شعار تبلیغاتی موفق
۱۶ دی

شعار تبلیغاتی یا اسلوگان چیست؟

 شعار تبلیغاتی یکی از اضلاع مثلث هویت برند (لوگو، نام تجاری و شعار) است،شعار تبلیغاتی تصویر برند (Brand Image) را توسعه می داده و توسط آن برای مخاطب شناسایی خواهد گشت.

بنابراین موفقیت تبلیغاتی یک هنر می‌باشد، اما آنچه که تبلیغات را به یک صنعت تبدیل کرده است تاثیر نحوه بکارگیری تکنیک‌های اجرای تبلیغات، بر شکوفایی، و همچنین خلق شعار تبلیغاتی نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای اثر تاثیر بیشتر محتوای پیام تبلیغاتی است.

برای این منظور مطلب آموزش سئو و بهینه سازی ‍‍‍‍‍را بخوانید

وقت برای همه مردم حیاتی است، شعار تبلیغاتی خوب می تواند باعث افزایش تاثیرگذاری در خصوص عرضه کالا به مشتری گردد.

شعار های تبلیغاتی دیگر  امروزه بر روی بسیاری ابزار‌ های تبلیغاتی نظیر دیوار‌ ها، پوستر‌ ها، بنر‌ ها  دیده می‌شوند. شرکتها و کارخانه‌های بزرگ میلیون ها دلار پول صرف شعار های تبلیغاتی خود می کنند تا در پیشانی سازمان، سایت و یا تبلیغات خود از آن استفاده نمایند.

تعریف شعار تبلیغاتی یا اسلوگان

اسلوگان

شعار تبلیغاتی یا اسلوگان یعنی تصویر و تصویر یعنی فروش، فروش یعنی حرکت به طرف برند شدن، برند شدن یعنی راهی به سوی قله! پس برای یک کارخانه، برند، خدمت و یا محصول، شعار تبلیغاتی یا اسلوگان یک شرط لازم و ضروری است.

ویژگی های یک شعار تبلیغاتی

امروزه  و در این عصر  که با بمباران اطلاعات رسانه های گسترده و بی شمار مواجه شده‌ایم، جذابیت شعارهای خاصی تبلیغاتی نمود بیشتری  پیدا کرده‌اند.
شعار تبلیغاتی یا اسلوگان، باید ماندگاری بیشتری در ذهن داشته باشد. در نوشتن شعار تبلیغاتی به نکات زیر توجه کنید:

  • شعار تبلیغاتی حداقل یک و حداکثر سه جمله است، شعار تبلیغاتی متنی است که تعهد یک برند، محصول و یا خدمت را نشان می‌دهد.
  • شعار، عبارتی به یاد ماندنی است که برای بیان مکرر عقیده یا هدفی در زمینه امور سیاسی یا کسب و کار به کار می روند.
    شعارهای تبلیغاتی عموما از نوشته‌ها و تصاویر معمولی دیگر متفاوت بوده و غالباً به دلیل ساختار ساده خود امکان انتقال جزئیات و مفاهیم زیادی را ندارند و به مخاطب خاصی اشاره نمی‌کنند و بیشتر برای اعلان یک هدف مشخص به عموم مخاطبان به کار می روند.

ضرورت ایجاد شعار تبلیغاتی مناسب

بعضی برند‌ ها آنقدر زیبا هستند که کودکان نیز عاشق آنها بوده و مایل هستند که با آن بازی کرده و به شکل و شمایلی که برای خود، دنیایی را که به تصویر کشیده و باعث سرگرم بازی و شادمانی می‌گردند. روابط عمومی باید همانند یک معمار باید به گونه‌ای شعار سازی و تولید برند کند که فکر همه جوانب مانند فرهنگ، سیاست، اقتصاد، ادبیات و… را کرده باشد. مدیران سطوح بالای سازمان، باید برای معماری برند و تولید شعار از یک روابط عمومی قدرتمند، بالغ و هوشمند بهره‌مند شده باشد.

شعار تبلیغاتی در مقیاس وسیع برای تبلیغ اجناس خواروبار فروشی ها، داروها، لوازم آرایشی و نوشیدنی‌ها استفاده می شود. اینها محصولاتی هستند که مرتبا خریداری شده و قیمت نسبتا پایینی دارند. این محصولات در رقابتی رو در رو و آشکار در قفسه های فروشگاه های بزرگ، داروخانه‌ها، فروشگاه های زنجیره ای در مقابل دید مصرف کنندگان قرار داشته و به فروش می رسد. اگر شعار تبلیغاتی در یکی از این فروشگاه‌ها به ذهن خریدار خطور کند قطعا منظور اصلی شعار تبلیغاتی تامین شده است. شعار تبلیغاتی همچنین نام محصولی را که خریداران برای شرکت تولیدکننده آن ارزش زیادی قایل هستند را به یاد خریداران می اندازد.

یک نمونه از شعار تبلیغاتی

 قبل از انقلاب ما یک نوع پودر لباسشویی داشتیم به نام تاید اکنون پس از سالیان متمادی هنوز هم مردم به انواع پودر شوینده تاید می‌گویند و هنوز هم برخی برای خرید مایع ظرفشویی ریکا‌ طلب می‌کنند، به هر مایع سفیدکننده را وایتکس می‌گویند، به هر کیک چندلایه‌ای تی‌تاپ ‌می‌گویند و پفک طلب ‌می‌کنند حتی اگر ازکارخانه چی‌توز باشد!

اینکه چه تفکر، ایده و خلاقیتی پشت برندسازی و شعارهای تبلیغاتی این قبیل شرکتها بوده که سبب ماندگاری آنها در ذهن و جان مردم برای چند دهه شده است ، موضوع مهمی است که به سادگی نباید از کنار آن گذشت.

  • دلایلی که نیاز است هر چه سریع‌تر به فکر یک شعار تبلیغاتی منحصر به فرد برای برندتان باشید:

    • داشتن شعار تبلیغاتی، باعث ادامه پیدا کردن برنامه‌های تبلیغاتی در یک کمپین تبلیغاتی می‌شود.
    • شعار تبلیغاتی به شکل یک عبارت قابل باور، قابل تکرار و به یادماندنی درمی‌آید و موجب گسترش تصویر برند می‌شود.
    • شعار تبلیغاتی باعث بوجود آمدن تبلیغات دهان به دهان، بازاریابی ویروسی و تبلیغات مشتریان وفادار می‌شود.
    • ویژگی‌های یک محصول در عبارتی کوتاه و جذاب، سریع‌تر به خاطر سپرده شود.
    • شعار تبلیغاتی خوب باعث می‌شود که انتظارات از ما بر مبنای صحیحی شکل بگیرد.
    • شعار می تواند برای مدیر و کارمندان مانند یک چشم‌انداز باشد تا مسیر را فراموش نکنند.
    • شعار تبلیغاتی میان برند، رسانه و مخاطب یک ارتباط درست برقرار می‌کند.
    • شعار خوب می تواند کاستی‌ها و کمبود‌‌‎‏‍‍‍‍‍‍‍‍‍‌‎‌‌‌‌‌ها تبلیغات را جبران کند.
    • با شعار تبلیغاتی میزان اهمیت مشتری و مشتری‌ مداری را در سازمان شما   مشخص می کند.
    • شعار تبلیغاتی مشخص می‌کند که چشم‌انداز شما برای ارائه محصولات و خدمات تا چه حد گسترده است؟
    • شعار حرفه ای می تواند محصول را در میان محصولات مشابه دیگر متمایز نماید.

به شما پیشنهاد میکنم مقاله بازاریابی ویروسی ما را حتما مطالعه کنید

مختصر بودن شعار تبلیغاتی

 

این مقاله هم جالبه!
چگونه میلیونر ها از فضای مجازی استفاده می کنند؟

شعار تبلیغاتی باید ماهیت و جوهره‌ی شرکت را در خود عرضه کند. راه‌حل یافتن شعار مناسب برای کسب و کار، نگاه کردن به شعار شرکت های رقیب است. طبیعتا  می‌بایست شعارتان چیزی متفاوت با دیگران باشد.

شعار خوب علاوه بر اینها باید به راحتی به در ذهن ماندگار شود. اما در نظر داشته باشید که طراحی یک شعار باید چیزی فراتر از گفته‌ جذاب باشد. شعار باید دلیل ویژگی و این که چرا می‌توانید همواره ویژه باشید را به درستی و  روشنی بیان کند.

به کارمندان اجازه دخالت دهید

 دنیای خود را بسازید

با استفاده از یک مسابقه  نظر کارمندان را جمع‌ کنید. این روش را  کمپانی فورد برای انتخاب شعار معروفش یعنی «کیفیت کار ماست» استفاده کرده است.

اگر دوست دارید بدانید چه رنگی برای برند (لوگو) شما بهتر است؟ یاراپلاس برای شما توضیح میدهد.

شعارهای کمّی و عددی می‌توانند به شدت موثر واقع شوند. اما اگر شما وعده‌ای عددی و کمّی دهید و قادر به اجرای آن نشوید، فقط در نشان دادن نادانی و اشتباه خود به دیگران موفق بوده‌اید. از سوی دیگر انتخاب شعار نامناسب با تاکید بر مسائلی که اولویت کاری شما نیستند می‌تواند باعث گمراهی خودتان نیز گردد. به عنوان مثال داشتن شعاری که به شدت بر امور مالی تاکید دارد، احتمالا ایده‌ی جالبی نیست.

شعارها می‌توانند ارزان و یا خیلی گران تمام شوند. تعداد زیادی از شرکت های بزرگ، میلیون‌ها دلار به آژانس‌های تبلیغاتی و مشاوره پرداخت می کنند تا شعاری جدید را برای آنها تهیه کند. افزون بر این برقراری ارتباط با مخاطبان و رساندن شعار جدید به گوش آن‌ها نیز می‌تواند بسیار پر هزینه باشد. فورد چهل میلیون دلار در شرکت های تبلیغاتی هزینه کرد تا شعار جدید خود تحت عنوان «ایده های برتر توسط شما ساخته می‌شوند» را گسترش دهد. با این حال چاپ شعار بر روی پوسترها و در سایر مکان‌های قابل رویت نیز کارایی خوبی دارد و می‌تواند گزینه‌ ی مناسبی برای شرکت های کوچک ‌تر با هزینه کمتر باشد.

برای داشتن شعار تبلیغاتی موثر چه اقداماتی انجام دهیم

  • مشخص کردن مزایای اصلی یک محصول برای مشتریان
  • به نظر رساندن یک شخصیت متمایز
  • نشان دادن فاصله میان محصول خود و محصولات رقبا در چارچوب قانون
  • ارائه دادن جایگاهی باورپذیر و مورد اعتماد
  • توضیح مستقیم، ساده و قابل فهم و تحریک کننده
  • به وجود آوردن احساس نیاز در مشتری
  • کنایه آمیز

و در انتها بررسی چند شعار تبلیغاتی و یا اسوگان (اگر انگلیسی جست و جو کنید به نتایج بیشتری نیز خواهید یافت ) خالی از شرکت های بزرگ لطف نیست 

۱. نایک

فقط انجامش بده!

۲.مک دونالد

من عاشقشم!

۳.آدیداس

غیر ممکن وجود نداره.

۴.دیزنی لند

شادترین نقطه ی روی زمین

۵.ریبوک

من همانی هستم که هستم.

۶.فولکس واگن

کوچک فکر کنید.

۷.کی. اف. سی

غذای عالی

۸.مارک اند اسپنسر

حق همیشه و کاملاً با مشتری است.

۹.پورشه

جایگزینی نیست.

۱۰.آی بی ام

راه حلی برای سیاره هوشمند.

۱۱.سونی

باورش کن.

۱۲.آی مکس

بزرگ فکر کن.

۱۳.دوپونت

معجزه دانش.

۱۴.انرگایزر

به مسیرت ادامه بده، ادامه بده، ادامه بده …

۱۵.پلی استیشن

در دنیای خود زندگی کنید، در دنیای ما بازی کنید.

اگر از این مطلب خوشتان آمده، مقالات دیگر یاراپلاس در حوضه دیجیتال مارکتینگ را هم مطالعه کنید

این مقاله هم جالبه!
ارسال پوش نوتیفیکیشن چیست و کاربردهای آن
0/5 ( 0 نظر )

سید حسین موسوی

علاقه زیاد به حوزه بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ باعث شد تا آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس رو راه اندازی کنم. تیم یاراپلاس همواره تلاش میکنه تا برای همه علاقه مندان این حوزه یک منبع آموزشی کامل رو جمع آوری کنه.

دیدگاه خود را بنویسید