آشنایی با بازاریابی ویروسی و انواع آن
۲۸ بهمن

آشنایی با بازاریابی ویروسی و انواع آن

برای اینکه با واژه بازاریابی ویروسی آشنا شوید در ابتدا به تعریف ویروس می پردازیم. ویروس در هنگام حمله توسط پوشش پروتئینی خود به میزبان متصل می شود و به درون سلول میزبان می رود و در آنجا شروع به تکثیر کردن می کند. بازاریابی ویروسی نیز با تبدیل شبکه اینترنتی کاربران و یا مشتریان به یک ماشین بزرگ، تمام خبرها را پخش می کند و اطلاعات شرکت را در معرض دید عموم قرار می دهد. در این مقاله از یاراپلاس به بررسی بازاریابی ویروسی و انواع آن خواهیم پرداخت.

منظور از بازاریابی ویروسی چیست؟

منتشر کردن پیام و خبرها بین مردم به تعداد زیاد و بدون محدودیت و بدون اینکه هزینه ای صرف تبلیغات شود را بازاریابی ویروسی می گویند. این نوع بازاریابی دقیقا مانند ویروس رشد و تکثیر می یابد و بین تمامی مشتریان و کاربران پخش می شود. رایج ترین روش برای این نوع بازاریابی ویروسی، شبکه اینترنت است که دارای بیشترین تعداد کاربر و بازدیدکننده است و اهمیت زیادی در دنیای امروز دارد. برای اینکه طرح بازاریابی ویروسی ما اثر بخش باشد نیاز به ارائه یک دلیل یا انگیزه خاص به افراد است تا آنها را متقاعد به تبلیغ و پخش پیام مدنظر ما به دوستان و آشنایان کند بنابراین باید به فنون بازاریابی اینترنتی مسلط باشید.

می توان برای نمونه به طنزها و یا جک هایی اشاره کرد که خیلی سریع بین افراد منتقل می شوند، آن هم به این دلیل که خنده دار و نشاط آور است. از همین رو بازاریابان با ارائه ایده ها و روش های خلاق در تبلیغات، می توانند به راحتی باعث انتقال پیام مدنظر خود بین افراد مختلف شوند. یک روش و ایده خلاق، علاوه بر جذاب بودن، باعث جلب توجه دیگران نیز می شود،  که این امر سبب تشویق افراد برای معرفی محصول مورد نظر شما و همچنین باعث ارتباط با اطرافیان می شود.

این مقاله هم جالبه!
روش های تولید محتوای خوب |با یاراپلاس همراه باشید
منظور از بازاریابی ویروسی چیست؟
منظور از بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی راهبردی چیست؟

بسیاری از شرکت ها از طریق ارسال پیام در ایمیل یا نامه های پست الکترونیک به تبلیغ محصولات خود می پردازند که اغلب حاوی پیام های تبلیغاتی کوتاه و خلاق و در عین حال مختصر برای محصول مدنظر خود است. ایمیل مارکتینگ یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که به همان میزان که افراد پیام ها و نامه ها را از طریق پست الکترونیکی برای هم می فرستند، این پیام های تبلیغاتی هم بین آنها پخش و مبادله می شود. این پیام ها، بین مردم از طریق نامه های پست الکترونیک منتقل می شوند، بدون اینکه این شرکت ها ذره ای دخالت مستقیم و فعالیت در این زمینه داشته باشند که به این شیوه بازاریابی ویروسی راهبردی می گویند.

بازاریابی ویروسی راهبردی چیست؟
بازاریابی ویروسی راهبردی چیست؟

علت محبوبیت بازاریابی ویروسی

در دنیای امروزه شاهد این هستیم که شبکه های اجتماعی در مسیر حرکت به سمت وب هستند. کمتر کسی را می بینیم که به اینترنت دسترسی نداشته باشد و با دوستان و اعضای خانواده خود روی خط نباشند. از آنجایی که هزینه های تماس های شخصی بر روی وب کاملا رایگان است، هر یک از اشخاص می توانند در طول یک روز با صدها و یا هزاران نفر ارتباط برقرار کنند و به نوبه خود هر کدام از آن صدها نفر نیز با تعدادی به همان مقدار در ارتباط باشند و بدین صورت یک زنجیره هرمی ایجاد کنند. از جمله کارهایی که شرکت ها برای ایجاد شوق و انگیزه در میان مشتریان می کند شامل: ارائه یکسری خدمات ارزشمند و مفید، ارائه خدمات مالی در قالب مسابقه و یا برنامه هایی که در ارتباط با پول باشد و همچنین سرگرمی و تفریح در قالب کارت پستال است.

این مقاله هم جالبه!
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست ؟ | اینفلوئنسر کیست ؟

انواع بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی با توجه به عملکردی که دارد، دارای انواع مختلفی می باشد. در ادامه به معرفی انواع بازاریابی ویروسی و ویژگی آنها می پردازیم:

بازاریابی ویروسی ارزشی:  

در این نوع بازاریابی کیفیت حرف اول را می زند. به این صورت که فردی یک محصولی را تهیه می کند و از آن خوشش می آید و آن را خوب می بیند در نتیجه به فرد دیگری درباره کیفیت و خاص بودن محصولی که امتحان کرده است می گوید و به این نحو او را ترغیب به خرید و یا استفاده از آن محصول می کند.

بازاریابی ویروسی حیله ای:

بیشتر بازاریابان سعی می کنند، از طریق تشویق کردن دیگران محصولات خود را به فروش برسانند. گاهی پیش می آید شخص اولی، شخص دوم را وادار به خرید و تهیه محصولی می کند، حال اگر آن شخص دوم متقاعد شود و محصول را تهیه کند به شخص اول امتیاز و ویژگی هایی به عنوان پاداش می رسد. به این نوع از نحوه فروش و یا بازاریابی، ویروسی حیله ای می گویند.

بازاریابی ویروسی حیاتی:  

گاهی افراد تمایل دارند که در استفاده از محصولات خود با دیگران شریک شوند، به عنوان نمونه فرد اول تمایل به تجربه یک محصول معین با فرد دوم است و فرد دوم نیز احتیاج به محصولی دیگر دارد و به این ترتیب ادامه دارد، نرم افزار آکروبات نمونه ای از این دست است. شخصی که محصولی را امتحان و استفاده می کند باید به ارزشمند بودن آن پی ببرد تا علاوه بر این که در شخص موجب بروز تغییر شود، باعث ارسال و انتقال آن به دیگران نیز بشود.

این مقاله هم جالبه!
چگونه یک اینفلوئنسر شویم ؟ | یاراپلاس

بازاریابی ویروسی مارپیچی:

گاهی افراد دوست دارند که دیگران را در تجربیات شاد خود سهیم کنند، چون حس می کنند که افراد دیگر نیز به اندازه آنها در صورت استفاده از این تجربه و یا موضوع شاد و خوشحال می شوند. ذکر این نکته لازم است که محصولات اجباری در این قسمت طبقه بندی نمی شوند و جای نمی گیرند.

بازاریابی ویروسی ناخوشایند:

گاهی نیز فردی محصولی را تهیه و آن را امتحان می کند و متوجه می شود که خیلی بد است، سپس به فرد دیگر این هشدار  را می دهد که از آن محصول استفاده نکند و مانع استفاده دیگران از محصول مورد نظر می شود. افرادی که باعث تولید محصولاتی با کیفیت پایین می شوند که متناسب با سلیقه مشتری نیست باعث پخش این نوع ویروس ناخوشایند می شوند.

و در آخر شرکت ها باید محصولاتی تولید کنند که علاوه بر کیفیت بالا، متناسب با سلیقه افرادی باشد که از آنها استفاده می کنند. بدین صورت باعث ایجاد یک تجربه خوب و مثبت در مصرف کننده و مشتری می شوند. طبق تحقیقات و مطالعاتی که صورت گرفته است، هر استفاده کننده به نوبه خود تقریبا ۱۰ نفر دیگر را از تجربه شخصی خود در رابطه با محصولی که استفاده کرده، آگاه می سازد که این اهمیت قدرت بازاریابی ویروسی را می رساند.

انواع بازاریابی ویروسی
انواع بازاریابی ویروسی

سخن آخر

در واقع اینترنت این امکان را برای افراد فراهم می سازد که در مدت زمان بسیار کوتاه برند خود را در میان افراد معروف کنند. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که هر محتوا، ویروسی نیست و این نکته را مد نظر داشته باشید که اینترنت صرفا وسیله ای است که توسط آن می توانید محتوا و محصول برند خود را خیلی سریع با دیگران به اشتراک بگذارید. از جمله ویژگی هایی که یک محتوی ویروسی دارد این است که در ابتدا به تولید محتوای با کیفیت و مطلوب بپردازیم و دیگران نسبت به آن احساس خوبی داشته باشند و همچنین باید دارای جذابیت و خلاقیت نیز باشد، به نحوی که حس بی نظیر بودن را در مخاطب برانگیزد و در آخر محتوای ویروسی بایستی طوری طراحی و نوشته شده باشد که ارزش انتقال به دوستان و دیگران را داشته باشد.

این مقاله هم جالبه!
بازاریابی در تلگرام - استفاده از تلگرام برای بازاریابی

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

5/5 ( 3 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید