در حال بارگیری...
کسب و کار اینترنتی | کسب و کار اینترنتی
۲۶ دی

چگونه کسب و کار اینترنتی راه بیندازیم ؟

تا کنون مقالات زیادی در مورد کسب و کار اینترنتی در وب سایت‌های مختلف منتشر شده است. اینکه چه طور و چگونه باید کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟ یا چگونه یک ایده مناسب پیدا کنیم؟ و در کل چگونه یک کسب و کار اینترنتی را از صفر تا صد راه اندازی کنیم تا بتوانیم از اینترنت کسب درآمد داشته باشیم؟

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس سعی می‌کنیم هر آنچه برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی لازم است را بیان کنیم پس پشنهاد می‌کنم تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

 

  • کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی | کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی | کسب و کار اینترنتی

قبل از اینکه به طور تخصصی وارد بحث شویم خوب است بدانیم به چه کسب و کارهایی کسب و کار اینترنتی می گویند؟

 به هرگونه کسب درآمد از طریق اینترنت و هر فعالیت اینترنتی که منجر به درآمدزایی شود کسب و کار اینترنتی گفته می شود.در واقع کسب و کار اینترنتی کسب و کاری است که صاحب اصلی آن خودتان هستید و از طریق آن درآمد ثابتی می‌توانید داشته باشید. امروزه به‌واسطه پذیرفته شدن اینترنت به‌عنوان یک ابزار مهم در زندگی روزمره، بستر مناسبی به جهت راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی به وجود آمده است که اگر در مورد آن‌ها بدانیم، می‌توانیم با توجه به دانش و تواناهایی خود، از ظرفیت‌های دنیای مجازی به‌عنوان یکی از منابع اصلی کسب درآمد استفاده کنیم.

 اگر شما انواع کسب و کار اینترنتی را نشناسید و بدون آگاهی وارد مسیر کارآفرینی اینترنتی شوید، به احتمال بسیار زیاد زمان، پول و انرژی خود را در مسیر نادرستی هدر خواهید داد و سپس ناامید شده و مسیر را رها می کنید پس برای شناخت کامل کسب و کار اینترنتی تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

تعریف کسب و کار اینترنتی :
به هرگونه کسب درآمد از طریق اینترنت و هر فعالیت اینترنتی که منجر به درآمدزایی شود کسب و کار اینترنتی گفته می شود.در واقع کسب و کار اینترنتی کسب و کاری است که صاحب اصلی آن خودتان هستید و از طریق آن درآمد ثابتی می‌توانید داشته باشید.
  • انواع کسب‌ و کار اینترنتی :

کسب و کار اینترنتی | انواع کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی | انواع کسب و کار اینترنتی

کسب‌وکارهای اینترنتی را در نگاه کلی و اولیه می‌توان به ۲ قسمت تقسیم کرد:

  1. کسب‌وکار اینترنتی که خودمان آن را راه‌اندازی می‌کنیم و به کمک وب‌سایت اختصاصی خودمان فعالیت‌هایی را در حوزه کسب درآمد انجام می‌دهیم.
  2. فعالیت داشتن به‌ عنوان نیروی متخصص با سایر سایت‌های مرتبط، به‌صورت حضوری یا دورکاری.
این مقاله هم جالبه!
چک لیست سئو ۲۰۱۹ | ۳۱ نکته تاپ سئو را میدانید؟

 

  • توصیه هایی که برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی باید به آن عمل کنید :

  1. باید بتوانیم نیازهایی که در بازار و جامعه وجود دارد را شناسایی کنیم و سعی کنیم پاسخ مناسب به این نیازها را پیدا کنیم.
  2. سعی کنیم برنامه ای برای تبلیغ و بازاریابی و فروش هرچه بیشتر داشته باشیم.
  3. برای کسب و کار خود سایتی طراحی کنید که  معرف محصولات و خدمات شما باشد و استفاده از آن برای کاربران ساده باشد.
  4. از تکنیک های بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) برای جذب ترافیک به سایت خود استفاده کنید.
  5. از تکنیک ها و روش های موثری که افراد موفق به کارگرفتند و کسب اعتبار کردند شما نیز استفاده کنید و برای خود اعتبار جمع کنید.
  6. ارتباط خود را با استفاده از ایمیل و سایر راه های ارتباطی موثر با مشتریان خود حفظ کنید.
  7. با تخفیف دادن و برگزاری جشنواره های فروش ویژه درآمد خود را افزایش دهید.

با استفاده از روش ها و تکنیک های ذکر شده در بالا هر کسی چه مبتدی باشد چه کارآفرین می‌تواند برای خود کسب و کار اینترنتی راه اندازی کند و کسب درآمد کند.

کسب و کار اینترنتی | اصول کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی | اصول کسب و کار اینترنتی

۱. باید بتوانیم نیازهایی که در بازار و جامعه وجود دارد را شناسایی کنیم و سعی کنیم پاسخ مناسب به این نیازها را پیدا کنیم :

بیشتر افرادی که تازه به این حوزه ها وارد می‌شوند و می‌خواهند کاری را شروع کنند معمولا دچار این اشتباه می شوند که ابتدا به دنبال تولید یک محصول می‌روند و سپس به فکر بازاریابی برای آن محصول می افتند.برای اینکه بتوانیم شانس خود را در موفق بودن بیشتر کنیم ابتدا باید به فکر بازاریابی برای آن محصول باشیم و بازاریابی را در اولویت قرار دهیم. برای این کار می‌توانیم ازتجربیات افرادی که این مسیر را طی کردند استفاده کنیم و هم اینکه از اینترنت به صورت های زیر استفاده کنیم:

  • به تالارهای گفتگوآنلاین مراجعه کنید و سوالاتی که کاربران می‌پرسند را بررسی کنید و ببینید آنها درصدد رفع چه مشکلاتی هستند.
  • در کلید واژه های سایت جستجو کنید تا ببینید مردم چه کلیدواژه هایی را جستجو می‌کنند که برای آنها سایت مناسبی وجود ندارد.
  • سعی کنید به سایت های رقبا احتمالی خود مراجعه کنید و نکات کلیدی مثبت و منفی سایت، محصولات یا خدماتشان را یادداشت کنید. بعدا این نکات می توانند به شما یاد دهند که محصولات خود را حتی با وجود رقیبان، ساده تر و بهتر در این بازارعرضه کنید.
این مقاله هم جالبه!
دامنه چیست ؟ | دامین چیست ؟| یاراپلاس
کسب و کار اینترنتی | شناسایی نیاز بازار
کسب و کار اینترنتی | شناسایی نیاز بازار

۲. سعی کنیم برنامه ای برای تبلیغ و بازاریابی و فروش هرچه بیشتر داشته باشیم :

با رعایت کردن موارد زیر شما به این اطمینان می‌رسید کسانی که از کسب و کار شما در سایتتان دیدن می‌کنند می توانند بیشتر به پیشرفت شما در فروش محصولات و خدماتتان کمک کنند.

  1. با انتخاب کردن تیترهای جذاب مشتریان را به محصولاتتان علاقه مندتر می‌کنید.
  2. مشکلی که محصول شما می‌تواند آن را حل کند را کامل توضیح دهید و به کاربران این اطمینان را بدهید که شما با تولید این محصول در صدد برطرف کردن کامل مشکل کاربران هستید.
  3. درباره محصول تان و اینکه این محصول چطور می‌تواند مشکلات کاربران را برطرف کند کامل توضیح دهید.
  4. سعی کنید نظرات افرادی را که از محصول شما استفاده کردند را در سایت اضافه کنید که این خود باعث اطمینان کردن بخشی از کاربران به سایت شما خواهد بود.
  5. کیفیت محصول خود را تضمین کنید تا مخاطب با آسودگی بیشتر به شما اطمینان کند.
  6. هر چندوقت یکبار پیشنهادات ویژه ای برای کاربران داشته باشید.
  7. و در نهایت این احساس را در آنها ایجاد کنید که استفاده از محصول شما ضروری است و از بازدیدکنندگان بخواهید از محصولات شما خریداری کنند.

از طریق مواردی که در بالا بیان شد باید روی این موضوع تمرکز کنید که این محصولات یا خدمات چگونه می‌تواند مشکل مردم را حل کند و کار آنها را بهبود ببخشد پس در نهایت ما باید همانند یک مشتری فکر کنیم که استفاده از این محصولات یا خدمات چه فایده ای می‌تواند برای من داشته باشد و چه نیازی از من را برطرف می‌کند.

کسب و کار اینترنتی | تبلیغات اینترنتی
کسب و کار اینترنتی | تبلیغات اینترنتی

۳. برای کسب و کار خود سایتی طراحی کنید که  معرف محصولات و خدمات شما باشد و استفاده از آن برای کاربران ساده باشد :

بعد از اینکه از بازاریابی محصول خود مطمئن شدید و محصول خود را مشخص کردید و فرآیند فروشتان را نهایی کردید حالا آماده طراحی سایتی برای کسب و کار کوچکتان هستید. حتما به خاطر داشته باشید که سایت تان را در ابتدا ساده و جذاب طراحی کنید تا توجه مخاطب را جلب کنید درغیر اینصورت مخاطب را از دست داده اید.

این مقاله هم جالبه!
چگونه محتوای جذاب در شبکه های مجازی داشته باشیم

نکاتی که در طراحی سایت باید به آنها توجه کنید :

  • منوی سایت را ساده و در عین حال زیبا طراحی کنید.
  • تا حد ممکن از ۱ یا ۲ فونت استفاده کنید تا یکپارچگی بیشتری در سایت شما دیده شود.
  • تا جایی که می‌توانید از تصویر، صوت، ویدیو برای رساندن هرچه بهتر پیامتان به مخاطب استفاده کنید.
  • برای سایت خود قسمت ثبت نام کاربر قرار دهید تا کاربران بتوانند عضو سایت شما شوند و شما از این طریق می‌توانید ایمیل های آنها را ثبت داشته باشید تا در مناسبت های مختلف تخفیف ها و پیشنهادات ویژه را برای آنها ایمیل کنید.
  • فرایند خرید محصول و پرداخت آنلاین آن را ساده طراحی کنید طوریکه با ۲ کلیک کل فرایند انجام شود.
  • صفحه وب سایت شما همانند فروشگاه شماست پس آنرا مشتری پسند طراحی کنید.

 

کسب و کار اینترنتی | طراحی سایت
کسب و کار اینترنتی | طراحی سایت

۴. از تکنیک های بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) برای جذب ترافیک به سایت خود استفاده کنید :

تبلیغات کلیکی ساده ترین راه برای جذب ترافیک به سمت یک سایت نوپا هستند. این کار در مقایسه با اینکه شما به طور طبیعی منتظر باشید تا سایت شما ترافیک جذب کند ۲ مزیت دارد :
اول اینکه تبلیغات کلیکی باعث می‌شود تا سایت شما سریع تر در صفحات جستجو نشان داده شود. و دوم اینکه تبلیغات کلیکی باعث می‌شود تا تاثیر کلیدواژه ها و تیترهای مختلف را برای جذب کاربران بیشتر ببینید .و همچنین رویکردهای فروش مختلفی را امتحان کنید.

این شیوه نه تنها به شما کمک می‌کند که سریع ترافیک جذب کنید بلکه می‌توانید با آگاهی داشتن از بهترین کلیدواژه ها و تولید محتوا موثر و بهتر و ارائه محصولات و خدمات مناسب تر، نتیجه بهتری را هم در بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو و هم نهایتا در افزایش میزان فروش مشاهده کنید.

کسب و کار اینترنتی | بهینه سازی موتورهای جستجو
کسب و کار اینترنتی | بهینه سازی موتورهای جستجو

۵. کیفیت محصول خود را تضمین کنید تا مخاطب با آسودگی بیشتر به شما اطمینان کند :

مردم از اینترنت برای بدست آوردن اطلاعات استفاده می‌کنند. راز موفقیت این است که سعی کنید همیشه در سایت هایی که از دید کاربران مفید می آیند، لینکی به سایت شما نیز دیده شود این می تواند روی رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

  • سعی کنید نوشته ها، ویدئوها و سایر انواع محتواهای کاربردی و مفید را برای سایتتان تولید کنید. این مطالب علاوه بر افزایش کلیدواژه های مفید در سایت شما، با انتشار یافتن در شبکه های اجتماعی موجب آگاهی کاربرهای بیشتری از سایت شما می شود.
  •  برای محتواهای با ارزش سایتتان لینک های اشتراک در شبکه های اجتماعی و ایمیل برای دوستان قرار دهید.
  •  از تالارهای گفتگوی حرفه ای در رابطه با محصولات و خدمات خود در سایت استفاده و سعی کنید از شبکه های اجتماعی نیز در شناختن کسب و کارتان به دیگران، بیشترین استفاده را ببرید.
این مقاله هم جالبه!
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ قسمت دوم

به این ترتیب شما می‌توانید بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنید که خریداران بالقوه و مشتری محصولات و خدمات شما می‌شوند و جایگاه شما را در رتبه بندی جستجوها بهبود می‌بخشد.

کسب و کار اینترنتی | تضمین کیفیت
کسب و کار اینترنتی | تضمین کیفیت

۶.ارتباط خود را با استفاده از ایمیل و سایر راه های ارتباطی موثر با مشتریان خود حفظ کنید :

هنگامی که شما فهرستی از ایمیل های کاربران جمع آوری کرده باشید شما به یکی از با ارزش ترین دارایی های کسب و کار اینترنتی دست پیدا کردید.
کاربرانی که در خبرنامه های ایمیلی سایت شما ثبت نام کرده اند برای دریافت اخبار و اطلاعات تازه و همینطور تخفیف ها و جشنواره ها و هدایای جانبی این کار را انجام داده اند. پس شما باید آنها را از این اخبار و اطلاعات مطلع سازید که این‌ها مزایای خبرنامه های ایمیلی هستند و شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اطلاع رسانی در خصوص محصولاتی که تازه که به سایت اضافه کردید.
  •  ایجاد یک رابطه پایدار با مشتریان برای نزدیکی بیشتر و ارائه خدمات جانبی بهتر به آنها.
  •  این کار باعث تاثیرگذاری مثبت روی مشتریان می‌شود.
  •  ارزان بودن و در دسترس بودن خبرنامه های ایمیلی در مقایسه با اشکال مختلف تبلیغات از جمله تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و حتی تبلیغات چاپی.

هر بازدیدکننده باید بتواند در خبرنامه ایمیلی سایت ثبت نام کند تا از اخبار شما مطلع باشد. برای این کار نیز سرویس های متفاوتی وجود دارد که اجازه می دهد به خوبی از پس این سرویس دهی برآیید.

کسب و کار اینترنتی | ایمیل مارکتینگ
کسب و کار اینترنتی | ایمیل مارکتینگ

۷. با تخفیف دادن و برگزاری جشنواره های فروش ویژه درآمد خود را افزایش دهید :

یکی از مهمترین استراتژی ها در بازاریابی اینترنتی، ارتقای امتیاز کاربران قدیمی تر و وفادار است. حداقل ۳۶ درصد افرادی که یک بار از جایی چیزی را خریداری می کنند، احتمالا دوباره برای خرید محصولاتی دیگر هم به جای اول باز می گردند. به همین منظور بهترین راه برای بازگرداندن مجدد مشتری، ارائه محصول یا سرویسی با قیمت مناسب نسبت به سایر فروشندگان و حداکثر تخفیف ممکن است. این باعث می شود آنها برای خرید مجدد محصولات و سفارش دوباره خدمات به شما بازگردند.

این مقاله هم جالبه!
چگونه از لایو چت اینستاگرام در کسب و کار استفاده کنیم؟

این راه ها می تواند برای مشتریان خریداولی نیز موثر باشد و در آینده آنها را هم جذب سایت کند:

  • سعی کنید محصولاتی را به عنوان اشانتیون و جایزهبه همراه خرید اصلی به مشتری هدیه دهید.
  •  به عنوان تخفیف از کوپن های تخفیف استفاده کنید. کوپن ها را پس از تکمیل خرید به مشتری ارائه دهید تا بتواند از آنها برای خریدهای بعدی و تخفیف های آینده استفاده کند.
  •  محصولات مرتبط یا گزینه هاییکه سایر مشتریان به همراه سفارش شان خریداری کرده اند را در صفحه محصول یا پس از خرید به مشتری پیشنهاد دهید.

به مشتریان پاداش های سخاوتمندانه دهید تا آنها را بیشتر و بیشتر به سایت و فروشگاه آنلاین خود علاقمند کنید و تاثیر این پاداش ها را در خرید کردن ببینید.

کسب و کار اینترنتی | تخفیف و برگزاری جشنواره ها
کسب و کار اینترنتی | تخفیف و برگزاری جشنواره ها
  • انواع کسب و کارهای اینترنتی :

کسب و کار اینترنتی | انواع کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی | انواع کسب و کار اینترنتی

۱. کسب درآمد اینترنتی از طریق فریلنسینگ (آزاد کاری)

این مدل کسب درآمد بیشتر درآمدزایی اینترنتی هست تا یک کسب و کار اینترنتی. درواقع در این مدل شما در یکسری سایت های واسط خودتان را معرفی می کنید و رزومه خود و نمونه کارهای خود را قرار می دهید تا دیگران شما را برای انجام پروژه های خود انتخاب کنند. به عبارت دیگر شما پیمانکار هستید  و فردی که به شما پول پرداخت می کند کارفرمای شماست.

کسب و کار اینترنتی | فریلنسینگ
کسب و کار اینترنتی | فریلنسینگ

۲. کسب و کار اینترنتی با فروش محصولات فیزیکی

مدل دوم کسب درآمد از اینترنت، راه اندازی کسب و کار اینترنتی بر پایه فروش محصولات فیزیکی است. مدلی که شاید برای شما شناخته شده ترین مدل باشد. در این مدل کسب و کار اینترنتی کالای مورد نظر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به مشتری ارائه داده می شود. به عنوان مثال دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی است که هم خود محصولاتی را برای فروش ارائه می کند و هم از فروشندگان دیگر محصولاتی را می گیرد و به مشتری می فروشد.

این مقاله هم جالبه!
راه اندازی کسب و کار اینترنتی با هزینه کم
کسب و کار اینترنتی | فروش محصولات و کالا
کسب و کار اینترنتی | فروش محصولات و کالا

۳. کسب و کار اینترنتی با فروش محصولات آموزشی

مدل سوم کسب درآمد از اینترنت، راه اندازی کسب و کار اینترنتی بر پایه فروش محصولات آموزشی است.  این کسب و کار اینترنتی برای کسانی که می خواهند از علایق و مهارت ها و تخصص خود درآمدزایی کنند بسیار عالی است. نکته مهم این است که این کسب و کار به شدت رو به رشد است. قرن ۲۱ قرن متخصص هاست. اگر عاشق یادگیری و یاد دادن هستید، این مدل بهترین مدل برای شماست.

کسب و کار اینترنتی |فروش محصولات آموزشی
کسب و کار اینترنتی |فروش محصولات آموزشی

۴- کسب و کار اینترنتی با فروش محصولات دیگران

شاید بگویید که هیچ محصولی برای فروش ندارید. آیا شما هم می توانید درآمد اینترنتی داشته باشید. باید بگویم که بله می توانید.

مدل سوم کسب درآمد از اینترنت، درآمدزایی اینترنتی از طریق فروش محصولات دیگران یا بازاریابی واسطه ای است. این کسب و کار برای کسانی که خوشان محصولی ندارند و تازه می خواهند شروع کنند بسیار عالی است. نکته مهم اینکه این مدل کسب و کار به شدت رو به رشد بوده و با اضافه شدن سیستم همکاری در فروش دی جی کالا رونق چشمگیری هم خواهد گرفت.

کسب و کار اینترنتی | فروش محصولات دیگران
کسب و کار اینترنتی | فروش محصولات دیگران

۵- کسب و کار اینترنتی با فروش خدمات و مشاوره

مدل پنجم کسب درآمد از اینترنت، راه اندازی کسب و کار اینترنتی بر پایه فروش خدمات و مشاوره است که به صورت مستقیم و واسطه ای به مشتریان ارائه می شود.

این کسب و کار برای کسانی که تخصص و تجربه ای دارند و می خواهند با فروش خدمات و مشاوره از آن تخصص خود درآمدزایی کنند بسیار عالی است. اگر در حوزه ای متخصص هستید و تجربه دارید می توانید به کمک اینترنت به درآمدهای خیلی خوبی برسید و برند آنلاین خود را بسازید و از هر جای ایران یا حتی دنیا مشتری داشته باشید. مثل سایت های فروش هاست و دامین که هم خودشان سرور برای ارائه خدمات هاست دارند و هم اینکه از شرکت های خارجی به صورت واسطه ای خدمات هاستینگ به مشتریان ارائه می کنند.

کسب و کار اینترنتی | فروش خدمات و مشاوره
کسب و کار اینترنتی | فروش خدمات و مشاوره

۶- کسب و کار اینترنتی با فروش تبلیغات

یکی از شناخته شده ترین و متداول ترین مدل کسب درآمد از اینترنت، راه اندازی کسب و کار اینترنتی بر پایه فروش تبلیغات است.

این مقاله هم جالبه!
ساخت ویدیو |تولید ویدیو برای پیام رسان |یاراپلاس

یعنی شما با تولید محتوای جذاب مخاطب هدفی را جذب سایت یا پیج اینستاگرام خود می کنید و سپس با فروش فضای تبلیغات درآمدزایی می کنید. صاحبان کسب و کاری که مخاطب هدفشان با مخاطب هدف سایت یا اینستاگرام شما همخوانی دارد، حاضرند به شما پول پرداخت کنند تا شما آن ها را تبلیغ کنید و به مخاطبان هدف خود معرفی کنید. اما اشتباه اکثر افراد این است که با ایده های کلی و یا تکراری می خواهند کسب و کار اینترنتی تبلیغاتی خود را آغاز کنند که قطعا شکست می خورند.

کسب و کار اینترنتی | فروش تبلیغات
کسب و کار اینترنتی | فروش تبلیغات

۷. آموزش و فروش محتوا

بهترین و کم دردسر ترین مدل کسب و کار اینترنتی که هدف اصلی ما نیز در آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس هم استفاده از این مدل درآمد زایی است تولید محتوا و فروش آموزش است.

یکی از بهترین مدل های کسب و کار اینترنتی این است که تولید محتوا کنید و آن را به پول تبدیل کنید. هم به صورت مستقیم محتوا را به پول تبدیل کنید(یعنی فروش با دانلود انجام شود) و هم به صورت غیر مستقیم( از طریق محتوایی که تولید می کنید و ترافیکی که در روز به دست می آورید کسب درآمد کنید) .

کسب و کار اینترنتی | تولید و فروش محتوا
کسب و کار اینترنتی | تولید و فروش محتوا
  •  چگونه یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟

این مقاله بیشتر برای کسانی مناسب است که قصد دارند با هزینه کمی کسب و کار اینترنتی خودشان را راه اندازی کنند. و این شروع از انتخاب حوزه کاری گرفته تا طراحی و راه اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی.

کسب و کار اینترنتی | چگونه کسب و کار اینترنتی راه بیندازیم؟
کسب و کار اینترنتی | چگونه کسب و کار اینترنتی راه بیندازیم؟

قدم اول : شناسایی توانایی هایتان 

شناسایی توانایی ها اولین کاری است که باید انجام شود. باید ببینید چه توانایی هایی دارید که در ادامه راه حتما باید از آن ها در کسب و کارتان استفاده کنید. اگر شما فن بیان خوبی داشته باشید این یک توانایی خوب است. اگر شما می توانید خوب بنویسید این یک توانایی خوب است. اگر شما فتوشاپ بلد هستید حتما در کسب و کارتان به شما کمک می کند.

پس اولین کاری که می کنید باید توانایی و تخصص های خود را شناسایی کنید. با توجه به همین توانایی ها می توانید در ادامه حوزه کاری خود را نیز انتخاب کنید. ولی اگر توانایی هایتان هم کم بود اشکالی ندارد باز هم تا حدودی در کسب و کارتان به دردتان می خورد!

این مقاله هم جالبه!
دو استراتژی ویدیو مارکتینگ (استراتژی یک و دو)

شاید کسانی بگویند ما که تخصص خاصی نداریم باید چه کنیم؟ آیا واقعا باید تخصص خاصی داشته باشیم؟ جواب این سوال بله است. اگر واقعا خودتان قصد راه اندازی کسب و کارتان را دارید باید با حداقل تخصص های یک مدیر سایت و کسب و کار اینترنتی باید آشنایی داشته باشید و این اصلا کار سختی نیست! فقط کافیه کمی در روز وقت خود را روی یادگیری بگذارید. به راحتی می توانید نیاز های خود را رفع کنید.

کسب و کار اینترنتی | شناسایی توانایی ها
کسب و کار اینترنتی | شناسایی توانایی ها

قدم دوم : انتخاب حوزه کاری

انتخاب حوزه کاری شما باید متناسب با تخصص و توانایی های شما باشد. مثلا شما به یکی از زبان های برنامه نویسی موبایلی مسلط هستید ولی تا الان هیچ کسب و کار آنلاینی نداشته اید می توانید از این تخصص خود استفاده کنید و سایتی آموزشی در این زمینه راه اندازی کنید.

البته خیلی از افراد هم تخصص خاصی ندارند و به دنبال حوزه کاری پر طرفدار می گردند. تو این وضعیت چند حالت پیش می آید. یا اینکه حوزه کاری پر طرفداری را باید پیدا کنند و سعی کنند در آن متخصص شوند. و یا اینکه اگر توانایی متخصص شدن در آن حوزه کاری را ندارند باید به سمت فروش محصولات پر طرفدار به صورت واسطه ای بروند.

پس برای اینکه حوزه کاری مناسبی برای راه اندازی کسب و کارمان انتخاب کنیم باید تحقیق و بررسی کنیم. بهترین ابزار برای این کار استفاده از گوگل و ابزارهایی که ارائه داده است می‌باشد.

کسب و کار اینترنتی | انتخاب حوزه کاری
کسب و کار اینترنتی | انتخاب حوزه کاری

قدم سوم : بررسی سایت های رقبا

بررسی رقبا یکی از مهمترین کارهایی است که حتما قبل از شروع کسب و کار اینترنتی تان باید انجام دهید. برای این کار سایت هایی که در صفحه اول گوگل که مربوط به حوزه کاری شما هستند را تحلیل و بررسی کنید مثلا بررسی ترافیک سایت  ، قدمت سایت، محتوا، بررسی خدمات و محصولات شان.

  1. بررسی ترافیک سایت : برای بررسی ترافیک سایت از افزونه الکسا تولبار استفاده کنید. با استفاده از الکسا تولبار می توانید به صورت تخمینی ترافیک روزانه سایت مورد نظر را بررسی کنید.
  2. قدمت سایت : برای بررسی قدمت سایت باید بررسی کنید سایت مورد نظر از کی کارش را شروع کرده است تا متوجه شوید در مدت زمان فعالیتش چقدر پیشرفت کرده است. می توانید با استفاده از سایت www.whois.com تاریخ ثبت دامین سایت مورد نظر را ببینید. از این راه می توانید متوجه این شوید که سایت مورد بررسی از کی ثبت شده و کارش را شروع کرده است.
  3. محتوا : محتوا مهمترین چیزی است که از بررسی آن می توان به حرفه ای بودن یا نبودن سایت مورد نظر پی برد. اگر محتوای آن ها ضعیف باشد شما از وضعیت محتوای ضعیف آن ها با خبر می شوید و می توانید با تمرکز بیشتر روی محتوا بر آن ها غلبه کنید. اگر محتوای آن ها قوی باشد شما باید سعی کنید محتوایی قوی تر از آن ها و در فرمت های مختلف ارائه کنید تا بتوانید با آن ها رقابت کنید.
  4. بررسی خدمات و محصولات : صفحه محصولات و خدمات آن ها به شما می گوید چقدر در کارشان حرفه ای یا ضعیف هستند.
این مقاله هم جالبه!
روش های تولید محتوای خوب |با یاراپلاس همراه باشید

در کل با بررسی مواردی که عرض کردم می توانید بفهمید که آیا توانایی رقابت با رقبای خود را دارید یا خیر؟ البته همچنین می توانید به نقاط ضعف آن ها پی ببرید و آن ها را در خود تقویت کنید و از همین استراتژی برای رقابت با آن ها استفاده کنید.

کسب و کار اینترنتی | بررسی سایت رقبا
کسب و کار اینترنتی | بررسی سایت رقبا

 

قدم چهارم : راه اندازی و طراحی سایت

برای راه اندازی سایت نیازی نیست هزینه زیادی کنید و می‌توانید با کمترین هزینه کسب و کارتان را راه اندازی کنید. پس باید خودتان باید دست به کار شوید و وب سایت خود را راه اندازی کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید انتخاب هاست و نام دامین است. نام دامین را باید با توجه به حوزه کاریتان انتخاب کنید. انتخاب نام دامین بر عهده شماست و برای انتخاب هاست باید به شرکتی که میزبانی سایت شما را انجام می‌دهد مراجعه کنید و از خدمات پشتیبانی آنها مطمئن شوید.همچنین سعی کنید از پر سرعت بودن هاست خود مطمئن باشید. و مهمترین مورد آپ تایم بودن سایت است یعنی  سایت شما همیشه در دسترس مخاطبانتان باشد.

برای طراحی سایت هم بهتر است از وردپرس استفاده کنید. وردپرس یکی از بهترین سیستم های سایت ساز محبوب و رایگان در دنیا است. به خاطر اینکه هم ساده است و هم کار کردن با آن آسان است.

کسب و کار اینترنتی | طراحی سایت
کسب و کار اینترنتی | طراحی سایت

قدم پنجم : جذب ترافیک هدفمند

تا زمانی که سایت شما ترافیک خوبی نداشته باشد نمی تواند شما را به درآمد زایی برساند. با وجود روش های زیاد و رایگانی که برای افزایش بازدید سایت در اینترنت موجود است، با این حال خیلی از دوستان فکر می کنند برای جذب ترافیک هدفمند باید حتما هزینه تبلیغات بدهند.

این مقاله هم جالبه!
راه های چگونه رسیدن به یک کمپین موفق و بروز اینستاگرام

همانطور که اشاره کردم روش های زیادی برای افزایش ترافیک سایت وجود دارد که یکی از بهترین های آن ها سئو سایت است. زمانی که سایت شما در کلمات و عبارات کلیدی مربوط به حوزه کاری تان صفحه اول گوگل باشد مطمئن باشید ترافیک زیادی را روزانه می توانید از طریق گوگل جذب کنید.

کسب و کار اینترنتی | جذب ترافیک هدفمند
کسب و کار اینترنتی | جذب ترافیک هدفمند

قدم ششم : ساخت مشتری وفادار

قدم آخر ساخت مشتری وفادار است. اگر می خواهید کسب و کار موفقی داشته باشید باید به مشتریان خود اهمیت بدهید. موفقیت شما در کسب و کارتان به مشتریان تان بستگی دارد. اگر مشتریان راضی زیادی داشته باشید شک نکنید همان مشتریان تان برای شما مشتریان جدید می سازند. بسیاری از برندها فقط از طریق مشتریان فعلی خودشان توانسته اند به معروفیت برسند.

یکی از بهترین تبلیغات برای کسب و کارتان تبلیغ دهان به دهان توسط مشتریان تان است. برای اینکه مشتریان فعلی تان برای شما مشتریان جدید بیاورند کافی است همیشه آن ها را راضی نگه دارید. یکی از مهمترین موارد در وفادار سازی مشتریان علاوه بر ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، پشتیبانی خوب است. در هر شرایطی باید پاسخگوی مشتریان تان باشید و این را هم فراموش نکنید که همیشه حق با مشتری شماست. شما وظیفه دارید مشکل آن ها را حل کنید.

برای وفادار سازی مشتریان بهتر است از تخفیف های دوره ای و ارسال هدایای ماهانه به ایمیل آن ها استفاده کنید. این روش همیشه جواب می دهد. همینطور در سایت تان شرایطی را فراهم کنید که مخاطبان معمولی سایت تان هم کم کم به مشتریان ثابت شما تبدیل شوند.

نکته مهم : فراموش نکنید جذب مشتری جدید هزینه خیلی بیشتری از نگهداری از مشتریان فعلی دارد. پس بهتر است بیشترین انرژی خود را روی نگهداری از مشتریان تان بگذارید.

کسب و کار اینترنتی | ساخت مشتری وفادار
کسب و کار اینترنتی | ساخت مشتری وفادار
  • جمع بندی و سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم کارهایی که برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی لازم است انجام دهید را خیلی مختصر و مفید به شما بگوییم. شاید راه اندازی کسب و کار اینترنتی به همین سادگی باشد ولی به درآمد رساندن آن کار آسانی نیست. در این مقاله فقط به راه اندازی کسب و کار اینترنتی اشاره کردیم نه به درآمد زایی آن!

برای به درآمد رساندن هر کسب و کار اینترنتی نیاز به اعتماد سازی و جلب اعتماد مردم است. به این سادگی ها نیست که هر کسی از سایت شما دیدن کرد باید مشتری شما شود. مراحل زیادی باید طی کنید تا بتوانید مشتریان وفاداری برای کسب و کار خود جمع آوری کنید.

امیدوارم با خواندن این مقاله متوجه شده باشید که چه طور باید یک کسب و کار اینترنتی را استارت بزنید.

از دوستان و همراهان عزیزی که تا آخر مقاله چگونه کسب و کار اینترنتی راه بیندازیم ؟  با ما همراه بودند تشکر می‌کنم. ما در یاراپلاس تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مقالات کامل و جامعی را برای شما ارائه دهیم . در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنم سایر مقالات آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس را نیز مطالعه کنید.

5/5 ( 6 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید