گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی چیست؟
۲۴ بهمن

گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی چیست؟

گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی یکی از روش های بسیار خوب و کم خطر برای تبلیغات می باشد که شرکت های بسیاری از آن استفاده می کنند. شما در این مقاله از یاراپلاس می توانید با این روش آشنا شده و اطلاعات بیشتری درباره‌ی نحوه به کارگیری آن به دست بیاورید.

در مقالات گذشته با روش های مختلف بازاریابی از جمله بازاریابی بازگشتی، ایمیل مارکتینگ، اینستاگرام مارکتینگ و … آشنا شدیم، در ادامه‌ی مطالب مرتبط با انواع مختلف بازاریابی، در این مقاله به بررسی بازاریابی چریکی خواهیم پرداخت.

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی یک روش بازاریابی است که اساس کار آن به صورت نامنظم و غیر متعارف بوده و با هدف غافلگیری مشتری ارائه می شود. علت نام گذاری این روش بازاریابی به نام بازاریابی چریکی هم به همین خاطر است. معمولا در جنگ های چریکی و نامنظم، از تعداد افراد معدودی استفاده شده و با اقدامات خرابکاری یا حمله ناگهانی اما کوچک، دشمن را غافلگیر می کنند. برای تدارک چنین روشی، نیاز به بودجه یا تجهیزات خاص و پر هزینه ای نیست.

به همین خاطر به این روش بازاریابی، بازاریابی بدون هزینه هم گفته می شود. به این علت که در این روش، معمولا بیش از پول و هزینه نیاز به صرف انرژی، خلاقیت و استراتژی خوب است.

اگر بتوانید ایده های خلاقی برای جذب مشتری داشته باشید، در این صورت می توانید با کمترین هزینه، مشتری را تحت تاثیر قرار داده و افراد بیشتری را سمت خود جذب نمایید. البته باید دقت داشته باشید که این روش، خطر هایی هم دارد و در برخی موارد ممکن است، علاوه بر این که به شما کمک نکند، باعث شکستتان هم شود. بنابراین در صورتی که تجربه و خلاقیت لازم در این زمینه را ندارید، از شرکت های تبلیغاتی حرفه ای استفاده کنید.

چگونه می توان از بازاریابی چریکی برای توسعه یک کسب و کار استفاده کرد؟

بازاریابی چریکی برای توسعه یک کسب و کار | گوریلا مارکتینگ
بازاریابی چریکی برای توسعه یک کسب و کار | گوریلا مارکتینگ

اما چگونه می توان از گوریلا مارکتینگ برای بهبود کسب و کار و بازاریابی جهت توسعه کسب و کار، استفاده کرد؟ اگر شما هزینه زیادی را برای تبلیغ کار خود صرف کنید و همان چیزی را در اختیار مشتری قرار دهید که از تبلیغ شما انتظار دارد، در این صورت شما کار خاصی نکرده اید و تبلیغ شما با دیگر تبلیغ های معمولی و ساده تفاوتی نمی کند. بیایید یک مثال ساده بزنیم.

شرکت کوکاکولا چندین سال قبل برای تبلیغ خود از روش گوریلا مارکتینگ استفاده کرد. آن ها از یک دستگاه با نام ماشین شادی ساز استفاده کردند. در ابتدا تمامی مشتریان انتظار داشتند از درون دستگاه یک نوشابه کوکاکولا دریافت کنند؛ در حالی که وقتی از آن استفاده می کردند، در کمال ناباوری از درون دستگاه، گل و ساندویچ و دیگر هدایا برای مشتریان خارج می شد. این موضوع باعث شد، کلیپ های این تبلیغ به شکل باورنکردنی در فضای اینترنت پخش شده و افراد زیادی را به خود جلب کند. این یک مثال کوچک بود. اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و به اندازه کافی اهل ریسک کردن هم هستید، به شما نیز توصیه می کنیم از گوریلا مارکتینگ برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده نمایید.

انواع روش های گوریلا مارکتینگ

انواع روش های گوریلا مارکتینگ
انواع روش های گوریلا مارکتینگ

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ، به طور کلی همان تعریفی را دنبال می کند که در ابتدای این مقاله به معرفی آن پرداختیم؛ اما حقیقتا در برخی موارد تفاوت هایی نیز به وجود می آید که باعث تفکیک روش های مختلف بازاریابی چریکی می شود.
در حال حاضر ۴ نوع دسته بندی برای گوریلا مارکتینگ وجود دارد. از جمله این موارد می توان به گوریلا مارکتینگ خارجی، گوریلا مارکتینگ داخلی، گوریلا مارکتینگ در مقر رویداد و گوریلا مارکتینگ تجربی اشاره کرد.

بازاریابی چریکی خارجی: ایجاد المان ها و تبلیغات چریکی در محیط شهری و فضای باز است.

بازاریابی چریکی داخلی: ایجاد المان و تبلیغات چریکی در محیط های سربسته و داخلی نظیر مترو، فروشگاه ها و مراکز خاص می باشد.

بازاریابی چریکی در مقر رویداد: در این روش از تبلیغات چریکی در محل هایی که در حال برگزاری رویداد خاصی نظیر بازی فوتبال یا … است، استفاده می شود.

بازاریابی چریکی تجربی: این روش بازاریابی تجربی، همان طور که از نامش پیداست باید به صورت تجربی انجام شود. در این روش، تمامی متدهای بازاریابی چریکی انجام می شود؛ با این تفاوت که کاربر و مخاطب باید با آن تعامل داشته و به صورت تجربی از آن استفاده کنند. مثال تبلیغ نوشابه کوکاکولا می تواند مثال خوبی برای این روش باشد. بازاریابی چریکی تجربی برای مخاطبان و بازدیدکنندگان، بسیار جذاب تر از دیگر روش ها می باشد و اگر یک ایده خوب و مناسب داشته باشید، می تواند کمک بسیار زیادی به شما برای جذب مخاطب داشته باشد.

مزایای استفاده از بازاریابی چریکی

مزایای استفاده از بازاریابی چریکی | گوریلا مارکتینگ
مزایای استفاده از بازاریابی چریکی | گوریلا مارکتینگ

۱.بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ، مانند دیگر روش های بازاریابی می تواند مزایا و فواید بسیار زیادی داشته باشد. اصلی ترین و مهمترین مزیت استفاده از این روش، کم هزینه بودن آن است؛ چیزی که قبلا نیز به آن اشاره کردیم. شما با کمترین هزینه می توانید تاثیر بسیار زیادی روی مخاطب خود داشته باشید. به شرط این که روش مناسبی را انتخاب کرده باشید و ایده ی خلاقانه و تاثیرگذاری داشته باشید.

۲.مزیت دیگر استفاده از تبلیغات چریکی، به اشتراک گذاشته شدن یا تبلیغ غیر مستقیم است. از آن جایی که اصل و پایه تبلیغات چریکی، بر پایه غافلگیری است، می تواند به تنهایی برای یک فرد جذابیت داشته باشد. اما این جذابیت طوری است که معمولا از چنین تبلیغاتی فیلم و عکس گرفته شده و در صفحات مجازی و شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. اغلب مردم عاشق اتفاقات غیر عادی و تاثیر گذار و خلاقانه هستند.

۳. نکته ی دیگر دوام این روش تبلیغ است. تجربه نشان داده است که استفاده از این روش تبلیغات، تا مدت زمان بیشتری در ذهن مخاطب مانده است و معمولا به علت دست به دست چرخیدن و جلب توجه کردن، به این زودی ها از ذهن مخاطب پاک نمی شود.

چند نمونه از بازاریابی های چریکی موفق در جهان

تاکنون نمونه های زیادی از بازاریابی چریکی در دنیا دیده شده که معمولا آن هایی که متعلق به شرکت های بزرگ هستند، بیشتر به چشم می خورند و جذابیت بیشتری دارند. البته مثال نوشابه کوکاکولا را در قسمت های قبل شرح دادیم.

دیگر موردی که بد نیست درباره آن صحبت کنیم، برند لوازم خانگی آیکیا می باشد که در سراسر جهان مشهور بوده و علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کرده است. این برند با تمام شهرتی که دارد، سعی کرد، در مورد روش تبلیغات خود ریسک کرده و از روش بازاریابی چریکی استفاده نماید. آن ها تور چند روزه ای را در خیابان های پاریس برگزار کردند. جالب است بدانید، برای معرفی محصولات خود، سراسر شهر و حتی مترو خیابان ها را با لوازم خانگی خود دکور کردند. این موضوع برای بازدید کنندگان و رهگذران بسیار جذاب بود و توانست تاثیر خوبی را در تبلیغات این برند داشته باشد.

دیگر نمونه به یونیسف تعلق دارد. یونیسف در خیابان های فنلاند، کالسکه های نوزادان را در کنار خیابان قرار می داد؛ به طوری که صدای گریه نوزادان در داخل کالسکه شنیده می شد. البته تنها صدای نوزاد که قبلا ضبط شده و در کالسکه پخش می شد. برخی رهگذران با شنیدن این صدا به سمت کالسکه می دویدند و با این پیام رو به رو می شدند که “سپاس گزاریم. امیدواریم افراد بیشتری مانند شما وجود داشته باشند. از طرف کمپین برای یک لحظه مادر باشید. یونیسف”

5/5 ( 8 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید