هک رشد
۲۹ اسفند

هک رشد چیست و چه کاربردی دارد؟

حتما بارها اصطلاح هک رشد به گوشتان خورده است. امروزه اصطلاحات زیادی را در بازار کسب و کار آنلاین و دنیای استارتاپ می شنویم که گاهی معنی آن ها را نمی دانیم و تنها تصوری از این کلمات در ذهن داریم. بعضی مواقع با یکی از همین تکنیک های ساده بازاریابی کسب و کار تازه خود را به باد داده ایم. در برخی مواقع هم با کمک منتور ها و مشاوران فضای استارتاپی توانسته ایم از این تکنیک ها برای رشد و به روز رسانی اطلاعاتمان استفاده کنیم. هک رشد علمی مجزا از تمامی این استراتژی ها می باشد. در واقع می توان گفت راهی کوتاه، ساده و با هزینه ای کم تر و تخصصی تر از حالت معمول برای به دست آوردن هر چیز می باشد. در ادامه ی مقاله با  یاراپلاس همراه باشید تا به مفهوم اساسی Growth Hacking بپردازیم.

هک رشد چیست؟

هک رشد چیست
 هک رشد چیست

 

هک رشد به فرآیندی سریع می‌گویند که طی آن آزمایشی بر روی شیوه های کارآمدی ارتقاء کسب و کار در زمینه‌های بازاریابی و توسعه ی محصول صورت می‌گیرد و تجربیاتی را کسب می کنیم. در واقع مجموعه‌ای از این آزمایش‌ها و فعالیت‌های معمولی و حتی گاهی غیر معمول بازاریابی که هدفی جز رشد و ارتقاء کسب و کار‌ها ندارد می‌باشد.

این تعاریف در کتاب‌ها و گفت و گوهای رسمی بیان می‌شوند. اما چیزی که ما در این مقاله به دنبال آن هستیم نگاهی ظریف‌تر و مفهوم و راه‌های واقعی استفاده از آن است. ما به دنبال شناخت دقیق هک رشد که به زبان ساده‌ی خودمان همان میانبر زدن از راه‌های تکراری بازاریابی و جلب کاربران به شیوه‌ای جدید است. که این شیوه به روند رشدمان سرعت می‌بخشد و هم چنین کارآمدتر است و در کنار این‌ها نیازمند هزینه‌ی کمتری می‌باشد.

واضح است که یک بازاریاب حرفه ای همه ی تلاش خود را برای به دست آوردن هدف اصلی خود که در انتها همان رشد پایدار است، می‌کند. پس باید راه‌های رسیدن به درآمد های کوتاه مدت را از ذهنش بیرون کند. هم زمان با ایجاد شدن لید و جذب مشتریان، باید شاهد بهبود و بهینه‌سازی چرخه باشیم. در ابتدا اصطلاح Growth Hacking را توسط شان الیس شنیده‎ایم. کسی که استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک زیادی را در بازه‌ی زمانی کوتاهی به سمت رشد هدفمند پیش برد.

بسیاری از استارتاپ ها برای ارتقاء روند کاریشان از او درخواست کمک می کردند. شان الیس نیز در ازای شراکت به آن ها کمک می کرد. هنگامی که او اقدام به شروع کارش می کرد، در قدم اول فرآیند ها را اصلاح می کرد. سپس ساختارهای رشد را به گونه ای که بر پایه و اساس منطق باشند تعیین می کرد و در نتیجه با تفکر استارتاپ ناب رو به رو بود.

هکر رشد کیست؟

این اصطلاح اولین بار وقتی ابداع شد که شخصی برای یافتن یک نفر که برای موقعیت رشد استارتاپی مناسب باشد، یک آگهی استخدام با تیتر استخدام هکر رشد تهیه کرد. این گونه چنین جایگاهی که کار هک کردن رشد را بر عهده دارد ایجاد شد. همه ی تصمیمات هکر رشد همسو با ایجاد رشد می باشد. هر حرکت او و هر استراتژی که می چیند برای خلق رشد است. درست است که یک بازاریاب هم به این موضوع اهمیت می دهد اما یک هکر تمام فکرش را روی آن می گذارد و اهمیت ویژه ای به آن می دهد.

هکر رشد کیست
 هکر رشد کیست

هکر در لغت کسی است که با استفاده از هوش فوق‌العاده‌اش راهی غیرمعمول برای ورود به یک سیستم پیدا می‌کند . برای هکر ها چگونگی رسیدن به خواست و هدفشان مهم نیست آنها فقط نقطه نهایی را می‌بینند و میخواهند به آن برسند. هکر رشد هم کاری مشابه انجام میدهد . هکر رشد هم مانند یک هکر به مسیر رسیدن زیاد توجهی ندارد بلکه او فقط نقطه نهایی ،که رشد استارتاپ باشد را میبیند. هکر رشد فقط نتیجه را در نظر میگیرد حتی شاید روش خاص خودش را برای رسیدن به نقطه پایانی ابداع کند. روشی که ممکن است تنها برای یک استارتاپ جواب بدهد. او انواع راه‌ها را بررسی می‌کند تا بهترین و کم‌هزینه ترین را برای هدفش پیدا کند.

هکر رشد یا بازاریاب

هکر رشد و بازاریاب دو جایگاه شخصیتی کاملا متمایز از یکدیگر هستند. درواقع مقایسه آن ها از هر جهت اشتباه است. نمی توان گفت کار کدام یک ساده تر یا سخت تر می باشد. همان طور که پیش از این گفتیم هیچ چیز نمی تواند تمرکز هکر را از رشد استارتاپ به چیز دیگری پرت کند. او تنها هدفی را که برایش حائز اهمیت باشد می بیند و از موانع و چالش های بر سر راهش عبور می کند. حال می خواهیم بگوییم که همین تمرکز فوق العاده باعث شده است روش ها و ابزار هایی تازه به وجود آید که در گذشته در بازاریابی سنتی وجود نداشته است. این گونه است که با گذر زمان، راه بازاریابان سنتی از هکر های رشد دور تر می شود و تشخیص آن راحت تر.

برای یک استارتاپ که در مرحله نخست کار است، وجود یک تیم برای مدیریت فرآیند بازاریابی لازم نیست. آن ها باید همه ی تمرکز خود را بر روی رشد خود بگذارند و نباید درگیر فضای تبلیغات و جذب مشتریان بیش تر شوند.

هکر یا تیم هک؟

هکر یا تیم هک
 هکر یا تیم هک

هر استارتاپ نیازمند فرد یا افرادی با تخصص در زمینه های بازاریابی، برنامه نویسی و توسعه، مهندسی و تحلیل و مدیریت محصولات می باشد که با فکر کردن به رشد استارتاپ بتواند بیش ترین کار را برای ارتقاء آن در اولین مرحله هایش انجام دهد. حالا این پروسه می تواند به دست یک هکر یا تیم هک صورت گیرد.

بستر شکل گیری هک رشد

قبل از این که اینترنت بخش عظیمی از زندگی ما را در بر گیرد، خرید و فروش و فرآیند بازاریابی و تبلیغات در بستر فیزیکی و در واقعیت انجام می شد. با ظهور اینترنت، همه ی این روند ها تغییرات چشمگیری را بر دوش کشیدند. دیگر برای تولید محصولاتی خاص و فوق العاده به یک خط تولید مکانیزه نیاز نداشتیم. بلکه این ایده های خاص بودند که در الویت فروش قرار داشتند.

هم زمان با تغییرات کلی و جزئی آن ها، تبلیغات و توزیع محصول نیز متحول شد. اینترنت دو آورده ی ویژه برای ما داشت. همین دو آورده که بازتعرف محصول و توزیع می باشند، شرایطی مناسب را برای پیدایش Growth Hacking فراهم نمودند.

بازتعریف محصول

درست است که برای یک بازاریاب سنتی، درک محصول سنتی و بازاریابی برای آن کار ساده ای می باشد. اما چیزی که با ظهور اینترنت از یک بازاریاب می خواهیم تغییر کرده است. امروزه محصولات دیگر تنها اشیاء فیزیکی نیستند. اکنون اطلاعات نیز می توانند به عنوان محصولات نرم افزاری به فروش برسند. لمس مهمه ی محصولات در حال حاضر امکان پذیر نیست. دیگر تنها پوشاک، خودرو ها و کتاب ها نیستند که مردم برای خرید آن ها هزینه می پردازند. طرفداران نرم افزار ها نیز افزایش یافته اند. همین موضوع از دلایل مهم ایجاد هک رشد و هکر های رشد می باشد. با معرفی انواع جدیدی از محصولات قطعا به نوعی تفکر و نگاه جدید هم نیاز داشتیم.

جالب است که بدانید در بازتعریف محصول اینترنتی، خود محصولات هم در بازاریابی و تبلیغات خود موثر هستند. شما با درک این موضوع که این خود محصولات هستند که با پرداخت کم ترین هزینه، کاربر را به خود جذب می کنند. نه بیلبورد های تبلیغ در یک مکان بسیار شلوغ که هر نوع مخاطبی از کنار آن می گذرد. این وظیفه ی Growth Hacker است که پتانسیل نهفته ی محصول نرم افزاری را برای ارتقاء محصول بیدار کند و آن را فعال سازد.

بازتعریف توزیع

ما به هیچ عنوان نمی گوییم که محصولات نقش مهمی ندارند. اما این که همه ی تلاشتان را برای محصول صرف کنید عاقلانه نیست. واژه ی توزیع هم از همان جایی بازتعریف شده است که واژه ی محصول شد. اینترنت بر تعریف این کلمه نیز تغییراتی وارد کرده است. نکته ای که لازم است به آن توجه کنید این است که همه ی شیوه هایی که برای توزیع به کار می بریم، از درون محصولات نمی گذرند و باید بیش از این که برای ترویج محصولات وقت بگذارید به خود محصولات به شیوه های نوین برای توزیع آن ها در اینترنت فکر کنید. اگر به شناخت دقیقی از محل و چگونگی حضور مردم در فضای اینترنت رسیده باشید، می توانید از آن برای رشد استارتاپ خود استفاده کنید. که به این شیوه، توزیع در فضای آنلاین می گویند.

هکر رشد یا Growth Hacker چه معنایی دارد؟

ابتدا باید معنی کلمه ی هکر را بررسی کنیم و سپس با کمک آن درک این کلمه برایمان آسان تر خواهد شد. هکر همان شخصی می باشد که با بهره گیری از هوش و تلاش بسیار خود، توانایی استفاده از یک شیوه ی غیر معمول برای دستیابی یک سامانه را دارد. برای هکر اهمیتی ندارد که چگونه به هدف می رسد و تنها رسیدن به هدف حائز اهمیت است. در واقع ما نتیجه گرا بودن این فرد را مدنظر داریم و نه فرایند گرایی او را. هکر می تواند با یک کد تقلب کارش را توسعه دهد و حتی پس از باطل شدن آن، توسعه ادامه داشته باشد.

هکر رشد
 هکر رشد

هکر رشد طی فرآیندی که در پیش دارد، با بازخورد هایی از فعالیت های بازاریابی رو به رو است که باید با عملکرد سریع خود، بهترین آن ها و در عین حال به صرفه ترین شیوه را بر اساس آمار و ارقامی منطقی و با به کار گیری مهارت هایش پیدا کرده و برای توسعه کسب و کار آنلاینی که در دست دارد استفاده کند.

آینده کسب و کار های آنلاین

هک رشد امید صاحبان کسب و کار های آنلاین برای رشد است. واقعیت این است که همیشه بین تیم های توسعه محصولات و مسئولان جذب کاربر، مانعی وجود داشته است. در حقیقت کدنویس محصول را می سازد و آن را برای عرضه به بازاریاب می سپارد. این روش قدیمی همه ی کسب و کار های آنلاین می باشد. اما در حال حاضر این روند رو به تغییر است و مسئولان رشد کار باید بدانند که ای پی آی چیست و فکر برنامه نویس ها درگیر تجربه ی مشتریان از محصولات است. این دو دیگر از هم مجزا نیستند و از جهاتی در حال به هم پیوستن می باشند .

این تعاملی که میان حیطه های کاری وجود دارد کاملا منطقی به نظر می آید. هر شرکتی که به دنبال رشد حقیقی باشد باید این مسئله را بداند که لازمه ی موفقیت آن تعامل همه ی بخش های شرکت با رشد است. فرقی ندارد در قسمت ارتباط با مشتری باشد یا در قسمت طراحان.  مطمئن باشید که حتی اگر یک شرکت بزرگ و موفق ههستید هم در آینده به هک رشد نیاز پیدا می کنید و این دیگر استارتاپ ها نیستند که باید طبق اصول آن پیش روند. بلکه دنیای کسب و کار محتاج آن است.

اگر تا به حال فقط استارتاپ ها با آن سر و کار داشتند به این دلیل بوده است که منابع مالیشان محدود بوده و تنها از این طریق توانسته اند به کارشان سرعت بخشند . حال تصور کنید که یک شرکت قدرتمند با منابع غنی چه اثرات مثبتی می تواند از آن بگیرد.

نتیجه گیری

استراتژی های هک رشد تنها محدود به مواردی که ذکر کردیم نمیشود. البته که هک رشد کاری اختصاصی است و نیاز به تجربه فراوان برای تجزیه و تحلیل درست داده ها است اما شما خودتان با مطالعه و به کار گیری خلاقیتتان میتوانید تا حد زیادی به رشد استارتاپتان کمک کنید و اصطلاحالا هکر رشد خودتان باشید .

  1. اهمیت بازاریاب را هرگز فراموش نکنید. درست است که تنها هک رشد می تواند استارتاپ شما را از مرحله نخست همراهی کند تا به رشد جدی دست یابید اما جایگزین بازاریاب نمی شود.
  2. تعریف محصول اینترنتی تغییر کرده است و این تغییر روش تازه ای را برای اندیشیدن به رشد به وجود آورده است. پس وقت آن رسیده است که از ویژگی محصولات به عنوان ابزار خوبی برای رشد استفاده کرد.
  3. بستر توزیع نیز تغییر کرده است و اگر مسیری که کاربر در آن حرکت می کند را شناخته باشید می توانید مقصد خوبی برایش باشید.
  4. هکری که دانشی صحیح از محصولات و روش توزیع آن ها داشته باشد، توانایی خلق راه هایی هوشمندانه برای رشد را دارد که ممکن است با توصیه ها و انتظارات شما در تناقض باشد.
  5. هک رشد در آینده ای نه چندان دور از فضای استارتاپی به کل فضای کسب و کار تسلط می یابد.
5/5 ( 3 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید