در حال بارگیری...
قانون 10 و 11 بازاریابی
۱۷ تیر

بازاریابی و دو قانون مهم آن

بازاریابی و دو قانون مهم آنReviewed by سید حسین موسوی on Jul 8Rating:

بازاریابی و فروش یک فرآیند بلند مدت است، پس روی آن سرمایه گذاری کنید.

به جای عوض کردن ایده ،کلمات را تغییر دهید.

برخلاف پیام نسخه بهتر است دائما تغییر کند.

خلق یک پیام، متفاوت از”رونوشت برداری”از یک مطلب است.پیام درواقع ایده یا تصور کلی از مطلبی است که به شیوه های گوناگون به شنونده ی هدف منتقل می شود.رونوشت برداری به معنای ایجاد پیام به منظور انجام فعالیتی خاص است.

  • پیام=ایده
  • رونوشت برداری=استفاده از کلمات

به عنوان مثال محتوای یک پیام یا ایده ممکن است این باشد:”کابرد آسان”.به نسخه بسیار جالبی که بیمه ی “گیگو” از این پیام خلق کرده نگاهی بیندازید:

“این کار انقدر آسان است که حتی یک غارنشین هم از پس آن برمی آید”. ( پس یک بازاریاب حتما باید بتواند انجام دهد )

در اینجا پیام در واقع،”کابرد آسان” است،ولی نسخه آن بسیار خلاقانه و زیرکانه بوده و علاوه بر آن، بخاطر سپردن ان نیز آسان است.در واقع

این نسخه، در بردارنده ی ایده است و ممکن است کلمات بخصوصیدر آن بکار رفته و یا نرفته باشد.

آنها در تبلیغات “گگو”نیز از پیام مشابهی استفاده کردند.همان ایده بانسخه ی متفاوت (ولی در عین حال خلا قانه).نسخه امکان دارد و بهتر است که دائما تغییر کند ولی پیام بهتر است عوض نشود. نسخه بایید وقایع صنعتی روز،نمادهای فرهنگی و رویداد های اجتماعی را منعکس کند.پیام ها باید روی یک ایده با موضوع اصلی متمرکزباشند.

گفت و گوی دوستانه
گفت و گوی دوستانه

این ممکن است نوعی تناقض بنظر برسدولی در حقیقت امتیاز مهمی بشمار میرود. ایده اصلی که شرکت یا محصول شما براساس آن شکل گرفته است،در واقع پایه و اساسراهبرد تجارت شما است. بنابراین، انتقال این پیام را می توان با انتقال راهبرد کاری در یک رده قرار داد. گاهی متاسفانه از پیامهای شرکت خود خسته می شوید و ساعتها وقت صرف تنظیم دقیق و آزمایش آنها میکنید. ولی در نهایت، درست هنگامی که فعالیت خود را آغاز و پیام خود را منتقل میکنید، به نظرتان می رسد که دیگر تازگی و جذابیت خود را از دست داده است. به خاطر بسپارید که مشتریان شما تازه شروع به دریافت پیامتان کرده اند و این مرحله کمی وقت گیر است.

آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس به شما پیشنهاد می دهد که مقاله قانون سوم بازاریابی را فراموش نکنید.

با اینکه شما از پیام شرکت خسته شده اید، ولی در مورد مشتریان شما اینگونه نیست. این پیام باید برای آنقدر برای آنها تکرار شود تا ملکه ذهنشان شود. لزوما نیازی نیست که هردفعه از کلماتی مشابه دفعات پیشین استفاده شود، اما باید همان ایده اصلی با همان علامت تجاری به کابرده شود.

بازاریابی را تبدیل زبان مادری خود کنید.

شما نباید خط مشی های تجاری خود را صرفا به این دلیل که از آنها خسته شده اید،تغییر دهید؛ با این حال بازاریابان تا زمانی که عملا ضرر نکنند، دست از تغییر پیامهای خود برنمیدارند. شما میخواهید با تغییر نسخه ی پیام خود،آن را جدید و جذاب نگه دارید و این به معنای استفاده از زبانی غیر معمول، بازی کردن زیرکانه با کلمات یا ارتباط دادن آن به یک رویداد فعلی در نسخه شما است که به پیام شما جان می دهد و درعین حال باعث “دوام و ماندگاری”بیشتر آن می شود.

بار دیگر می توان از مثال “گیگو”در مواقغی که پیام بسیار معمولی است و در مورد بسیاری از شرکت ها کاربرد دارد،یاد کرد.

استفاده هوشمندانه از زبان باعث منحصر به فرد شدن نسخه و برجسته بودن گیگو در میان مردم شده است.

شخصیتهای “مرد غارنشین”و”گگو”عنصر بسیار شخصی و منحصر به فردی به این پیام می بخشد.

سعی کنید نسخه ای به یادماندنی و جذاب ایجاد کنید که از قابلیت نقل قول کردن برخوردار باشد.

مردم این جمله رو به خاطر می سپرند:“اینکار آنقدر آسان است که حتی یک غارنشین هم از پس آن برمی آید”.این جمله چنان ورد زبان مردم می شود که هرروز تکرارش می کنند. خیلی جالب است؛این طور نیست؟

قانون یازدهم

اگر میخواهید مشتریانتان کاملا متوجه کارهای شما شوند،آنها را درگیر کارهای خود کنید.

مشتریان خود را وارد گفتگو کنید.اجناس، امکانات و اعضای شرکت خود را به آنها معرفی کنید.

 

“کنفسیوس”می گوید:”اگر حرفی را به من بگویی،فراموش خواهم کرد؛اگر عملا نشانم دهی،به خاطر خواهم سپرد،ولی اگر مرا درگیر کارهای خود کنی،کاملا آن را درک خواهم کرد”.

از اساس سه راه وجود دارد که مشتریان بالقوه ی شما می توانند از طریق آنها در مورد تجارت شما اطلاعات کسب کنند:

مستقیما یکی از پیامهای شما را بشنوند.

در مورد تجربه افراد دیگر با آنها صحبت کنید.

کارکردن با شرکت شما را تجربه کنند.

احتمال فراوانی وجود دارد شخصی که تجربه ی خوبی در مورد کالا،علامت تجاری یا شرکت شما نداشته باشد،نظر منفی خود را به دیگران سرایت دهد،و این عموما قابل فهم است.بنابراین،کمک به مشتری به منظور کسب تجارت مثبتف از اهمیت بسزایی برخوردار است. ( بازاریابی )

این تجربه ممکن است از خرید اینترنتی محصول شما از یک فروشگاه تا خرید بین المللی آن متغیر باشد.وقتی کالا را دریافت می کنید،چه احساسی دارید؟آیا مثل بازکردن یک جعبه نیست؟ممکن است اینگونه مسائل از نظر شما پیش پا افتاده به نظر برسند، ولی در ذهن مشتری تاثیر زیادی خواهند گذاشت.

اینها مواردی هستند که مشتری به خاطر می سپارد و با دوستان و همکاران خود راجع به آن صحبت خواهد کرد.خوب یا بد،این دیگر به شما بستگی دارد.

 

پیامها و تجاربی که در اختیار مشتری قرار می دهید، مانند پل مشترکی است که سه مورد مذکور را به یکدیگر پیوند می دهد.در مورد آن فکر کنید.آیا اگر پیش از خرید یک کالای دست اول،ابتدا اجازه ی استفاده از آن را داشته باشید،به عنوانئ مصرف کننده ی کالا از این کار قدرانی نمی کنید؟

محتوای پیام بازاریابی
محتوای پیام بازاریابی

چرا در مورد مشتریان شما این اتفاق نیفتد؟

“فلکسپرینس استفینگ” شرکتی تازه تاسیس در “سیلیکون ولی” و متخصص ارائه ی خدمات متنوع کارکنان در زمینه ی بازاریابی،منابع انسانی و امور مالی برای مشتریانی است که نیاز به کار نیمه وقت، ساعات کاری متغیر،و یا کارهای پروژه ای داشته باشند.”سالی تورنتون”مدیر اجرایی و موسس شرکت،تجربه ای ددر اختیار مشتریان خود قرار می دهد؛فرمولی جدید برای کنفرانس های موفقیت آمیز.در این کنفرانس، بانوان موفقی که در مشاغل نیمه وقت یا مشاغل با ساعات کاری متغیر مشغول به کار هستند و نیز بانوانی که تمایل به دااشتن اینگونه مشاغل دارندف دور هم جمع می شوند.اعضای هیئت مدیره که افرتدی خبره هستند،دانسته ها و اطلاعات خود را برای ایجاد برنامه های زمانی کاری متغیر در اختیار سایرین قرار می دهند.”سالی”و سایر اعضای تیم انتظار داشتند حدودا 150 نفر در کنفرانس شرکت کنند.یک هفته قبل از ثبت نام،400 نفر اعلام حضور کنند.ولی درنهایت، روز موعود450 نفر شرکت کننده به کنفرانس آمده بودند.تجربه ی بر گزاری گرد همایی با حضور افرادی با علایق و نیازهای یکسان بسیار مورد نیاز بود.

شما می توانید مقاله بازاریابی را را در سایت مرجع مطالع کنید.

با این حال اجباری در جمع کردن افراد در مکانی خاص به منظور به اشتراک گذاردن تجارب نیسست.تکنولوژی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا محصولات خود را به صورت واقعی و آنلاین در معرض نمایش قرار دهید.می توانید برای مشتریان خود در ایالت”مین” امریکا،تورهای مجازی ترتیب دهید تا تاسیسات تولید محصول را ببینند که در”پنانگ”مالزی واقع شده است.

می توانید نسخه ای رایگان و آزمایشی از آخرین بازی مسابقه ی ماشین سواری را از اینترنت دانلود کنید. امکاناتی که در دسترس شما قرار دارند،حیرت آورند.

مشتری خود را برای گفتگو برانگیزید.محصولات،امکانات و افراد خود را به آنها نشان دهید.توجه آنها را به سمت موضوعی جلب کنید که برایشان اهمیت بیشتری دارد تا درک کنند و همیشه به خاطر بسپارند.

 

سید حسین موسوی

علاقه زیاد به حوزه بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ باعث شد تا آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس رو راه اندازی کنم. تیم یاراپلاس همواره تلاش میکنه تا برای همه علاقه مندان این حوزه یک منبع آموزشی کامل رو جمع آوری کنه.

دیدگاه خود را بنویسید