید!

وقتی بررسی های کافی را در زمینه ها و شاخه های مختلف کسب و کارتان و در راه های ارتباطی مختلف انجام دادید (مثلا سوشال ها یا همان شبکه های اجتماعی تان، در اپ های تلفن همراهی که ممکن است داشته باشید، سایت و…) نوبت اتمام کار می رسد. حالا باید نقاط قوت را پر رنگ تر و نقاط ضعف را از بین ببرید. بعد از انجام ویرایش و حتی ترمیم نظراتتان در زمینه های مختلف کسب و کار و یا حتی استراتژی کمپین ها دوباره باید آنالیز انجام داد.
اگر می خواهید که رشد کسب و کارتان را تضمین کنید این چرخه تا ابد ادامه خواهد داشت.

این مقاله هم جالبه!
با ابزار های دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید

اهمیت آنالیز دیجیتال مارکتینگ در سود آوری

دیجیتال مارکتینگ و سودآوری

 آنالیز دیجیتال مارکتینگ در سودآوری هر کاری برای سرمایه گذاری مالی و زمانی در آن باید کاملا مشخص باشد. در ادامه خواهیم گفت که آنالیز دیجیتال مارکتینگ چقدر برای ما سود آوری دارد و همچنین میتوانید برای شناخت بیشتر از اهمیت آنالیز دیجیتال مارکتینگ مقاله اهمیت دیجیتال مارکتینگ در مشهد را هم مطالعه کنید .

حال می پردازیم به پنج مورد از اهمیت آنالیز دیجیتال مارکتینگ :

  1. موثرتر می شوید

    وقتی بدانید که نیاز مشتری ها و کاربرانتان چه چیز هایی هستند می توانید به راحتی بهترین راه ها را برای رفع نیاز های او انتخاب کنید. کاری که جستجوی اینستاگرام برای شما انجام می دهد دقیقا همین است. نمایش ویدئو هایی که به مذاق شما خوش می آیند!

  2. این مخصوص شماست

    برای هر فرد با یک کاغذ کادوی متفاوت هدیه بفرستید! وقتی کاربری می بیند که شما دقیقا می دانید نیاز های او چیست و چه چیزی دوست دارد، دوست دارد تا برای همیشه با شما رابطه اش را ادامه دهد. شخصی سازی تعاملات مشتریان چیزی است که آنالیز دیجیتال مارکتینگ برای شما به ارمغان می آورد.

  3. از بالا همه چیز را دقیق ببینید

    وقتی آنالیز خوبی انجام داده باشید می توانید همه مشتریان را به طور کامل مشاهده کنید. خوب دیدن شما می تواند به تغییر تصمیمات کلان برند شما و یا تصمیماتی مثل عوض کردن رنگ پک های محصولاتتان منجر شود. البته نباید مورد دوم را دست کم گرفت؛ شاید همین تغییر به نظر کوچک، تغییر بزرگی در فروش شما به وجود آورد.

  4. در لحظه ارائه دهید

    با کمک ابزار های آنالیز دیجیتال مارکتینگ می توانید به سرعت به مشتریانتان پاسخ دهید. این کار باعث می شود تا رضایت مشتریان و همچنین سرعت رشد شما بالاتر برود.

  5. نرخ بازگشت واقعی

    دانستن نرخ بازگشت سرمایه برای هر سرمایه گذاری (حتی اگر خودتان باشید!) مهم است.  البته که شاید با خودتان بگویید چرا در دیجیتال مارکتینگ باید سرمایه گذاری کنیم؟ با ما همراه باشید تا در ادامه از نرخ بازگشت واقعی و سرمایه گذاری بیشتر بگوییم.

    در کسب و کار های سنتی معمولا نرخ های بازگشتی که اعلام می شد واقعی نبود و یا حتی در مواردی آنقدر فضایی بود که افراد آن را باور می کردند. این مشکل به کمک ابزار های آنالیز دیجیتال مارکتینگ حل شده و شما می توانید نرخ دقیقی را برای سرمایه گذارانتان ارائه دهید. همچنین متوجه می شوید که اگر یک مقدار محدود سرمایه دارید در کجا می توانید آن را به بیشترین حد بازدهی برسانید.

چگونه آنالیز خوبی داشته باشیم؟

چگونه آنالیز خوبی داشته باشیم

پیشنهاد میکنم اگر بلد نیستید آنالیز خوبی را انجام دهید برای اینکه رقبایتان را خوب بررسی کنید این را به یاراپلاس , شرکت تبلیغاتی در مشهد بسپارسد و تضمین کامل دریافت کنید.

اگر می خواهید یک آنالیز خوب داشته باشید بایستی مراحل آن را نیز به خوبی رعایت کنید. در ادامه به مراحل اصلی آنالیز دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت.

  1. اطلاعات و داده ها را جمع آوری کنید

قبل از اینکه بخواهیم اطلاعات و داده های کسب و کارمان را جمع آوری کنیم باید مطمئن شویم که هدف ما کاملا مشخص شده است. اول با خودتان دو دو تا چهارتا کنید و بفهمید هدف شما در پایان این آنالیز دقیقا چیست؟ آیا می خواهید فعالیت کاربرانتان را اندازه گیری کنید یا دوست دارید در پایان به درآمدی بیشتری برای کسب و کارتان برسید و فروش خود را افزایش دهید.

با این اوصاف می توانیم بگوییم که هیچ دستور العمل کاملا مشخصی برای جمع آوری داده ها وجود ندارد و این هدف های شماست که صافی را زیر اطلاعات می گیرد! شاخص های کلیدی عملکرد و یا همان KPI مسیر شما را در زمینه جداسازی و انتخاب داده های موثر هموارتر خواهند کرد. پس باید قبل از بررسی و جمع آوری اطلاعات شاخص های کلیدی عملکرد را به خوبی بررسی کرده باشیم.

نکته ای که در این بخش وجود دارد این است که در برخی زمینه ها باید کمی خرج کنید. ممکن است برخی از ابزار ها و یا راه های جمع آوری اطلاعات کسب و کارتان برای شما به صورت رایگان در دسترس نباشند.

  1. اطلاعات صاف شده را اندازه گیری کنید!

برای آنالیز داده ها ابزار های مختلفی وجود دارند. در پایان همین مقاله به بعضی از این ابزار ها و معیار های مناسب برای بررسی اطلاعات اشاره خواهیم کرد. اطلاعاتی که با آنالیز دیجیتال مارکتینگ بدست می آیند بیشتر در سایت، اپلیکیشن و همچنین شبکه های اجتماعی کسب و کار شما هستند. البته در این مقاله تنها به خط کش های آنالیز وب سایت ها خواهیم پرداخت و معیار های آنالیز اپلیکیشن و شبکه های اجتماعی در مقاله دیگری به شما تقدیم خواهیم کرد.

  1. حالا نوبت آنالیز و تکرار است

حالا که به اندازه کافی اعداد مختلف را در هر زمینه به دست آورده اید نوبت تصمیم گیری با توجه به آن هاست. حالا می توانید به راحتی اعداد و ارقام مختلف را جلوی خود بگذارید و تصمیم بگیرید که در کدام بخش های کسب و کارتان نیاز به تجدید نظر و یا تاکید بیشتر دارید.

البته پیشنهاد می کنیم حتی بعد از به دست آوردن این اطلاعات و آنالیز آن ها و اتخاذ تصمیمات جدید تمام آن ها را عملی نکنید. سعی کنید کم کم جلو بروید و بخشی از تصمیم تان را به عمل در بیاورید و دوباره اطلاعات بدست آمده را جمع آوری و آنالیز کنید. اگر نقشه ای که کشیده بودید درست از آب در آمد می توان با قدرت بیشتر آن را عملی کرد و تمامی نیرو ها و هزینه ها را برای سریع تر انجام شدن آن صرف کرد.

خط کش های آنالیز دیجیتال مارکتینگ در وب سایت ها

خط کش های انالیز سئو

اکثر کسب و کار ها برای خودشان یک وب سایت دارند که مشتریان یا نمونه کار ها را از آن جا مشاهده و یا برای خرید به آن مراجعه می کنند. پس این نکته مطرح است که چگونه می توانیم سایت را آنالیز کرده و  آن را به سمتی پیش ببریم که در نهایت خرید های ما بیشتر از قبل شوند. البته که ابزارهای آنالیز دیجیتال مارکتینگ زیادی در این مورد وجود دارد که میتوانید در سایت مطالعه کنید.

همان طور که می دانید باز هم بخشی از این معیار ها به دست خود شماست. این که هدف شما دقیقا بررسی کدام قسمت سایت باشد می تواند این خط کش ها را عوض کند. با این حال در ادامه تعدادی از معروف ترین و پر کاربردترین معیار هایی که برای وب سایت ها مطرح می شوند را آماده کرده ایم که احتمالا حداقل چند عدد از آن ها انتخاب شما خواهند بود.

۱. تعداد بازدید ها (Page views)

تعداد بازدید ها به چند دسته کوچک تر تقسیم می شوند. اولین دسته تعداد بازدید های کل سایت شماست که می توانید آن ها را از گوگل آنالیتیکس به دست بیاورید. اما دسته دوم که برای آنالیز وب سایت شما مفید تر خواهند بود بازدید از صفحات مختلف آن است. این که دقیقا چه مطلب هایی از سایت شما در حال گرفتن بازدید های بیشتر است به شما کمک خواهد کرد تا مقالات و یا محتوا هایتان در آن زمینه را بیشتر و پر رنگ تر کنید.

۲. درگیری (Engagement)

این که هر بازدید کننده چقدر در سایت شما مهمان است برای گوگل و همچنین آنالیز کسب و کار شما پر اهمیت است. شما باید بررسی کنید که هر کاربر چقدر با مطالب شما درگیر می شود و به خواندن آن ادامه می دهد.
هر چقدر زمان سپری شده در سایت شما بیشتر باشد این نشان دهنده این است که غذای خوبی را برای کابرانتان تدارک دیده اید. آن ها نیز حتی اگر از شما تشکر نکرده و آن را لایک نکنند از مطلب لذت کافی را برده اند!

۳. نرخ پرش (Bounce rate)

اگر یک کاربر صفحه ای را از سایت شما باز کند و بعد از بازکردن با انبوهی از تبلیغات مواجه شود قطعا تب را خواهد بست و به دنبال غذای بهتر دوباره جستجو خواهد کرد. این اتفاق زمانی که مطلب ارائه داده شده از کیفیت لازم برخوردار نباشد نیز اتفاق خواهد افتاد. این که چگونه محتوایی با کیفیت تولید کنیم موضوع بحث ما نیست اما بی کیفیت بودن محتوا باعث بیشتر شدن نرخ پرش سایت شما می شود. این نرخ پرش می تواند در آنالیزها به شما اعلام کند که کدام بخش از محتوا های سایت باید ویرایش شوند؛ اما باید بدانیم که گوگل نیز با سرعت در این امر ورود می کند. به یاد داشته باشیم که اندازه گیری نرخ پرش در لندینگ پیج ها بسیار اهمیت دارد و چناچه از صفحات لندینگ خود غافل شویم ممکن از کل سرمایه تبلیغات خود را به هد دهیم.

اگر نرخ پرش شما زیاد باشد قطعا از جستجو های اول به پایین تر از آن هدایت خواهید شد که این برای کسب و کار شما یک زنگ خطر است!

۴. بازدید کنندگان خاص (Unique visitor)

گاهی ممکن است که کاربرانی در سایت شما از صفحه ای به صفحه دیگر بروند , در واقع تعداد بازدیدهایی که برای سایت شما ثبت می شود تعداد کاربرانی نیست که وارد سایت شما شده اند بلکه ممکن است تعداد کاربران کم تر از بازدید ها باشد. این که چه تعداد کاربران منحصر به فرد برای سایت شما وجود دارد مقدار تعامل کاربران با سایت شما را خبر می دهد.

۵. صفحات خروج (Exit pages)

صفحه هایی که باعث می شوند کاربران از سایت شما زده شوند و آن را ترک کنند را پیدا کنید. این صفحات باید هر چه زود تر ویرایش شده و یا در صورتی که مطلب مشکل کلی ای دارد حذف شوند.

۶. ارجاع (Referrals)

این که مبدا کاربران شما در اینترنت کجا بوده است بسیار مهم است. شما باید بدانید که هر بازدید کننده از سایت شما با چه روشی به وب سایت شما رسیده است. این آنالیز به شما کمک خواهد کرد تا منابع بهتر برای لینک دهی را پیدا کنید و در استراتژی های محتوایی خود قرار دهید.

۷. مرورگر ها و اندازه صفحه نمایش کاربران (Screen size of users)

اگر بیشتر کاربرانی که از سایت شما بازدید می کنند با صفحه نمایش های کوچک وارد می شوند، بهتر است تا در آپدیت های وب سایت، آن را بیشتر برای کاربران با رزولوشن کم تر آماده کنید. این خصوصی سازی برای حداکثر کاربران باعث رضایت بیشتر آن ها خواهد شد.

علاوه بر این اگر تعداد زیادی از کاربرانتان با مرورگر سافاری به سایت ورود دارند، شاید بهتر باشد تا هزینه ای را برای طراحی و ساخت اپ های IOS کنار بگذارید!

۸. نرخ بازدهی و تبدیل (Exchange rate)

قطعا هدف شما از ورود و بازدید کاربران از سایتتان سود آوری است! حال ممکن است این سود آوری بر اساس خرید خدمات و یا کالا ها باشد. این که چند درصد از کاربران ورودی سایت شما خرید و یا همان اکشن مورد نظر شما را انجام می دهند نیز می تواند یک معیار خوب در آنالیز وب سایت شما باشد.

اگر مقدار این نرخ بالا به دست بیاید یعنی کسب و کار شما در مسیر کاملا درستی در حال حرکت است. اما اگر مقدار آن کم بود قطعا زمان آن رسیده است تا تغییراتی را در استراتژی های سازمانی، طراحی وب سایت و یا طراحی محتوا هایتان انجام دهید.

در پایان ما در یاراپلاس به شما کمک خواهیم کرد تا آنالیز دیجیتال مارکتینگ را به خوبی فرا بگیرید و از آن برای رشد روز افزون کسب و کارتان استفاده کنید.

کلمه کلیدی ها : آنالیز دیجیتال مارکتینگ – آموزش سئو – سرمایه گذاری در دیجیتال مارکتینگ

این مقاله هم جالبه!
مدیریت شبکه های اجتماعی برای کسب‌ و کارها

دیدگاه خود را بنویسید