بازاریابی شبکه های اجتماعی
۲۲ اسفند

بازاریابی شبکه های اجتماعی

تو این مطلب همراه یاراپلاس باشین تا در مورد یکی از مهم ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی شبکه های اجتماعی یا همون (SMM) صحبت کنیم. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش بازدید و ترافیک سایت، بهبود سئو و نشان دادن خود به دیگران، تعامل و ارتباط بیشتر با مشتریان و افزایش آگاهی برند است.
قبل از این که قصد داشته باشین در این حوزه فعالیت‌های خودتون رو شروع کنین حتما باید زیر ساخت‌های ابتدایی اون رو فراهم کرده باشین. تعیین هدف از داشتن شبکه اجتماعی، ساختن حساب و پروفایل و مشخص کردن یک استراتژی یا به نوعی مسیر راه، جزو اون دسته کار هایی هستن که حتما قبل از شروع فرآیند بازاریابی شبکه های اجتماعی باید اون ها رو انجام داده باشین. این کار‌ها با وجود سادگی‌ای که دارن، بسیار در مارکتینگی که قراره انجام بدین تاثیر‌گذار هست.

تعریف بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی
 بازاریابی شبکه های اجتماعی

یکی از گسترده‌ترین و جدیدترین حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ، مارکتینگ از طریق شبکه‌های اجتماعی است که با توجه به استفاده زیادی که این روز‌ها از این شبکه‌ها توسط افراد میشه، اگر کار خودتون رو به خوبی انجام بدین قطعا می‌تونین به نتیجه‌های شگفت انگیز و مثبتی دست پیدا کنین و کسب و کارتون رو رونق ببخشین.
اگر بخوایم چند تا از بهترین شبکه‌های اجتماعی که می‌تونین در اون فعالیت داشته باشین رو معرفی کنیم، حتما باید به تلگرام، اینستاگرام و توییتر اشاره داشته باشیم. بستر‌هایی که خیلی از کسب و کار‌ها تونستن درآمد‌های بسیار زیادی رو از اون ها به دست بیارن. به وسیله شبکه‌های اجتماعی فروشتون رو می‌تونین چند برابر کنین و انتظار فروش مستقیم رو در ابتدای کار نداشته باشین. البته اگه صبور باشین می‌تونین مثل خیلی از فروشگاه‌هایی که تو شبکه‌هایی مانند اینستاگرام فعالیت دارن، به فروش مستقیم بالایی برسین.

این مقاله هم جالبه!
وبسایت Shadowban tester اینستاگرام کار نمی کند!

آیا واقعا به بازاریابی شبکه های اجتماعی نیاز دارین؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی
 بازاریابی شبکه های اجتماعی

این اولین سوالی است که قبل از شروع کار باید از خودتون بپرسین. برای این‌که به موفقیت برسین استفاده از این روش حتما لازم نیست و از اون جایی که این نوع مارکتینگ نسبت به روش‌های دیگه کمی هزینه‌ی بیشتری داره، پس قبل از هر کاری ببینین که آیا واقعا نیاز کسب و کارتون هست و میتونه باعث رشد اون بشه یا نه. اون چیزی رو که میخواین از Social Media Marketing به دست بیارین رو بنویسین و بررسی کنین که این راه بهترین کار برای رسیدن به اون‌ها هست یا نه.در این رابطه میتونین یا خوندن مقاله ما کامل درک کنین که چرا بازارایابی در شبکه های اجتماعی ارزشمند است؟
کسب و کار‌های مربوط به کالا‌ها و محصولات ورزشی و آرایشی و بهداشتی، کالا‌های لوکس، فروشگاه‌های آنلاین و محصولات کودکان اگر استراتژی درستی در این نوع بازاریابی داشته باشن، می‌تونن به موفقیت های خوبی برسن و طبق تجربه شانس بالایی تو این زمینه خواهند داشت.

ابزار های مورد نیاز سوشال مارکتینگ

تو مرحله بعدی باید از داشتن یک سری ابزار برای مارکتینگ خودتون اطمینان حاصل کنین. سایت، ابزار های تحلیل برای بررسی شاخص ها و بودجه لازم برای انجام بازاریابی از جمله مهم‌ترین ابزار‌هایی هستن که به اون‌ها نیاز پیدا می کنین.
اصلی‌ترین کاری که سوشال مارکتینگ واستون انجام میده بالا رفتن ترافیک و بازدید سایت هست. پس سایتی باید داشته باشین که به نوعی تبدیل کننده افراد ورودی به خریدار باشه و بتونه نیاز مشتری را به بهترین شکل ممکن پاسخ بده نه این‌که باعث بشه تا تمام هزینه‌ای که کردین بی‌ثمر بشه و از بین بره. سایتتون باید ساده و شفاف باشه و همه اطلاعاتی رو که مشتری به اون نیاز داره رو در اختیارش قرار بدین.

این مقاله هم جالبه!
موارد مورد نیاز که حتما باید در ایموجی مارکتینگ خود در نظر بگیرید.

همچنین راه‌های ارتباطی مختلفی رو هم تعریف کنین تا مشتری بتونه با شما در ارتباط باشه. مثلا اگه یک سایت فروشگاهی دارین،حتما قیمت های محصولات رو قرار داده باشین و با گذاشتن شماره تماس و راه‌های ارتباطی مختلف، این امکان رو به مشتریتون بدین تا اگه سوالی داشت یا مشکلی براش پیش اومد بتونه باهاتون تماس بگیره و مشکلش را برطرف کنه.

هزینه بازاریابی شبکه های اجتماعی چقدر است؟

بودجه‌ای که برای این کار باید در نظر بگیرین بستگی به کسب و کارتون داره. اما معمولا یک چهارم از بوجه ای رو که برای سئو و تبلیغات در نظر گرفتین رو باید تو این راه خرج کنین. ولی مسئله ای رو که حتما باید در نظر داشته باشین اینه که صبور باشین. اگه تسلیم بشین و یه دفعه پیج خودتون رو ببندین و فعالیتتون رو قطع کنین قطعا به اعتبار خودتون لطمه می زنین. تو ماه‌های اول مخاطب‌ها و دنبال کننده‌هاتون به دنبال آشنایی بیشتر و درگیر شما هستند. پس انتظار نداشته باشین در ماه‌های اول سود چندانی نصیبتون بشه.

مراحل انجام سوشال مارکتینگ

 

سوشال مارکتینگ
 سوشال مارکتینگ

در ادامه این مقاله قصد داریم تا از چگونگی انجام این نوع بازاریابی صحبت کنیم. این راه شامل هفت مرحله کلی میشه که به دو بخش بازاریابی و حضور در شبکه‌های اجتماعی تقسیم میشه. همه این مراحل به هم مرتبط هستن و از هم تاثیر میگیرن. پس یادتون باشه که اگه قصد دارین تا به یک نتیجه مطلوب از این راه دست پیدا کنین باید تمامی این مراحل را به درستی و کامل انجام بدین.
اما ممکنه که یک کسب و کار به این مراحل نیاز نداشته باشه و صرفا از این راه برای تبلیغات استفاده کنه. مثلا یک فروشگاه آنلاین برای فروش محصولی خاص در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام و تلگرام، تبلیغاتی رو برای افزایش ترافیک و بازدید سایت و در نهایت بالا رفتن فروشش استفاده کنه. مراحل انجام بازاریابی شبکه های اجتماعی معمولا باید اینگونه باشن:

  • ثبت نام در شبکه اجتماعی

پس از این که شبکه اجتماعی مناسب کسب و کارتون رو پیدا کردین، در اون ثبت نام کنین و یک حساب کاربری بسازین. حتما قبل از این که بخواین برنامه و استراتژی خودتون در این کار رو پیاده سازی کنین در مورد هدفتون از حضور در شبکه‌های اجتماعی، چگونگی بهینه سازی محتوا، عکس‌ها و … در شبکه‌های اجتماعی، بهترین شبکه اجتماعی و پروفایل رقبا اطلاعاتی رو کسب کنین. تا بتونین با داشتن یک پیش زمینه خوب از وضعیت موجود، کسب و کارتون رو وارد این فضا کنین.

  • مشتری ایده‌آلتان چه کسی است؟

از مشتری که قراره خدمات و محصولاتتون رو بهش ارائه بدین و به نوعی هدف شما برای کسب درآمد به حساب میاد، اطلاعات و شناخت کاملی با جزئیاتی مانند سن، محل سکونت، شغل، درآمد و … داشته باشین. خیلی از کسب و کار‌‌هایی که تو این راه شکست خوردن و سرمایشون رو از دست دادن، به خاطر رعایت نکردن همین نکته و سر و کله زدن با مشتری اشتباهی بوده.

  • تثبیت موقعیت در شبکه‌های اجتماعی

تو گام سوم بعد از این که در شبکه مورد نظرتون ثبت نام کردین و از ویژگی‌های مشتری‌های هدفتون بیشتر مطلع شدین، وقت اون رسیده تا خودتون رو در جایگاهی که قرار گرفتین تثبیت کنین. یعنی طوری فعالیت داشته باشین که به مخاطب و بازدیدکننده خود این رو ثابت کنین که برای انجام خدمات حرفه ای و نشون دادن برندتون به دیگران این پیج رو راه انداختین.
اگه بدون داشتن برنامه و هیچگونه استراتژی فقط به انتشار پست‌هاتون در شبکه‌های اجتماعی ادامه بدین، نه مخاطبی جذب می‌کنین و نه افزایش فروشی خواهید داشت و در نهایت هم با غیر حرفه‌ای نشون دادن خودتون به دیگران باعث شکست کسب و کارتون تو این زمینه میشین.
تو این راه فقط افراد حرفه‌ای هستن که با داشتن هدف مشخص، به موفقیت‌های بزرگ و پول‌ساز دست پیدا می‌کنن نه کسایی که صرفا برای انجام فعالیت‌های عمومی وارد این شبکه‌های اجتماعی شدند.

  • تولید محتوای جذاب

این نکته رو یادتون باشه؛ تا وقتی که سه مرحله قبل رو به درستی انجام ندادین، هیچ وقت اقدام به تولید محتوا نکنین. چون قطعا محتوایی با کیفیت و جذاب برای مشتری نخواهد بود. چگونه بدون شناختن مشتری هدفتون و نداشتن درک درستی از نیاز ها و خواسته‌هاش میخواین محتوایی تولید کنین که اون رو درگیر کنه؟
پس اشتباه خیلی از بیزینس‌های شکست خورده رو انجام ندیدن و برای این کار ابتدا زیر ساخت‌هاش رو فراهم کنین.

این مقاله هم جالبه!
با خرید ممبر تلگرام کسب و کار مجازی خود را توسعه دهید.

محتوایی که می تونین در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از اون استفاده کنین، انواع مختلفی داره. مثلا تصویر، اینفوگرافیک، خبر، کتاب الکترونیک یا صوتی، مصاحبه و ویدیو. اما مهم اینه محتوایی که تولید میکنین در راستای مهارت‌ها، توانایی‌ها و هدف‌های تعیین شدتون باشه. درسته که محتوا باید با کیفیت و جذاب باشه ولی مهم‌ترین نکته مرتبط بودن اون هست.

برای پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی مختلف حتما یک سناریو و تقویم محتوایی داشته باشین و در اون مناسبت‌ها، جشن‌ها و هر مراسم دیگری رو که وجود داره رو بنویسین. اینجوی با داشتن یک برنامه از قبل مشخص شده، محتوایی جذاب و مرتبط تولید خواهید کرد و اثر گذاری خودتون رو بر دنبال کننده‌هاتون بیشتر خواهید کرد.

  • سنجه‌های موفقیت را پایش کنین

تو سه قسمت بعدی بیشتر به قسمت مارکتینگ بازاریابی شبکه های اجتماعی می پردازیم.اولین بحث، مشخص کردن میزان موفقیت استراتژی و فعالیت‌هایی است که مدتی مشغول به انجام دادن اون ها هستین. پس از مدتی که بازاریابی شبکه های اجتماعی خودتون رو آغاز کردین باید با ابزار هایی که وجود داره، شاخص های کلیدی موفقیت (KPI) کسب و کارتون در این حوزه رو تعیین کنین. تا ببینین پول و زمانی که صرف این کار کردین در راه درستی بوده یا نه و چقدر برنامه‌ریزی‌های انجام شده درست بودن.

حتما شاخص ها و اطلاعاتی مانند زمان مصرف شده کاربران در صفحات، تعداد اشتراک گذاری‌های پست‌ها، نرخ تبدیل، تعداد منشن (Mention) شدن شما توسط دیگر افراد و تعداد بازدید‌‌‌‌‌‌‌ها رو بررسی و پایش کنین.

  • استفاده از ابزار‌‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی

از ابزار‌‌هایی که برای مدیریت صحیح شبکه های اجتماعی وجود دارند استفاده کنین، تا کارتون راحت‌تر بشه. خیلی از افرادی که تو حوزه بازاریابی شبکه های اجتماعی فعالیت دارن برای بالا بردن سرعت پیشرفت و افزایش سود از این ابزار‌ها کمک می‌گیرند. به عنوان مثال می‌تونین با استفاده از اون‌ها انتشار پست‌هاتون رو زمان بندی کنین و اون رو با تقویم محتوایی که از قبل آماده کردین، هماهنگ کنین.راستی اصلا بگین ببینم زمان مناسب ارسال پست در اینستاگرام رو میدونین؟
البته سعی کنین از ربات‌ها و برنامه‌هایی که خصوصا برای شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام وجود داره و باعث افزایش فالوور و … میشه کمتر استفاده کنین چون این شبکه‌ها روی اینجور برنامه‌ها حساسیت بالایی نشون میدن و پیجتون رو می بندن. مخصوصا الان که به روز رسانی‌های اساسی روی الگوریتم‌های خودشون اعمال کردن و نسبت به این مسائل دقیق‌تر و سخت گیر‌تر شدن.

  • آزمون و خطا را کنار بگذارید

یکی از اصلی‌ترین نکته‌های موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده از آمار‌ها، آنالیز‌ها و تجزیه و تحلیل‌های دقیق هست. استفاده از دقیق‌ترین اطلاعات باعث میشه تا بتونین به بهترین شکل برای برطرف کردن مشکلات و بهینه‌سازی اون‌ها راه حل پیدا کنین. اما باز هم خیلی از بازاریاب‌ها از روش‌هایی مثل آزمون و خطا استفاده می‌کنن و کسب و کار خود یا دیگران را به بازی می گیرن.
دانش بازاریابی ثابت نیست و همیشه در حال بروز رسانی و نو شدن هست. پس شما هم که قصد دارین تو زمینه سوشال مارکتینگ فعالیت داشته باشین، باید خودتون رو به روز نگه دارین و با این تغییرات همگام باشین. با گذشت زمان اطلاعات خودتون رو افزایش بدین و روز به روز در بهینه سازی کسب و کارتون، تلاشتون رو بیشتر کنین. اینطوری موفقیت شما تضمین شدست.

این مقاله هم جالبه!
روش های تبلیغات اینستاگرام حرفه ای

در مطلب بعدی یاراپلاس در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی، سعی می کنیم تا در مورد چگونگی مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر تلگرام، اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و فیسبوک صحبت کنیم و معایب و مزایای این نوع بازاریابی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

کلمات کلیدی : بازاریابی ویروسی – وایرال مارکتنیگ – هرم بازاریابی محتوا – آشنایی با بازاریابی ویروسی و انواع آن – بازاریابی شبکه های اجتماعی

دیدگاه خود را بنویسید