در حال بارگیری...
روانشناسی رنگ ها
۱۶ تیر

روانشناسی رنگ ها ابزاری برای موفقیت

روانشناسی رنگ ها ابزاری برای موفقیتReviewed by سید محمد کیش بافان on Jul 7Rating: 5.0روانشناسی رنگ ها ابزاری برای موفقیت

خیلی از افراد رنگ ها رو فقط محدود به سلیقه یا زیبایی می بینند ولی در واقع رنگ ها دنیایی بزرگ تر از این دارند به نام روانشناسی رنگ ها به طوری که میتوانند مخاطبان هدف شما رو حفظ کنند .

روانشناسی رنگ ها در موقعیت های مختلف

رنگ ها در موقعیت ها خاص معنا های مختلفی دارند، اگه تا به حال به دنبال روانشناسی رنگ ها یا معنی رنگ های خاص گشته باشید متوجه آن شده‌ اید که در هر مطلب به یک رنگ معنا های مختلفی اختصاص داده شده است ک علت این موضوع همین است که هر رنگ در هر موقعیت معنای متفاوت خودش را دارد برای مثال فکر کنید در یک عزاداری توجه کنید، دیدن رنگ مشکی در لباس افراد چه حسی به شما میدهد؟ حالا تصور کنید که درحال رد شدن از خیابانی هستید ک یک مرد با کت و شلوار مشکی از جلوی شما رد می شود، حالا چه حسی نسبت اون فرد داری؟

همانطور ک متوجه شدید هر رنگ معنای خاص خودش را در موقعیت های مختلف دارد. در مثال بالا در موقعیت اول رنگ مشکی‌ حس اندوه و غم را به افراد منتقل می کند ولی در حالی که در موقعیت دوم حس استواری و حماسی بودن به آدم دست میدهد.

ارسال پیام با استفاده از روانشناسی رنگ ها

شاید شما تا به حال متوجه این شده باشید ک رنگ ها به شما پیام هایی را می دهند، برای مثال وقتی شما در جایی رنگ زرد را مشاهده می کنید متوجه می شوید ک باید احتیاط کنید یا به موضوعی توجه کنید. علت اینکه در این کار از رنگ زد استفاده شده است این است ک ذهن انسان رنگ زرد را سریع دریافت می کند و باعث هوشیاری مغز می شود، این ها پیام هایی هستند ک به صورت غیر مستقیم رنگ ها به افراد منتقل می کنند.

آیا تا به حال توجه کرده ای ک چرا در بیمارستان ها از رنگ سبز استفاده شده ؟ رنگ سبز خاطر اینکه به بیمار حس امنیت و آرامش را بدون اینکه بیمار متوجه بشود به بیمار منتقل میکند از ان رنگ استفاده می کنند.

علت استفاده رنگ سفید هم در روپوش پزشکان بخاطر ایجاد حس صداقت و اعتماد بین پزشک و بیمار است، همچنین رنگ سفید بیانگر بهداشت و تمیزی است.

روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ ها

رنگ قرمز هم بخاطر افزایش متابولیسم بدن، اشتهای افراد را زیاد می کند به همین سبب در فست فود ها یا رستوران ها شما این رنگ را بسیار مشاهده می کنید، همچنین رنگ های تند مثل رنگ قرمز سریعا توجه افراد مختلف را به خود جلب می کند و به همین علت از قصد کمتر از این رنگ استفاده می شود تا بتوانند از این رنگ در جاهایی استفاده کنند که نیاز به جلب توجه بیشتری است.

تاثیر زنگ ها در سایت ها و فروشگاه های اینترنتی

این موضوع در طراحی سایت یا فروشگاه های اینترنتی هم همینطور است، به این صورتی که اگه شما از همون ابتدا کاملا اصولی بروی این موضوع در سایت یا فروشگاه اینترنتی تان، بنر های تبلیغاتی تان، عکس های محصول تان و حتی CTA ها و رنگ بندی صفحه و نوشته های تان دقت فرمایید می توانید درکار تان جزو موفقیت خود را تضمین کنید زیرا که معدود فروشگاه هایی در حال حاضر به این موضوع اهمیت می دهند.

دقت به رنگ بندی صحیح باعث جذب مخاطبان هدف شما می شود و هیجان مخاطب شما برانگیخته می کند و علاقه ی مخاطبان شما رو برای گشتن بیشتر در سایت شما را افزایش می دهد که این از قوانین سئو است در حالی که در صورت توجه نکردن به این موضوع موجب خستگی و کسل شدن مخاطبان شما می شود.

روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ ها

جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده است که افرادی ک وارد سایت شما می شوند در ۵ ثانیه اول تصمیم می گیرند که محصول شما را بخرند یا محصول تان را رد کنند.

تاثیر رنگ ها در تبلیغات و بازاریابی

روانشناسی رنگ ها در تبلیغات تاثیر مختلفی دارند برای مثال نمی توانیم بگوییم تاثیری ک رنگ قرمز در بیلبورد دارد همان تاثیر را در تبلیغات روزنامه دارد، هر رنگ با توجه به نیاز تبلیغاتی که قرار است آن تبلیغات را به صورت دیجیتال یا محیطی انجام بدیم انتخاب می شود.

رنگ ها در جذب مخاطبان هدف تاثیر بسزایی دارند برای مثال برای یک فروشگاهی قصد دارد لوازم کودکانه یا اسباب بازی در فروشگاه قرار دهد باید از رنگ هایی نظیر ترکیب آبی و سفید استفاده کند زیرا این رنگ ها باعث آرامش می شود و حس هیجان رو در افراد به وجود می آورد و رنگ سفید نیس حس امنیت و رو به مخاطب القا می کند.

همچنین از مقاله ترکیب صحیح رنگ برای توجه و عکس محصولات دیدن فرمایید.

کاربرد روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت و فروشگاه:

خب وارد بحث کاربرد روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت و یا فروشگاه اینترنتی شما می شویم، سعی کنید همیشه در طراحی سایت خود از سه رنگ پایه استفاده کنید، میتوانید از ترکیب سه رنگ سفید، مشکی و یکی از رنگ های قرمز، بنفش، زرد و نارنجی و رنگ هایی نظیر این ها برای سایت تان استفاده کنید، رعایت همین قانون ساده سایت شما را برای مخاطبان در نگاه اول حس اعتماد را به مخاطبان القا می کند. ‌

چشم مخاطبان شما از رنگ سفید خسته نمی شود  هم چنین رنگ سفید حس اعتماد و صداقت را در ذهن مخاطبان ایجاد می کند پس حتما سعی کنید بکگراند سایت شما به رنگ سفید باشید، اگر علاقه دارید رنگ دیگری را به عنوان رنگ پس زمینه سایتتان انتخاب کنید می توانید از ترکیبی از رنگ سفید و رنگ انتخابی خودتان برای سایت انتخاب کنید، به شرط آنکه رنگ سفید بیشتر از رنگ انتخابی شما باشد به عبارتی رنگ سفید غالب بر رنگ انتخابی تان باشد و از رنگ انتخابی شما فقط ته رنگی در رنگ سفید وجود داشته باشد.

یکی از اشتباهات انتخاب رنگ در طراحی سایت ها ، هم رنگ بودن متن با بکگراند سایت است. باید دقت کنید که همیشه متن های سایت شما باید با بکگراند سایت شما دارای تضاد باشد تا نوشته های شما خوانا باشد و مخاطب شما رو برای خودن متن شما خسته نکند.

در بعضی جا ها شما مجبور هستید از پس زمینه ای غیر از رنگ سفید استفاده کنید، مثل طراحی CTA ها و یا تبلیغات بنری ک محیطی که در اینجا باید حتما از رنگ های متضاد با پس زمینه تان استفاده که در این باره در مقاله هارمونی کامل به شما اموزش خواهیم داد.

در صورتی که به اطلاعات بیشتر و مشاوره نیاز دارید، واحد گرافیکی آژانس دیجیتال مارکتنیگ یارا پلاس آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشد.

 ۰۹۳۹-۱۰۳-۱۳۱۵ 

۰۹۳۹-۰۲۰-۵۹۷۶

 

دیدگاه خود را بنویسید