بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ چیست؟
۱۱ بهمن

بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ چیست؟

پیشرفت تکنولوژی و استفاده ی زیاد مردم از موبایل های هوشمند و اینترنت، باعث شده است تا بازاریابی نیز دست خوش تغییراتی شود. بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ امروزه جایگاه بالایی در زمینه ی بازاریابی کسب کرده است به گونه ای که به عنوان یکی از بهترین روش ها شناخته می شود. در این متن به بررسی بازاریابی موبایل و موارد مهم در این زمینه می پردازیم.

بازاریابی موبایل

امروزه کمتر کسی از موبایل هوشمند استفاده نمی کند و اکثر مردم ساعات زیادی را صرف پرداختن به این وسیله و اینترنت می کنند. همین موضوع سبب شده است تا بسیاری از این وسیله برای بازاریابی استفاده کنند و نتیجه ی مطلوبی نیز دریافت نمایند. از علت های محبوبیت این روش از بازاریابی این است که بر خلاف دیگر روش های بازاریابی هزینه ی کمتری دارد و بازدهی آن نیز مناسب و قابل قبول می باشد. استفاده از این روش بازاریابی یعنی بازاریابی موبایل در سال های اخیر رو به افزایش بوده است و در تمام دنیا یکی از مرسوم ترین روش ها محسوب می شود به طوری که پیش بینی می شود در سال های آینده درصد زیادی از تبلیغات آنلاین و بازاریابی را به خود اختصاص دهد. هرچند که در کشور ایران بازاریابی موبایل فراگیر نشده است اما این آمار در ایران نیز رو به افزایش می باشد.

بازاریابی موبایل
بازاریابی موبایل

تغییر موبایل مارکتینگ

قبل از موبایل های هوشمند و استفاده ی عموم مردم از آن ها، موبایل مارکتینگ و یا بازاریابی موبایل بیشتر به عنوان بازاریابی پیامکی کاربرد داشت و شناخته می شد به این صورت که پیامک های تبلیغاتی برای افراد ارسال می شد که البته امروزه نیز این روش از تبلیغات هنوز مورد استفاده قرار می گیرد اما بازدهی لازم را با وجود هزینه ی زیاد ندارد؛ اما امروزه موبایل مارکتینگ دارای مفهومی متفاوت شده است و به علت هوشمند شدن و قابلیت دسترسی به اینترنت فضایی گسترده تر پیدا کرده است.

با وجود اینکه موبایل مارکتینگ بخشی از بازاریابی آنلاین محسوب می شود اما گستردگی آن امروزه به اندازه ای است که از آن به عنوان یک نوع بازاریابی مستقل یاد می شود. برای آن که بتوانید در بازاریابی به خوبی عمل کنید و بهترین نتیجه را بگیرید باید از افراد با تجربه و آگاه در این زمینه کمک بگیرید.

بازاریابی موبایل برای کدام کسب و کار مفید است

در هر کسب و کار و حرفه ای نیاز به تبلیغ برای رشد و موفقیت مورد نیاز است. جذب مشتری برای محصولات و یا خدماتی که ارائه می شود در هر کار و شغلی یکی از لزومی ترین کار ها می باشد؛ اما به طور معمول تبلیغات به روش های قدیمی مانند آگهی تلویزیون و… مشمول هزینه های زیادی می شود که به طور حتم این هزینه ها برای کسب و کار های کوچک و یا کسانی که به تازگی شروع به کار کرده اند زیاد می باشد.

بازاریابی موبایل برای تمامی کسب و کار ها لازم و کارآمد است اما به علت هزینه ی کمتر تبلیغات بیشتر مورد توجه کسانی قرار می گیرد که شرکتی کوچک هستند و یا کارشان را به تازگی شروع کرده اند. جدا از بحث هزینه، بازاریابی موبایل روشی بسیار کارآمد است که شما می توانید نتیجه ی آن را از روند افزایش مشتری و رونق کسب و کارتان مشاهده نمایید.

بازاریابی موبایل
بازاریابی موبایل

لزوم بازاریابی موبایل در تجارت آنلاین

طبق آمارگیری هایی که انجام شده است نزدیک به نیمی از جمعیت ایران از موبایل های هوشمند که دسترسی به اینترنت دارد استفاده می کنند. همین آمار به خوبی بیانگر لزوم بهره مندی از بازاریابی موبایل می باشد و کارآمد بودن این روش از تبلیغات را توجیه می نماید. بسیاری فکر می کنند که تبلیغات آنلاین نیز همانند بازاریابی موبایل می باشد و در واقع یکسان هستند؛ اما در تبلیغات آنلاین توجه به کارایی در موبایل های هوشمند نمی شود و درصد زیادی از مردم به جای دسکتاپ از موبایل های هوشمندشان برای رفتن به اینترنت استفاده می کنند. این موضوع باعث می شود تا توجه بیشتری به بازاریابی موبایل شود. در واقع بازاریابی موبایل بخشی از فنون بازاریابی اینترنتی و آنلاین می باشد که درصد زیادی از آن را تشکیل می دهد.

سازگاری با موبایل

اولین گام در بازاریابی موبایل این است که بدانید سایت و یا برنامه ی شما بر روی موبایل های هوشمند پشتیبانی می شود و سازگار است یا خیر! در واقع برخی از طراحی سایت ها و برنامه ها تنها بر روی دکستاپ ها قادر به اجرا می باشند و یا در همه ی موبایل های هوشمند پشتیبانی نمی شوند. این نکته اولین و مهم ترین کاری است که در زمینه ی بازاریابی موبایل باید انجام شود؛ اما منظور از این سازگاری با موبایل چیست؟! نمایش سایت و یا برنامه بر روی موبایل ها به تنهایی کافی نمی باشد و باید عامل های دیگری نیز مد نظر قرار بگیرد.

از جمله این موارد سرعت بارگذاری بالا سایت و یا برنامه می باشد. داشتن یک طراحی واکنشگرا با سرعت بارگذاری بالا از مهم ترین نکات در سازگاری سایت و برنامه با موبایل می باشد. ریسپانسیو کردن تمامی صفحه های سایت مهم ترین کاری است که برای بهبود سازگاری می توانید انجام دهید. سرعت بارگذاری نیز تاثیر بسیار زیادی بر بازاریابی موبایل خواهد داشت و می تواند مخاطبان را حفظ نماید.

سازگاری با موبایل
سازگاری با موبایل

توجه به تجربه کاربری

به طور معمول کسانی که می خواهند از موبایل شان برای جست و جو در سایت ها استفاده نمایند زمان زیادی را برای این کار نمی خواهند صرف کنند؛ بنابراین بهتر است بازاریابی موبایل را به گونه ای طراحی کنید و در نظر بگیرید که نیازمند پرداختن زمان زیاد نباشد و وقت مخاطب را زیاد نگیرد؛ زیرا در صورتی که از توضیحات اضافه استفاده نمایید ممکن است برای مخاطب خسته کننده باشد و بازاریابی موبایل شما با شکست مواجه شود. استفاده از عکس ها و فیلم های جذاب و مرتبط نیز می تواند در ایجاد تجربه کاربری برای شما بسیار مؤثر عمل کند. صفحه ی موبایل کوچک تر از صفحه ی دسکتاپ می باشد و به همین منظور باید توجه زیادی به خوانا بودن مطالب و اندازه ی آن ها کرد تا مشکلی به وجود نیاید.

بهینه کردن برای موتور های جست و جو

سئو در بازاریابی موبایل نقش به سزا و زیادی دارد و اگر می‌خواهید در بازاریابی آنلاین و بازاریابی موبایل موفق عمل نمایید باید به این مبحث توجه زیادی کنید. باید دقت کنید که سئو در نسخه‌ی موبایل به خوبی تایید شده باشد تا بازاریابی موبایل با مشکلی مواجه نشود. اندازه و کیفیت عکس‌هایی که به کار می‌برید، ویژگی های تولید محتوا ارزشمند و… همگی از نکات مهم در این امر می‌باشند. همچنین بازاریابی محتوا در بازاریابی موبایل از مهمترین عامل‌ها جهت رونق می‌باشد. برخورداری از یک محتوای قوی و رعایت نکات سئو می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار عمل کند.

از دیگر کارهایی که برای بهبود بازاریابی موبایل می‌توانید انجام دهید، گذاشتن قابلیت جست و جوی صوتی است که بسیاری از مخاطبان از این قابلیت برای جست و جو کردن در سایت‌ها استفاده می‌کنند و هرروز نیز استفاده از این مورد بیشتر می‌شود و روند صعودی دارد.

ترفند ها در بازاریابی موبایل
ترفند ها در بازاریابی موبایل

اولین نکته در بازاریابی موبایل اندازه‌ی تبلیغات بصری مانند عکس ها و… می‌باشد که نباید خیلی بزرگ باشد تا همه ی فضای صفحه‌ی نمایش موبایل را اشغال کند و نه خیلی کوچک که به چشم مخاطب نیاید. استفاده از کلمات کلیدی که در موتورهای جست و جو بیشتر سرچ شده‌اند نیز می‌توان باعث شود تا تبلیغات شما با بازدید بیشتری مواجه شود و بازدهی بیشتری دریافت نمایید.

همچنین برای آن که اعتبار بیشتری به تبلیغاتتان ببخشید می‌تواند از پین‌های تبلیغات گوگل بهره‌مند شوید. این کار نه تنها به اعتبار شما کمک می‌کند بلکه با افزایش دسترسی مخاطب‌ها به سایت شما باعث بهتر شدن روند بازاریابی موبایل نیز می‌شود. همگام بودن با تغییراتی که در زمینه‌ی بازاریابی و موبایل مارکتینگ رخ می‌دهد، باعث می‌شود تا از دیگر رقیب‌ها در این زمینه عقب نمانید.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

برای آن که بتوانید در زمینه ی بازاریابی آنلاین و بازاریابی موبایل بهترین عملکرد را داشته باشید پیشنهاد می شود تا در زمینه ی بازاریابی ویدئویی بیشتر فعالیت نمایید؛ زیرا بیشتر افرادی که از موبایل خود به سایت ها می روند به بازدید از فیلم ها و ویدئو ها می پردازند؛ بنابراین اگر می خواهید در موبایل مارکتینگ بهتر و کارآمد ترین بازاریابی و تبلیغ را داشته باشید باید به ساخت ویدئو ها بیشتر بپردازید. این بدان معناست که ویدئو های زنده نیز می تواند مفید واقع شوند.

در فیس بوک و اینستاگرام می توانید از ویدئو های زنده یا لایو بهره مند شده و استفاده نمایید. میزان استقبال مخاطبان از این ویدئو ها بسیار بالا بوده و کسانی که می خواهند تنها لحظاتی در شبکه های اجتماعی سرگرم شوند از این لایو ها استقبال می نمایند.

ویژگی های موبایل در بازاریابی

یکی از بدیهی ترین موارد در مورد موبایل شخصی بودن آن می باشد. به گونه ای که هر فرد موبایل مخصوص به خود را دارد. استفاده ی زیاد از موبایل در بین مردم به گونه ای است که دیگر می شود موبایل هر فرد را به عنوان عضوی از بدن او محسوب کرد؛ زیرا در اکثر اوقات آن را به همراه دارند. به طور معمول موبایل های هوشمند هر شخص در دسترس او و متصل به اینترنت می باشد و همین موضوع یکی از ویژگی های این دستگاه در بازاریابی می باشد. اگر بازاریابی شما در جهت فروش یک محصول باشد مخاطب می تواند در همان لحظه برای پرداخت هزینه از طریق موبایل خود اقدام نماید.

درگاه های بانکی یکی از روش های پرداخت از طریق موبایل های هوشمند هستند که مشتری می تواند بعد از قانع شدن برای خرید محصول از طریق تبلیغ شما از طریق آن برای پرداخت وجه اقدام نماید. از دیگر ویژگی های این دستگاه در بازاریابی این موضوع است که موبایل قابلیت دسترسی در هر مکانی را دارد و مخاطب می تواند در ماشین، مترو، منزل، محل کار و… از موبایل خود استفاده نماید.

دسته بندی و شناخت مخاطبان 

مهم ترین فاکتور در هر تبلیغات و بازاریابی شناخت مخاطبان می باشد تا به ما در جهت تولید محتوا و تبلیغ مؤثر کمک کند. به طور مثال سن، جنسیت و… همگی می تواند بر تبلیغات و بازاریابی تاثیر گذار باشد. سپس بعد از شناخت کامل مخاطبان و کاربران باید رویکردی دیگری نیز داشته باشید. دانستن این که کدام یک از کاربران و مخاطبان شما مشتری همیشگی شما هستند و کدام یک به صورت گذری مشتری شما و یا مخاطب تان می شوند می تواند برای شما بسیار مفید واقع شود. در واقع مشتریانی که همیشه هستند درآمد ثابتی برای شما ایجاد می کنند و شما با دانستن آماری دقیق می توانید برنامه ریزی مناسبی داشته باشید و همچنین برای جذب دیگر مشتری ها اقدامات لازم را انجام دهید.

همچنین شما با بررسی هایی که انجام می دهید متوجه می شوید که کدام قشر از مردم بیشتر جذب بازاریابی موبایل شما شده اند و برای جذب اقشار دیگر می توانید کارهای لازم را انجام دهید. همچنین شما می توانید نتیجه ی بازاریابی موبایل را مورد بررسی قرار بدهید و میزان بازدید از تبلیغ را نیز مشاهده کنید. روند بهبود کسب و کار و رونق آن نیز از دیگر مواردی است که به خوبی بیانگر میزان کارایی این بازاریابی می باشد.

در صورتی که بخواهید یک برنامه برای موبایل جهت بازاریابی بسازید باید آموزش هایی جهت استفاده از این برنامه را نیز در اختیار مخاطبان تان قرار دهید و همچنین روش هایی جهت تشویق کاربران برای معرفی برنامه به دیگر افراد انتخاب کنید. شناخت علایق کاربران به شما کمک می کند تا محتوایی در برنامه و یا سایت تان قرار دهید که مورد پسند آن ها قرار بگیرد و برای استفاده ی مجدد ترغیب شوند.

5/5 ( 3 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید