آموزش دیجیتال مارکتینگ
۲۰ اسفند

آموزش دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۹

رفته رفته با پیشرفت بشر در بسترها و فضاهای مختلف، بخصوص در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، مفاهیمی نو در این زمینه‌ها بوجود آمده است. دیجیتال مارکتینگ یکی از این مفاهیم است که در چند سال اخیر بشدت مورد استقبال قرار گرفته است. کسب و کارها برای فعالیت و دیده شدن در بستر آنلاین به کمک این ابزار می توانند بازخورد بهتری از کاربران خود دریافت کنند. با توجه به استقبال فراوان کسب و کارها و علاقه مندان به یادگیری این مفهوم نو، یاراپلاس یک مقاله در زمینه آموزش دیجیتال مارکتینگ برای شما آماده کرده است تا بتوانیم کمی با این دنیای شگفت انگیز و در عین حال جذاب آشنا شویم. البته این نکته را در نظر بگیرید که گستره ی این موضوع بسیار وسیع است و در این مقاله تنها به بخشی از آموزش دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.

آماده ی سفر به سرزمین آموزش دیجیتال مارکتینگ شوید

پیش از آشنایی با این فضا، بیایید نگاهی به اعداد و ارقام یکی از کانال های ارتباطی دیجیتال با مخاطبان، یعنی موبایل و تلفن های هوشمند بیاندازیم. با بررسی این آمار رو به رشد، متوجه اهمیت و تاثیر گذاری بسیار زیاد این کانال در کسب و کارتان می شوید. طبق جمع آوری اعدادی که در سال ۲۰۱۶ انجام شده است، میانگین مدت زمان سپری شده برای هر شخص در فضای آنلاین، بیش تر از زمان سپری شده در فضای آفلاین بوده است. فضای آفلاین شامل بسترهایی مانند رایو، تلویزیون، روزنامه ها، مجلات، تراکت ها و …می باشد و میزان توجه و تمرکزی که کاربران در بسترهای آنلاین صرف می کنند در مقایسه با بستر آفلاین میزان بیش تری می باشد.

حال با توجه به این مطالب یاراپلاس، اگر تبلیغات کسب و کار خود را تنها بر روی تبلیغات شهری و بستر آفلاین متمرکز کنید، در عمل میزان قابل توجهی از مخاطبانتان را کنار گذاشته اید و آن ها شما را نمی بینند. با توجه به هزینه های بسیار زیاد تبلیغات آفلاین مانند بیلبوردهای شهری و یا تبلیغات در تلویزیون، این بستر مورد استفاده کسب و کارهای بزرگ قرار گرفته است که توانایی پرداخت بودجه تبلیغاتی بالا را دارند. در سوی دیگر، رشد و فعالیت برای کسب و کارهای کوچک نیز بسیار مهم است و آن ها نیز تمایل دارند توسط مخاطبانشان دیده شوند و متناسب با بودجه محدود خود در زمینه تبلیغات، بازاریابی آنلاین بهترین گزینه برای آن ها می باشد. از این رو صاحبان استارتاپ ها و یا کسب و کارهای کوچک، بیش تر به دنبال مطالب آموزش دیجیتال مارکتینگ می باشند.

این مقاله هم جالبه!
مهارت های بهترین مشاور و مجری دیجیتال مارکتینگ

اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به چه معناست؟

استفاده کردن از رسانه های نو در دنیای بیزینس که عموما این بستر وابسته به اینترنت می باشد، تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ بیان می شود. به زبانی دیگر تمام فعالیت هایی که به قصد تبلیغ کالاها، خدمات، برندها و تحلیل رفتارمشتری در بستر اینترنت صورت می گیرد را دیجیتال مارکتینگ می گویند.
در مقایسه بازاریابی به شکل آنلاین و به شیوه ی سنتی، اهمیت دادن به مشتری از نکات پر رنگ دیجیتال مارکتینگ می باشد. بر خلاف بازاریابی سنتی که تاکید چندانی بر مشتری نداشت، در دیجیتال مارکتینگ تمرکز بر روی خریداران وکاربران است.

مهمترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ

از این رو شرکت ها در تلاش اند تا به کمک ابزارهایی چون وب سایت، ایمیل، موبایل، شبکه های اجتماعی و … رفتار کاربران و مشتری های خود را تحلیل و رصد کنند. به کمک این ابزارها می توان تبلیغات کسب و کار را در زمانی مناسب و بر روی گستره ای مطلوب از کاربران انتشار داد و در انتها مناسب ترین نتیجه را کسب کرد.
حالا یاراپلاس در ادامه آموزش دیجیتال مارکتینگ شما را با چند روش انجام این نوع بازاریابی آشنا می کند:

۱. Viral Marketing(بازاریابی ویروسی)

هر چه جلوتر می رویم شبکه های اجتماعی (social media) گسترده تر می شوند و استقبال مردم در استفاده از آن ها افزایش می یابد. از این رو ضرورت استفاده از این شبکه ها برای کسب و کارها بیش تر و بیش تر می شود و تبلیغات به روش دهان به دهان و اشتراک گذاری توسط افراد در جایگاه بالایی از اهمیت قرار می گیرد. منظور از بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing ترغیب مخاطب به انتقال پیام بازاریابی شما به دیگران است. این شیوه مانند منتشر شدن ویروس در محیط پیرامون است و به همین دلیل این اسم را بر روی آن گذاشته اند. در اصل، تفاوت این ویروس که در آموزش دیجیتال مارکتینگ بیان می شود با دیگر ویروس ها، در بازاریابی محتوا می باشد. (ویروس شما از جنس محتوا می باشد)

این مقاله هم جالبه!
مدیریت شبکه های اجتماعی برای کسب‌ و کارها
آموزش دیجیتال مارکتینگ
آموزش دیجیتال مارکتینگ

استفاده از بازاریابی ویروسی و بوجود آوردن رسانه های اجتماعی به صورتی است که باعث شود افراد جامعه بیش تر در باره ی آن نظر رد و بدل کنند و رسانه های اجتماعی  کسب و کار یا برند شما را منتشر کنند و توسعه دهند.
تبلیغات ویروسی به کمک تاثیر اینترنت به شکل آنلاین گسترش می یابد و از این لحاظ که می توان با افراد زیادی در ارتباط بود و به آن ها دسترسی داشت، بسیار فوق العاده است. از زاویه دید مارکتینگ، در پروسه بازاریابی ویروسی اشخاص راغب می شوند تا مطالب که مقصود شماست را بگیرند و انتقال دهند. مطالبی که به شکل از پیش برنامه ریزی شده یا به شکل اتفاقی مورد پسند شخص هستند.

۲. Inbound Marketing(بازاریابی درونگرا)

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) یا جاذبه ای و روش هایی که با آن در ارتباط هستند، طبق یک سیاست پایه گذاری شده است، مراجعه مشتری به فروشنده. در آموزش دیجیتال مارکتینگ اشاره می شود که در حالات و متدهای دیگر، فروشنده باید تلاش کند تا با ترفندها و روش های متفاوت مشتری را به سمت خود جذب کند، اما در روش بازاریابی درونگرا این خود مشتری است که به دنبال کسب و کار شما می آید و این سبک، یکی از روش های پیشنهادی یاراپلاس به شما می باشد که بسیار لذت بخش و شیرین است. این امر به کمک ابزارها و روش هایی متفاوت مانند سئو، بازاریابی محتوا و …در بستر وب سایت شما انجام می شود که منجر به جلب نظر مخاطب و خرید وی از شما می  گردد.

آموزش دیجیتال مارکتینگ
آموزش دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی درونگرا بر خلاف بازاریابی برونگرا که از ابزارهایی مانند خرید تبلیغات و لیست ایمیل استفاده می کند، سعی در هماهنگ نمودن و نظم دادن به محتوایی که می خواهید منتشر کنید، دارد. با رعایت سلیقه و علایق مشتریانتان، می توانید آن ها را به محلی که مورد نظر آن ها می باشد، بکشانید در این صورت آن ها تمایل دارند در همین بستر بمانند و فعالیت کنند. به این شکل یک ترافیک درونگرا به صورت طبیعی برای سایت خود ایجاد می کنید و در طی پروسه ای، آن ها را به مشتری و دوستدار خود تبدیل می کنید.

این مقاله هم جالبه!
شرکت تبلیغاتی در مشهد | آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس ۵۱۳۸۴۲۸۲۶۳☎️

سر فصل های بازاریابی درونگرا

حال که در آموزش دیجیتال مارکتینگ با متد بازاریابی درونگرا آشنا شدید، پنج موضوع اساسی در رابطه با این نوع بازاریابی را از دست ندهید.

ایجاد محتوا + پخش آن

شروع به ایجاد یک محتوای هدفمند کنید تا متناسب با اطلاعات و خواسته های مشتری هایتان، پاسخگوی سوالات و نیازهای آن ها باشد. حال این محتوا را در غالب وسیع، منتشر کنید.

رهگذران را مُبَلِغ کنید!

ترویج دهندگان کسب وکارتان و افراد تبلیغ کننده را حتما لازم نیست، استخدام کنید تا در ازای دریافت حقوق، برای شما این کار را انجام دهند. اتفاقا افراد غریبه هم می توانند به یکی از مشتری های ثابت و پروپاقرص شما بدل شوند و شما را به سایرین معرفی کنند و عمل تبلیغ را برایتان انجام دهند.

کفش اندازه پای خود بخرید

همانطور که هنگامی که می خواهید برای خود لباس یا کفش بخرید، آن را منطبق با سایز خود انتخاب می کنید تا بتوانید بهترین استفاده را از آن داشته باشید، لازم است تا محتوای سایت خود را شخصی سازی کنید و با توجه به تجربه خود از گذشته و مشتریان، مناسب ترین پیام ها را در این محتوا بگنجانید.

چند کانالِ بودن آن

اصل بازاریابی درونگرا چند کانالِ می باشد، زیرا به مخاطبین در محلی که حاضر هستند نزدیک می شود و این عمل در بستری معین که آن ها تمایل دارند با شما در ارتباط باشند، رخ می دهد.

یکدست بودن

ایجاد محتوا، منتشر کردن آن و ابزارهای تحلیل همگی مانند بخش های یک ساعت کار می کنند و این موقعیت را برای شما فراهم می کنند تا بتوان محتوا را دقیقا در زمان و محل مناسب منتشر کرد. سعی کنید مخاطبان و کاربران، دوستدار بازاریابی شوند. شما با رعایت زمان و محل درست، بازاریابی را از کاری عذاب آور به عملی فرح بخش و جالب تبدیل می کنید. این نوع مارکتینگ است که مردم را مجذوب و شیفته ی خود می کند.

۳. Guerilla Marketing (بازاریابی چریکی)

بگذارید یاراپلاس پیش از تعریف بازاریابی چریکی یک داستان در کنار آموزش دیجیتال مارکتینگ برایتان روایت کند:

دزدیده شدن گوشی های همراه یکی از شایع ترین مسائل در رومانیا است. طبق آمارهای منتشر شده، در هر ساعت ۳۰ دستگاه تلفن همراه به سرقت می رود، یعنی هر ۲ دقیقه یک دستگاه!
یک راه حلی که پیش روی مردم است، بیمه کردن گوشی های خود در برابر سرقت می باشد، اما تعداد زیادی می پندارند که احتیاجی به این کار نیست. به منظور حل این معضل، یک شرکت بیمه به نام وودافون تعدادی کیف قاپ و جیب زن را استخدام کرد تا مهم بودن امر بیمه کردن گوشی را به مردم بیان کند، البته نه با سرقت تلفن های همراهشان، بلکه با گذاشتن تراکت هایی در کیف و جیب آن ها که متن روی تراکت این بود: ((دزدیدن گوشی شما ساده است. تلفن خود را در وودافون بیمه کنید.))

این مقاله هم جالبه!
اهمیت دیجیتال مارکتینگ در عصر امروز

هر چند این کار، یک روش غیر معمول بود، اما قطعا توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند و شرکت بیمه ای وودافون را میان مردم معروف تر کند. به چه علت؟؟ زیرا مردم از این شیوه ی تبلیغاتی وودافون غافلگیر شدند و درصد این که گوشی خود را بیمه نمایند، بالا می رود. افزون براین، این ماجرا را برای اطرافیان و نزدیکان خود نیز تعریف می کنند. این شیوه، مبنای بازاریابی چریکی می باشد. استراتژی هایی که از متدها و روش های مرسوم و قدیمی استفاده نمی کنند و کاربران خود را با مدل های غیر معمول تر تحت تاثیر قرار می دهند.

این روش با اسم هایی مانند بازاریابی چریکی، بازاریابی پارتیزانی و Guerilla Marketing (گوریلا مارکتینگ) شناخته می شود. در ادامه مقاله آموزش دیجیتال مارکتینگ این روش را Guerilla Marketing صدا می کنیم. Guerilla Marketing یک استراتژی تبلیغاتی است که فعالیت خود را بر روی بازاریابی با بودجه محدود متمرکز کرده است. این روش برای کسب و کارهایی که بودجه ی تبلیغاتی محدودی دارند، مناسب می باشد تا بتوانند متناسب با هزینه ی محدود، نهایت بازدهی را بدست آورند.
به کارگیری روش های خلاقانه و جذاب به منظور معرفی کردن کالا به مشتری، به سبکی که توجه وی را به خود جلب کند و باعث شود تا مخاطبان و کاربران درباره ی برند شما گفت و گو کنند را Guerilla Marketing می گویند.

این نوع بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک مناسب است که بدون صرف هزینه های بزرگ، به مخاطب عظیم برسند. علاوه بر این، شرکت های بزرگ در کمپین های مردمی خود، این متد را در پیش می گیرند و از آن استفاده می کنند تا کمپین های رسانه ای جمعی را ترغیب کنند. یکی از مسیرهایی که افراد برای پیدا کردن شغل یا کار به میزان بیش تر در پیش می گیرند نیز Guerilla Marketing می باشد.

این مقاله هم جالبه!
با استفاده از این نکات ویدیو مارکتینگ خود را به نحو احسنت به سر انجام برسانید.

۴. Email Marketing (ایمیل مارکتینگ)

آموزش دیجیتال مارکتینگ
آموزش دیجیتال مارکتینگ

استفاده از امکانات ایمیل به من منظور آگاه سازی و ایجاد ارتباط با کابران دارای اهمیت فوق العاده ای است. به همین علت ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی و روش های متفاوت با این بستر مانند بوجود آوردن صفحه ی فرود (لندینگ پیج) کمک فراوانی در زمینه ی طراحی و عملی کردن یک کمپین موفق می کند.بازاریابی به شکل ایمیلی یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ است که در آموزش دیجیتال مارکتینگ به آن می پردازیم.

یکی از متداول ترین روش های بازاریابی، ایمیل مارکتینگ می باشد. شما می توانید به کمک طراحی سایت خوب، صفحه فرود (landing page) و ارسال ایمیل به شکل منظم به مشتریان خود، رضایت بیش تری در مشتریان بالقوه خود ایجاد کنید و از هدف های این روش می توان به اعلام کالاهای جدید خود به مشتریان، آشنا کردن آن ها با برند خود و اعلام خدمات به آن ها می باشد. در زمانی که مشتریان وارد سایت می شوند و ایمیل خود را در اختیار شما قرار می دهند، در اصل تمایل خود به سایت شما را نشان می دهند و شما می توانید به کمک آن ایمیل، آن ها در صورت خارج شدن از صفحه ی سایتتان، دوباره باز گردانید.

از دلایل محبوب شدن این شاخه از دیجیتال مارکتینگ، فراهم بودن شرایط ارزیابی رفتار مخاطبانی است که برای آن ها ایمیل ارسال کرده اید و می توانید فاکتورهایی را بسنجید و آن ها را ارتقا دهید. بیشترین نرخ بازگشت هزینه میان رسانه های تبلیغاتی متعلق به ایمیل مارکتینگ می باشد.
در ادامه به طور خلاصه و کوتاه به مزایا و معایب این نوع مارکتینگ اشاره می کنیم:

مزایای ایمیل مارکتینگ:

  • در مقایسه بازاریابی به شکل سنتی و ایمیلی به روشنی واضح است که ایمیل مارکتینگ بسیار سریع تر از نوع سنتی می باشد و هزینه ی آن نیز پایین تر است، زیرا بیشتر هزینه را شخص دریافت کننده پرداخت می کند.
  • ESP یا ارائه دهنده خدمات ایمیل می تواند یک ابزار مفید برای شرکت ها و کسب وکارهایی باشد که تعداد زیادی ایمیل برای کاربران خود ارسال می کنند. این ابزار در جمع آوری بازخورد کاربران به شما کمک می کند و می توان با تحلیل و بررسی این موارد، مخطابان خود را درک کنید و در فعالیت های بعدیتان از آن استفاده کنید.
  • هنوز شمار زیادی از اشخاص و کاربران به شکل روزانه ایمیل خود را بررسی می کنند یا برای شخصی ایمیل می فرستند.
این مقاله هم جالبه!
تبلیغات پوش نوتیفیکیشن موبایل و استراتژی دیجیتال مارکتینگ

معایب ایمیل مارکتینگ:

  • ممکن است کاربر شما روزانه حجم زیادی ایمیل از افراد و برندهای متفاوت دریافت کند و وقت نکند همه‌ی آن ها را چک کند و یا بررسی این تعداد ایمیل برای او آزاردهنده باشد.
  • کسب و کارها و شرکت هایی که از ابزارهایی مانند برنامه های ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند باید دقت داشته باشند تا برنامه هایشان رویه های اسپم را زیر پا نگذارند، زیرا این کار ممکن است تلاش های شما را بی ثمر کند.

۵. بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی

آموزش دیجیتال مارکتینگ
آموزش دیجیتال مارکتینگ

یکی از بخش های مهم و ضروری که باید در آموزش دیجیتال مارکتینگ به آن اشاره کنیم، بازاریابی محتوا و بازاریابی در شبکه های اجتماعی می باشد. در اصل بازاریابی در بستر اینترنت به شکل گام به گام با مشتری حرکت می کند. در این رابطه به چند مثال از یاراپلاس دقت کنید:

  1. Search Engine Marketing

    تلاش این بخش از مارکتینگ، افزایش جایگاه سایت در result های جست و جو گر می باشد. به کمک روش های طراحی سایت و سئو سعی می شود تا به این هدف نزدیک تر شوید و در جایگاه های بالاتر نمایش داده شوید. یک تعریف ساده که یاراپلاس در آموزش دیجیتال مارکتینگ برای سئو بیان می کند، این است: بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو به شکلی که مخاطبان حاضر در اینترنت به سمت سایت شما جذب شوند.

    به این طریق دسترسی کاربران و مخاطبان به شما آسان تر می شود و می توانند در زمان کوتاه تری شما را پیدا کنند. بهینه سازی سایت شما از دو طریق قابل انجام است که شامل بهینه سازی داخلی و بهینه سازی خارجی می باشد. بهینه سازی داخلی بر جایگاه درست کلمات کلیدی، لینک دهی داخلی و به طور کلی طراحی سایت تاکید دارد. در بهینه سازی خارجی لینک هایی که دیگر سایت ها به شما می دهند، مورد توجه است.

  2. Social Network Marketing

    در این روش تکیه بر ابزارهای ارتباط جمعی مانند توئیتر، فیسبوک، تلگرام می باشد. هدف از بکارگیری این ابزارها، آشنا کردن دیگران با برند و نشان تجاری خود، معرفی خدمات، ارتباط بیش تر با مشتریان در حال حاضر خود و افرادی که پتانسیل این را دارند تا در دسته مشتریان شما قرار بگیرند، است. این روش، شاخه ای از بازاریابی ویروسی می باشد که کاربران با فرستادن نظرات خود و یا ارسال پیام برای دیگران، تبلیغات شما را گسترش می دهند. افزون بر این پروسه، از دیگر اهداف این متد، به اشتراک گذاری فیلم ها و عکس های می باشد که منجر به افزایش ترافیک سایت می شود.

  3. Content Marketing

    بازاریابی محتوا یا Content Marketing روشی است که در آن محتوایی با کمترین حجم و بهترین کلمات تولید می شود تا بتواند تاثیری عمیق در کابران ایجاد کند. هدف این متد این است تا کاربران نیز این محتوا را از طریق شبکه های ارتباط جمعی میان دوستان و آشنایان خود منتشر کنند تا دیگران را به سمت سایت شما بکشانند. اگر بخواهیم در آموزش دیجیتال مارکتینگ، به بیانی دیگر هدف Content Marketing را بیان کنیم، می توان گفت کشاندن کاربران به سمت کسب وکار خود، نگه داری از آن ها و برقراری ارتبط با آن ها.

ویدئو، E-book، اینفوگرافیک، پرسش و پاسخ ها، مقالات، عکس ها و …  می توانند اشکال مختلف ارائه باشند که بسته به شرایط و محیط هر کدام یک استفاده می گردند، گاهی هم این موارد با هم ترکیب شده و یک محتوای قوی می سازند که توصیه یاراپلاس بر مورد دوم یعنی محتوای ترکیبی می باشد.

سه عامل پایه ای ستون های بازاریابی محتوا را تشکیل می دهند که لازم است در آموزش دیجیتال مارکتینگ با آن ها آشنا شوید. استراتژی تولید محتوا، تولید محتوا و انتشار محتوا سه ستون اصلی را تشکیل می دهند که در بین آن ها تولید محتوا از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد. متناسب با همین موضوع، جایگاه سفارش تولید محتوا بیش از گذشته حساس تر و پر رنگ می شود. حتی اگر شما استراتژی محتوای کامل و بدون ایرادی داشته باشید، اما به کمک تولید محتوای نافذ و تاثیر گذار و منطبق بر نیاز مشتری پیاده سازی نشود، در اصل پروسه بازاریابی محتوای شما به زمین می خورد و آورده ای برای شما به همراه نخواهد داشت و در پی آن انتشار آن نیز سودی برایتان ندارد.

اهداف تولید محتوا

پیشنهاد یاراپلاس این است که به منظور این که بتوانید سفارش تولید محتوای خود را به شکلی مطلوب پیاده سازی کنید، لازم است تا اهداف تولید محتوای خود را بشناسید. اصلی ترین هدف های تولید محتوا فاکتورهای زیر می باشند:

  • راغب کردن کاربر به همکاری
  • مقصود آموزشی در حیطه های کاربردی و تخصصی
  • فرح بخش و جذاب بودن
  • اطلاع رسانی و با خبر کردن مخاطبان با مطالب مد نظر

عموما اشخاص به هنگام تولید محتوا فاکتورهای مختلفی را در ذهن دارند که می توان چند مورد از آن ها را در لیست زیر اشاره کرد:

  • هزینه ی تولید محتوا مورد تقاضا در قالب موضوعات تخصصی و غیر تخصصی
  • پیشینه و کیفیت تولید محتوای الکترونیکی در گروه تولید کننده محتوا.
  • تولید محتوای ناب و تازه به دور از هزینه ی صرف شده برای تولید آن
  • پیاده سازی یکی از روش های اصولی تولید محتوا در ایجادآن
  • خدمات تولید محتوا به شکلی قابل رقابت با محتواهای موجود و تحویل در زمان تعیین شده
  • پشتیبانی و پاسخگو بودن
  1. نشان دادن تبلیغات

    نمایش تبلیغات یکی دیگر از روش های تبلیغ می باشد. در این مدل مخاطب به شکلی آسان تر و موثر تر با موضوع ارتباط برقرار می کند. Banner یکی از ابزارهایی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد. البته برای استفاده از این دست تبلیغات باید هزینه‌ی آن را نیز در نظر بگیرید، زیرا عموما در مقایسه با تبلیغات آنلاین، بودجه‌ی بیش تری می طلبند. بگذارید نمونه دیگری در آموزش دیجیتال مارکتینگ برایتان بیاوریم که به طور روزانه همه‌ی ما با آن سر و کار داریم، تلویزیون است. از آن جایی که این رسانه میان افراد محبوب است، هزینه های تبلیغات در آن نیز بشدت بالاست و متناسب با زمان و مناسبت‌ها، تعرفه‌ی تبلیغات تغییر می کند. طبق شنیده های پار اپلاس، تعرفه‌ی تبلیغات در ایام جام جهانی به ازا  هر ثانیه عددی بین ۱۹ تا ۳۸ میلیون بوده است!!!!

  2. Search Engine Marketing

    بازاریابی موتورهای جست و جو از طریق کانال browser ها صورت می گیرد که به شکل سئو و یا پرداخت به ازای کلیلک (pay per click) فعالیت می کند. بخش سئو مربوط به طراحی سایت شما می باشد و برای ارتقا در این زمینه، لازم است تا از تیم سئو خود بخواهید تا بیش تر بر روی این بخش وقت بگذارند، اما به منظور انجام تبلیغات کلیکی لازم است تا مبلغی را به موتورهای جست و جو پرداخت کنید تا آن‌ها تبلیغ شما را در قسمت تبلیغات نمایش دهند. حال با هر بار کلیک کاربران بر روی تبلیغ شما، درصدی از مبلغ پرداختی شما به آن موتور جست و جو، کم می شود.

چکیده ای از آموزش دیجیتال مارکتینگ

روز به روز با پیشرفت تکنولوژی، ابزارها و بسترهای جدیدی به جامعه عرضه شده است. در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی در حدود ۳۶۱ میلیون نفر می توانستند به اینترنت متصل شوند که این عدد پس از ۱۴ سال به ۳ میلیارد نفر افزایش پیدا کرد و در انتها، طبق آخرین گزارش در سال ۲۰۱۶ در حدود نصف جمعیت کره‌ی زمین به اینترنت دسترسی دارند. پیش بینی ها نشان می دهد که این عدد تا سال ۲۰۲۰ به عددی بالغ بر ۶ میلیارد نفر برسد.

طبق آمار و ارقام بالا و مقایسه آن با درصد نفوذ ۴۸ درصدی اینترنت میان کاربران در ایران، می توان نتیجه گرفت که بستر اینترنت یک فضای بسیار کاربردی و محبوب میان مردم می باشد. همان طور که در مقاله آموزش دیجیتال مارکتینگ بیان شد، هزینه‌ی تبلیغات در بستر آفلاین همانند تلویزیون و تبلیغات شهری بسیار زیاد می باشد و کسب و کارهای کوچک و نوپا نمی توانند در این بخش فعالیتی داشته باشند. افزون بر فاکتور هزینه، طبق اعلام آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۷، این بستر آنلاین میان جوانان بین ۱۶ تا ۲۴ سال بسیار محبوب می باشد و به شکل متوسط هر شخص ۲۰۶ دقیقه در روز در این فضا فعالیت می کنند، یعنی ۳ ساعت و ۲۶ دقیقه  در روز!!

در آموزش دیجیتال مارکتینگ با مفهمومی به نام بازاریابی ویروسی آشنا شدیم که هدف از آن، انتشار پست های شما توسط مخاطبان و کاربرانتان می باشد. علت انتخاب این اسم برای این نوع مارکتینگ، این است که محتوای شما همانند ویروسی میان افراد پخش می شود و هر شخص آن را به افراد پیرامونش منتقل می کند.

از لذت بخش‌ترین و خوشایند‌ترین شیوه های بازاریابی، این است که مشتری خود به دنبال برند شما بیاید، بدون این که شما او را به شکل مستقیم دعوت کنید. مقصود بازاریابی درونگرا نیز همین مورد است. شما با تقویت و کمک گرفتن از روش هایی مانند سئو، بازاریابی محتوا و … می توانید بستری را برای مشتریان و کاربران خود فراهم کنید که بدون پیشنهاد مستقیم به آن ها، خود به فروشگاه شما مراجعه کنند و خریدی انجام دهند.

گوریلا‌مارکتینگ (Guerilla Marketing) همانطور که پیش تر در آموزش دیجیتال‌ مارکتینگ اشاره شد، با اسم های بازاریابی چریکی و پارتیزانی نیز شناخته می شود. این روش  باعث می شود تا با صرف هزینه ای محدود و روش های غیر متداول، کاربران در رابطه با برند شما صحبت کنند و به تبادل نظر بپردازند. این روش در کمپین های مردمی هم مورد استفاده قرار می گیرد و کمک می کند تا برند شما سر زبان‌ها بیفتد.

از روش های مرسومی که از شرکت های بزرگ گرفته تا کسب و کارهای کوچک آن را به کار بسته‌اند و نتیجه مطلوبی هم از آن کسب کرده‌اند، ایمیل مارکتینگ می باشد. این روش در کنار مزایا و موارد مثبتی که دارد، ممکن است معایبی نیز در بر داشته باشد که باید دقت کنید آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. مواردی مانند اسپم شدن و یا حجم بالای پیام های ایمیلی. اما با توجه به نتیجه مثبت چندین ساله‌ی این متد بازاریابی، یاراپلاس پیشنهاد می کند تا از این بستر غافل نشوید.

از مهم ترین موارد در بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی، Content Marketing  می باشد. تولید محتوا برای کاربران و مخاطبان، طبق اهداف شرکت و خواسته های کاربران لازم است انجام شود تا بتواند نتیجه جادویی خود را بگذارد.

امیدوارم مقاله آموزش دیجیتال مارکتینگ شما را اندکی با این فضای خوب و رقابتی آشنا کرده باشد. در صورتی که سوالی در این زمینه داشتید، دوستان ما در یاراپلاس پاسخگوی شما می باشند. خوشحال می شویم تا نظرات خود را در انتهای مقاله  آمورش دیجیتال مارکتینگ برای ما ارسال کنید.

این مقاله هم جالبه!
بهترین تیم دیجیتال مارکتینگ در مشهد

احسان طیبی

احسان طیبی هستم محقق سئو . علاقه زیاد و مطالعه پیوسته ام باعث شده تا بتونم روز به روز دانش و تجربه خودم رو در این زمینه بیشتر کنم و از به اشتراک گذاشتن آن ها با دیگران لذت ببرم.

دیدگاه (۱۲)
پل شکسته
اسفند ۲۰, ۱۳۹۷

خسته نباشید واقعا کامل و جامع بود، من مدتی توی دیجیتال مارکتینگ دارم تحقیق میکنم منبعی میشناسید مطالعاتم رو در مورد این موضوع کامل کنم؟

ممنون میشم راهنماییم کنید.

پاسخ
احسان طیبی
اسفند ۲۱, ۱۳۹۷

سلام
خوشحالیم که یاراپلاس شده منبعی برای افزایش سطح آگاهی شما عزیزان در زمینه دیجیتال مارکتینگ.
و خوشحال تر هستیم ازین که گفتید مطلب کامل و جامع بوده.
دیجیتال مارکتینگ تخصص ماست و با کیفیت ترین مقالات روزانه داره براتون منتشر میشه و مقالات خوب قبلی آپدیت میشن که بتونین نهایت استفاده رو ببرین.
با این حال میتونین با مراجعه به وبلاگ مون و بخش مقالات دیجیتال مارکتینگ هر آنچه که مورد نیازتون هست رو مطالعه کنید و علم مارکتینگ دیجیتالی تونو افزایش بدین.
شاد و پیروز باشید.

پاسخ
M.e
اسفند ۲۰, ۱۳۹۷

خیلی خوب بود و واقعا جذاب بود

پاسخ
احسان طیبی
اسفند ۲۱, ۱۳۹۷

سلام
ما فقط به وظیفه و هدف مون که کسب رضایت شما در آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس هست ، عمل کردیم.
از بقیه مقالات مون استفاده کنید.
به امید موفقیت روز افزون تون.

پاسخ
m.m
اسفند ۲۰, ۱۳۹۷

خسته نباشید..
توضیحات روش های دیجیتال مارکتینگ عالی بود..ممنون

پاسخ
احسان طیبی
اسفند ۲۱, ۱۳۹۷

سلام.
ممنون از این که نظرتونو با ما در میون گذاشتید.آموزش دیجیتال مارکتینگ تخصص ما در یاراپلاس هست و قطعا نظرات شما انگیزه لازمو برای ادامه مسیر بدون خستگی رو بهمون میده.
بر فراز قله های موفقیت ببینیم تون.

پاسخ
رامتین
اسفند ۲۰, ۱۳۹۷

سلام و خسته نباشید به شما در آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس و تشکر از مقالات تخصصی تون در مورد آموزش دیجیتال مارکتینگ.
سوالی که برام پیش اومده اینه که یک کسب و کاری که مدتیه راه افتاده از چه ابزارهایی در دیجیتال مارکتینگ برای برندسازیش میتونه استفاده کنه؟ابزارهای خاص خودشو داره؟
ممنون و موفق باشید.

پاسخ
احسان طیبی
اسفند ۲۱, ۱۳۹۷

سلام رامتین عزیز امیدوارم که خوب و سرحال باشی.
تشکر ازین که بهمون انگیزه میدی و البته مطمئن باش این انگیزه دادن تون رو با افزایش کیفیت محتوای آموزش دیجیتال مارکتینگ جبران خواهیم کرد 🙂
عرضم به حضورت شما اول باید قبل از هر کاری استراتژی کسب و کارتون رو پیاده سازی کنید تا مشخص بشه که هدف تون چیه و قراره به کجا برسید چون دیجیتال مارکتینگ همونطور که میدونی دنیای وسیعی داره و متقابلا ابزارهای خیلی زیادی داره.
برای همین میگم اولین و مهم ترین قدم برای شما مشخص کردن هدف و پیاده سازی استراتژیه.اگه خواستی میتونی با کارشناسامون در یاراپلاس در ارتباط باشی حتما کمکن خواهند کرد.
و اما میتونی به مقالات آموزش دیجیتال مارکتینگ مون مراجعه کنی و مقالاتی در رابطه با برند سازی مثل اصول برندسازی و … رو مطالعه کنی.
امیدوارم تونسته باشم کمکت کنم.شاد و پیروز باشی.

پاسخ
M.A
اسفند ۲۱, ۱۳۹۷

سلام.خسته نباشید.عالی بود. برای تبلیغات هدفمند تر که فقط علاقمندان به بورس رو بتونم داشته باشم چه پیشنهادی میدید؟

پاسخ
احسان طیبی
اسفند ۲۱, ۱۳۹۷

سلام و وقت بخیر
جه خوب که تونستیم نظر مثبت تون رو کسب کنیم.
شما میتونین مقالات آموزش دیجیتال مارکتینگ مون رو با مضمون هدفمند کردن تبلیغات و جامعه هدف دنبال کنید.حتما بعد از مظالعه مجددا نظرتونو باهامون در میون بذارید.
منتظر نظرات تون هستیم.

پاسخ
رضا میرحسینی
اسفند ۲۲, ۱۳۹۷

آموزش دیجیتال مارکتینگ رو من ۳ ماهه شروع کردم.
مشکلی که دارم این است که تو بخش کپی رایتینگ
فرد قویی رو پیدا نمیکنم که برای آموش استفاده کنم.
اگه شما می شناسید به من خبر بدید.

پاسخ
احسان طیبی
اسفند ۲۲, ۱۳۹۷

سلام رضای عزیز وقت بخیر
چه خوب که به جمع علاقمندان به دیجیتال مارکتینگ پیوستی و در این مسیر آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس رو انتخاب کردی.
در رابطه با سوالت باید بگم که بهتره با تیم کارشناس مون در ارتباط باشی و ازشون کمک بگیری.
مشتاق شنیدن صدای گرمت هستیم.

پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید