در حال بارگیری...
تعریف و مفهوم لوگو
۲۳ تیر

تعریف و مفهوم لوگو | چند نکته درباره طراحی لوگو

چند نکته درباره طراحی لوگو

تعریف و مفهوم لوگو

لوگو را می توان ماهیت کسب و کار بیان کرد . لوگو یعنی امضاء کسب و کار شما . لوگو باید یک شاخص از کسب و کار و برند شما در ذهن مخاطب باشد .
شاید بتوان این گونه بیان کرد که لوگو یعنی نشان دهنده نوع کیفیت محصول و خدمات برند شما .
لوگو باید دور از پیچیدگی و آشفتگی باشد ، باید براحتی در ذهن مخاطب حک شود .
ایده و شجاعت در طراحی لوگو
ایده و شجاعت در طراحی لوگو
  • اولین ایده هایتان را طراحی کنید ؛ شجاع باشید بهترین طرح ها از اولین ایده ها بوجود می آیند . باید بتوانید یک طرح مختصر از ایده لوگو را طراحی کنید ولی باید پشت این ایده تحقیقاتی هم درباره کسب و کار مربوط به آن صورت داده باشید .
    ایده را طراحی کنید ، با دیگران و همکاران و صاحبان کار به نمایش بزارید سعی کنید اشتباهات را پیدا کنید ، اصلاح و تغییر دهید و در نهایت یک لوگو بی نقص داشته باشید .
    شناسایی ارزش های کسب و کار
    شناسایی ارزش های کسب و کار
  • قطعا باید اهداف کسب و کار را شناسایی کنید . لوگو یک شرکت یا کسب و کار یا برند ، صرفا برای زیبایی نیست باید عملکرد و هدف کار خود را شناسایی کنید و بر اساس آن لوگو را طراحی کنید.
شناسایی مخاطب در طراحی لوگو
شناسایی مخاطب در طراحی لوگو
  • در طراحی لوگو حتما باید رفتار مشتریان خود را شناسایی کنید بدانید که چه چیزی از برند شما می خواهند و این که برند یا کسب و کار شما چه چیزی را می خواهد در اختیار مشتری و مخاطب خود قرار دهد .
  • درباره مشکلات کسب و کار ، حوزه فعالیت آن تحقیق کنید ارزش های کسب و کار را بشناسید این مسائل کمک زیادی به شما در طراحی لوگو می کند .
  • به شناسایی رقبا بپردازید . زیرا با این کار می توانید به هویت مشتریان خود هم پی ببرید . باعلایق و رفتار آن ها آشنا می شوید . این کار به شما کمک می کند که دوباره کاری نکنید ، اشتباهاعت را تکرار نمی کنید و از تجربیات دیگران به خوبی استفاده می کنید . فقط در این کار سعی کنید به هیچ وجه تقلیدی در کار نباشد که باعث شکست شما می شود باید کاری کنید که از رقیبان پیشی بگیرید و در کار و برند شما متمایز از بقیه رقبا شوید.
  • باید مخاطبان کار خود را شناسایی کنید . بطور مثال بدانید که کار و هدف شما برای چه سنی ، جنسی ، چه جور سطح زندگی و فرهنگی ، چه موقعیت جغرافیایی و … است و بر اساس آن بتوانید لوگوی خود را طراحی کنید…
انعطاف پذیری لوگو
انعطاف پذیری لوگو
  • لوگوی شما باید بتواند انعطاف پذیری داشته باشد . باید بدانید که لوگو در کجا مورد استفاده قرار می گیرد به طور مثال در سایت ، یار روی کارت ویزیت ، روی سربرگ و … باید در طراحی لوگو به تمامی این موارد آگاهی داشته باشید.
  • مد و گرایش بازار هدف را شناسایی کنید ولی در استفاده از آن ها محتاط باشید . شما باید جامعه و مخاطب و گرایش های آن ها را به خوبی بشناسید ولی سعی کنید که روی طراحی لوگو شما دخالتی نداشته باشند چرا که لوگو فقط معرف یک برند است .
طراحی لوگوی ساده
طراحی لوگوی ساده
  • سعی کنید طراحی لوگو ساده باشد و بتواند همه آن چه را که یک کسب و کار دارد در ذهن مخاطب تداعی کند . ولی گاهی ممکن است بسته به نیاز ، لازم به تغییر لوگو باشید مثلا شاید خیلی حرفه ای نبوده و شاید ظاهر آن قدیمی به نظر برسد .
    تغییرات را با توجه به نیاز برند ، اهداف کسب و کار و برند می توان انجام داد ولی این کار هیچ گاه توصیه نمی شود .
  • در نظر داشته باشید که لوگو و برند با هم تفاوت دارند . لوگو یک نماد و ماهیت درباره کسب و کار شما است ولی برند یعنی کیفیت خدمات و کالاهایی که شما ارائه می کنید .
  • شاید یکی از کارهایی که می تواند در طراحی لوگو به شما کمک کند استفاده از آموزش های آنلاین است دو سایت Linda و Skillshare می تواند به شما در طراحی یک لوگو به صورت خیلی ساده و راحت کمک کند .

پیشنهاد مطالعه یک مقاله مفید . نکات طراحی لوگو در فتوشاپ

  • در این روش شما حتی می توانید با ابزارها و تکنیک های جدید هم آشنا شوید .
  • یکی دیگر از کارهایی که به شما خیلی می تواند در طراحی لوگو کمک کند ، خواندن کتابهای خوب در رابطه با طراحی لوگو است یا حتی استفاده از وبلاگ هایی که مربوط به طراحی است مانند Logo Lounge و Logo Design و…
  • ایده تان را به محض این که به ذهنتان رسید روی کاغذ طراحی کنید . این کار بهترین روش برای بدست آوردن ایده های خوب است .
  • لوگو باید ساده باشد تا بخوبی در ذهن بماند ، مناسب با کسب و کار و برند باشد ، اندازه آن قابل تغییر باشد .
  • هر ایده ای که دارید را طراحی کنید چه خوب و چه بد . این کار به شما کمک می کند که ایده های فیک و بیهوده را از ذهن تان دور کنید و بر روی طرح وایده های خوب تمرکز بیشتری پیدا کنید.
  • حتی الامکان لوگو و طراح شما باید ساده باشد . لوگوهای ساده بهتر در ذهن می مانند و مخاطب با دیدن آن برند شما را بخاطر می آورد .
    برندهای مانند اپل یا نایک در عین سادگی بسیار ، هیچ گاه قدیمی نشده اند و شاید نتوان کسی را پید ا کرد که نتواند لوگوی آن ها را نکشد .
  • برای پیدا کردن سبک ، رنگ و شکل هایی که بتواند ماهیت برند را نشان دهد استفاده از کتاب ها و گالری های آنلاین میتواند کمک خوبی برای شما باشد .
ایده های خلاقانه در طراحی لوگو
ایده های خلاقانه در طراحی لوگو
  • ایده خلاقانه خود را با توجه به مخاطب هدف طراحی کنید . به ایده های سفارش دهنده طرح ( مشتری تان ) زیاد توجه نداشته باشید چرا که ایده های آن ها بیشتر شبیه به لوگوی رقیبان است و در نهایت لوگوی شان چیزی شبیه به لوگوی رقیب شان می شود .
  • هر لوگو باید روح داشته باشد ، طراحی آن زیبا باشد و این که از نظر دیداری مخاطب هم قابل پسند باشد ، گاهی اوقات ممکن است ایده خوبی دارید و همه چیز برای طراحی به خوبی مدیریت شده است اما نتیجه نهایی و اجرای طرح آن اصلا مطلوب نیست .
تقلید ممنوع در لوگو
تقلید ممنوع در لوگو
  • در طراحی لوگو همیشه خلاق باشید و تقلید نکنید ، سعی کنید طراحی تان منحصر بفرد باشد.
  • اگر ایده ای برای طراحی لوگو ندارید می توانید یکسری کلمات مربوط به آن کار و برند را یادداشت کنید و ارتباطی بین آنها پیدا کنید . این کار می تواند کمک خوبی برای طراحی یک لوگو باشد .
  • برای یک لوگو خوب سعی نکنید دنبال چیزهای خیلی پیچیده باشید گاهی یک ایده ساده و البته و البته یک طراحی خوب می تواند کافی باشد .
  • ایده هایتان را طراحی کنید بهترین و عالی ترین را انتخاب کنید . اگر در عمل نتوانستید به نتیجه رضایت بخشی دست پیدا کنید سراغ دیگر ایده هایتان بروید و همیشه به یک ایده تکیه نکنید .
  • لوگو باید معرف و امضا شرکت شما باشد پس ساده و زیبا طراحی کنید.
  • یک روش قدیمی برای طراحی لوگو که بیشتر کسانی که به صورت پیشرفته و خیلی حرفه ای کار می کنند استفاده از کاغذ ردیابی است که روی یک کاغذ معمولی قرار می گیرد . با این کار به سرعت طرح اولیه را ایجاد می کنید و فقط تغییرات را اضافه و اصلاح می کنید .
  • با داشتن یک دفتر کوچک که همیشه همراه تان باشد ، می توانید هر زمان که ایده ای هر چند ساده و جزئی که به ذهنتان رسید را طراحی کنید .
  • لوگو در عین سادگی باید بتواند پیام و هویت برندتان را هم برساند ، اما لزومی ندارد که شامل همه پیام ها و کارهای شما باشد و بتواند تمام ارتباطات را با مخاطب برقرار کند .
  • لوگو حتما نباید نمادی از کار و برند را داشته باشد مانند اپل که یک سیب است و ربطی به گوشی های همراه و کامپیوتر ندارد .
  • بهترین لوگوها توسط دست طراحی شده اند مانند : اپل ، نایک ، کوکاکولا . پس حتما لوگوهایتان را با دست روی کاغذ طراحی کنید و در ابتدا نیازی به نرم افزارهای طراحی ندارید و می توانید بعد از اتمام طراحی این کار را انجام دهید .( طراحی با دست راحت تر و سریعتر است و آسانتر ایده های آنی که به ذهن می رسد را می شود رسم کرد )
  • از آنجایی که لوگو ممکن است در ابعاد و اندازه های متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرید ، در زمانی که با نرم افزار آن را طراحی می کنید باید به گونه ای باشد که در ابعاد مختلف کیفیت آن کاهش پیدا نکند به همین خاطر استفاده از نرم افزار وکتور که از نقاط دقیقی تشکیل شده و می تواند تصاویر را بدون کاهش کیفیت و در هر مقیاسی ارائه کند گزینه مناسبی است .
  • اگر برای طراحی از نرم افزار استفاده می کنید بهتر است فایل های قدیمی که آنها را اصلاح و ویرایش کرده اید را نگهدارید و چنان چه نیاز داشتید به عقب برگردید و از آنها استفاده کنید .
  • کار شما در جایگاه یک طراح باید به گونه ای باشد که قابل مقایسه با کار طراح های بزرگ باشد و با گشت در سایت ها و دیدن کارهای باکیفیت طراحان دیگر می توانید در کار خود بیشتر مفید باشید و از ایده های آن ها الهام بگیرید .
  • در طراحی لوگو خود از گرید ها و راهنماها استفاده کنید . لوگوی شما نباید مختص به یک زمان باشد در طراحی سعی کنید از تصاویر هندسی هم استفاده داشته باشید .
  • اگر می توانید طرح خود را با چشم تان بسنجدید و اصلاح کنید و یا از گریدها هم کمک بگیرد به این نوع طراحی کرد تایپوگرافی می گویند .
  • در طراحی لوگو شما باید ابتدا بدانید که چه می خواهید ، نوع کار و برندتان را بشناسید نوع فونت هایی که در طراحی استفاده می کنید می تواند همه چیز را درباره برندتان به مخاطب شما نشان دهد .
  • بهتر است در طراحی لوگو خود را یک رنگ استفاده کنید چرا که بسته به موقعیت و مکانی که از آن استفاده می کنید راحت تر و انعطاف پذیر تر است .
  • اگر این امکان را دارید که یک فونت منحصر بفرد داشته باشید نترسید و این کار را انجام دهید و فونت ها را اصلاح کنید.
  • اگر این امکان برایتان فراهم است فونت های مناسب را خریداری کنید و در طراحی هایتان از آن ها استفاده کنید.
  • افزونه هایی هستند که می توانید لوگوی خود را در آنجا تست کنید . البته این افزونه ها دارای هزینه های ماهانه هستند و رایگان نیستند .
  • در طراحی کردن به خود زمان استراحت بدهید و از طراحی کردن بی وقفه و با خستگی پرهیز کنید .
اعتماد به نفس در طراحی
اعتماد به نفس در طراحی
  • با اعتماد به نفس کامل ، طرح نهایی را به صاحب طرح نمایش دهید و سعی کنید از آنها نظر خواهی نکنید چرا که در این مواقع آنها به دنبال نقطه ضعف و قوت طرح می گردند و این کار شما را سخت می کند .
  • فایل های خروجی خود را به صورت کامل تحویل دهید فایل به صورت فایل های وکتوری ، نسخه CMYK ، نسخه رنگ پنتون ، نسخه تک رنگ سیاه و تک رنگ سفید ، فایل رستر ، JPEG و PNG.
  • لوگوی خود را Outline کنید چرا که ممکن است لوگوی خود را بروی زمینه سیاه قرار دهید و متوجه توهم نوری شوید و برای این کار باید وزن کلی لوگو کاهش پیدا کند .
  • استفاده از -UpLock در طراحی لوگو : برای توصیف طرح لوگو ، آیکون ، فونت و متن است و از آنجا که لوگو باید تطبیق پذیر باشد باید از-UpLock استفاده کنید .
  • فایل ها را با پسوندهای مختلف تهیه کنید چرا که بسته به این که کجا مورد استفاده قرار می گیرند پسوند و کیفیت آنها ممکن است فرق داشته باشد .
    مثلا در وب رنگ RGB و پسوند JPEG و اگر شفافیت مد نظر باشد PNG استفاده می شود . در نسخه های چاپی باید رنگ CMYK مورد استفاده قرار بگیرد .
  • شما فرایند یک طراحی را به مشتری خود می فروشید نه یک لوگو ، مشتری باید بداند که چه آفریندی را شما طی می کنید و او بر چه اساسی دارد هزینه پرداخت می کند و ارزش کار شما را بداند .
  • تا حالا شده که بخواهید لوگو را به طور مثال بر روی یک خود کار یا شی کوچکی چاپ کنید و می بینید که اصل مطلب که لوگو آن را می تواند نشان دهد کوچک وناخوانا می شود .
    پس سعی کنید که Tag Line ( اصل مطلب ) را در جاهایی که فضای بیشتری برای آن وجود دارد قرار دهید مانند سربرگ ها .
  • اگر کار همیشگی شما طراحی لوگو است یا قصد گسترش و بهبود کار خود را دارید یکسری موارد را مد نظر داشته باشید :
    درباره طرحی که قبول کرده اید تحقیق کنید .
    سعی کنید تولید ایده داشته باشد .
    طرح های اولیه را که به ذهنتان می رسد را رسم کنید .
    طرح را به متشری نشان دهید و آنچه را که می خواهد اصلاح کنید .
    طرح نهایی را آماده کنید و در فایل های مختلف به مشتری تحویل دهید .
    در طراحی لوگو سادگی را فراموش نکنید .

در اینجا مطالعه مقاله راهکارهای تجاری استفاده از فتوشاپ را به شما پیشنهاد می دهیم .

آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس

دیدگاه خود را بنویسید